از صنایع دستی تورقوزآباد تا حضور دایناسور و دود کباب بناب!

سرویس: اجتماعیکد خبر: 315364|00:31 - 1400/11/11
نسخه چاپی
از صنایع دستی تورقوزآباد تا حضور دایناسور و دود کباب بناب!
نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تا روز سه شنبه میزبان شهروندان و متخصصان این دو حوزه است نمایشگاهی که همیشه مورد اقبال قرار گرفته و امسال هم با عرضه صنایع دستی با کیفیت و حاشیه هایی همراه است.

به گزارش امروله ،به نقل ازخبرگزاری مهر_ گروه جامعه؛پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی از روز گذشته نهم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد و تا روز ۱۲ بهمن نیز ادامه خواهد داشت.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه پیش از ظهر دیروز در سالن خلیج فارس برگزار شد و در آن سالن تعداد بسیار زیادی از فعالان و رؤسای تشکل‌های گردشگری و هیأت‌های تجاری از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، عمان و…. حضور داشتند.

در مراسم افتتاحیه علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی هم درباره نمایشگاه گردشگری و هم درباره نمایشگاه صنایع دستی سخن گفت و از تداوم فعالیت صنوف گردشگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و گفت که نظارت بر تشدید رعایت موارد بهداشتی مورد نظر ستادکرونادر دستور کار است.

از صنایع دستی تورقوزآباد تا حضور دایناسور و دود کباب بناب!

در نمایشگاه صنایع دستی غرفه‌هایی به هنرمندان اختصاص داده شده است. کیفیت صنایع دستی عرضه شده در این بخش از نمایشگاه که بخش عمده آن فروش است، نسبت به سالهای قبل بهتر بوده و حتی هنرمندانی را می‌شد دید که محصولات خلاقانه تری را عرضه کرده‌اند.

حتی بسیاری از افرادی که صنایع دستی با نشان مرغوبیت کالا را نیز به دست آورده‌اند در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند. بسیاری دیگر از هنرمندانی هستند که همیشه در این نمایشگاه دیده می‌شدند و از فروش صنایع دستی خود راضی بوده‌اند. به خصوص آنکه نمایشگاه نزدیک به عید است و برای خریدهای نوروزی، بازدیدکننده بیشتری دارند.

بخشی از این نمایشگاه به شهرهایی تعلق گرفته که یا در فهرست شهرهای ملی ثبت شده‌اند و یا کاندید هستند. از جمله شهری به نام سردرود که تنها مختص به تابلو فرش‌های دست باف است. این شهر در نزدیکی تبریز قرار گرفته و به عنوان شهر تابلو فرش کاندید ثبت شده است.

شهر دیگری به نام کوزه کنان وجود دارد که آن هم در فهرست شهرهای صنایع دستی ملی قرار خواهد گرفت در غرفه این شهر کوزه‌های بزرگ سفالی به نمایش گذاشته شده تا هم معرف صنایع دستی آن باشد و هم بتواند این شهر را معرفی کند.

صنایع دستی تورقوزآباد

غرفه مربوط به صنایع دستی تورقوزآباد نیز بخش دیگری از این نمایشگاه است. تورقوزآباد نام روستایی در دهستان کهریزک تهران است که در سال ۲۰۱۸ در صدر اخبار جهان قرار گرفت. نتانیاهو ادعا کرده بود که انبار اتمی پنهانی در این روستا وجود دارد!

این اظهارنظر موجب شد تا این منطقه در میان ایرانی‌ها بیشتر شناخته شود. حالا هنرمندان صنایع دستی روستا در نمایشگاه صنایع دستی حصیربافی‌های این منطقه را عرضه کرده‌اند. حصیرهایی که چوب آن از مناطقی مانند شمال و جنوب کشور تأمین اما به دست هنرمندان این روستا ساخته و تولید می‌شود.

ورود برای عموم آزاد است

هر چند قرار بود این نمایشگاه چهار روزه دو روز برای بازدید عموم و دو روز برای بازدید تخصصی اختصاص یابد اما این اتفاق نیفتاد و هر چهار روز برای ورود عموم مردم آزاد است به همین دلیل ورودی در نظر گرفته شده برای نمایشگاه ۲۰ هزار تومان اعلام شد و چون در روزهای اول هفته این نمایشگاه برپا می‌شود ساعات کاری آنکه تا ساعت ۱۵ بود تا ساعت ۱۷ افزایش یافته است.

در فضای باز نمایشگاه مانند هر سال افرادی که توانسته‌اند در حوزه اقامتی ایده خلاقانه ای داشته باشند حضور پیدا کردند. مانند گروهی سرمایه گذار که با برپایی یک نمونه مرکز اقامتی خلاقانه به شکل گنبد به ارائه مدل دیگری از این مراکز پرداخته‌اند.

در این نمایشگاه از بزرگترین رویداد فرهنگی جهان که همان اکسپوست و اکنون در شهر دبی برگزار می‌شود، می‌توان ردی پیدا کرد یک تابلوی نصب شده در فضای باز محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران است.

از صنایع دستی تورقوزآباد تا حضور دایناسور و دود کباب بناب!

چندی پیش عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی درباره کباب بناب گفته بود که می‌تواند به عنوان برند در جهان معرفی شود و حتی از مک دونالد نیز معروف تر باشد امسال در نمایشگاه گردشگری فروش خوراک و آش کمتر بود اما در فضای باز محوطه‌ای برای کباب در نظر گرفته شده بود که دود زیادی نیز در آن متصاعد می‌شد. در کنارش موسیقی آذری نیز توسط هنرمندان نواخته می‌شد.

اما صدای موسیقی‌های سنتی در سالن‌های نمایشگاه به حدی زیاد بود که امکان گفتگوهای دو نفره و چند نفره را از افراد می‌گرفت. به این موسیقی صدای پخش شده از سالن نیز اضافه می‌شد. صدایی که به تبلیغ سفرهای ارزان با شرایط ویژه و درمان لاغری و چاقی و استفاده از خدمات پوست و زیبایی در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی می‌پرداخت.

از صنایع دستی تورقوزآباد تا حضور دایناسور و دود کباب بناب!

دایناسور متحرک پارک کیش

حضور دایناسور یکی از اتفاقات حاشیه نمایشگاه بود. این دایناسور متحرک در غرفه سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته بود و با نزدیک شدن بازدیدکنندگان به آن حرکت می‌کرد.

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز در این نمایشگاه غرفه بزرگی را به خود اختصاص داده بود و می‌توان در این غرفه موتورها و خودروهای تاریخی را مشاهده کرد. بخش دیگری از آن نیز خودروهای بزرگ و تجهیز شده مخصوص سفر که توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند در فضای سالن پارک شده بود در فضای بیرونی نیز تعدادی از خودروهای قدیمی به نمایش گذاشته شده است.

از صنایع دستی تورقوزآباد تا حضور دایناسور و دود کباب بناب!

برگزاری نشست‌های تخصصی بخش دیگری از این نمایشگاه است که هر چند برای بسیاری از این نشست‌ها تنها نیم ساعت زمان در نظر گرفته شده اما اگر کسی از این نشست‌ها اطلاع داشته باشد از موضوعات مطروحه در آن می‌تواند استفاده کند. چون فضای اختصاص داده شده به آن عمومی است.