:

مترو دستاورد بزرگ عمرانی انقلاب اسلامی/از بومی سازی 90 درصد تجهیزات تا خودکفایی در ساخت و ساز

سرویس: اجتماعیکد خبر: 315365|00:34 - 1400/11/11
نسخه چاپی
مترو دستاورد بزرگ عمرانی انقلاب اسلامی/از بومی سازی 90 درصد تجهیزات تا خودکفایی در ساخت و ساز
مدیرعامل شرکت مترو تهران توضیحاتی درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته در شهر زیرزمینی، احداث و توسعه خطوط و ایستگاه‌های مترو، روند واگن‌سازی، تولید قطار ملی، بومی‌سازی تجهیزات مترو و ... ارائه داد.

به گزارش امروله ،به نقل ازخبرگزاری فارس گروه شهری: در آستانه چهل‌و‌سه سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم و بسیاری معتقدند یکی از دستاوردهای چهل و سه ساله انقلاب ساخت و توسعه خطوط مترو بوده است، صنعتی که هر چند سال ها قبل کلنگ ساخت آن به زمین خورد؛ اما به جایی نرسید و حالا به شرایطی رسیدیم که نه تنها بیش از 245 کیلومتر مترو  فقط در پایتخت بلکه در زمینه تامین قطعات و تجهیزات مختلف به تولیدات داخلی اتکا داریم و با توان مهندسان ایرانی برنامه‌ها به خوبی در حال انجام است.

 مترو تهران هم اکنون جز 20 مترو برتر دنیاست و این از دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و افرادی که سکان دار مدیریت مترو هستند همگی فرزندان بعد از انقلاب محسوب می شوند.توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهرهای مختلف جهان بوده و نشانه‌ای از توسعه یافتگی شهرها محسوب می شود.

 شورای ششم و مدیریت شهری جدید اعلام کرده اند برای حمل و نقل عمومی برنامه‌های سریع، فوری و انقلابی دارند و اختصاص اتوبوس و واگن در اسرع وقت برای پایتخت از اولویت های آنها است. علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران هم بر این موضوع تاکید دارد و قرار است توسعه حمل و نقل عمومی و تکمیل خطوط مترو با برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد تا به مطالبه شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود. شهردار تهران تأکید ویژه‌ای بر تکمیل خطوط 6 و 7 و اضافه کردن واگن‌های جدید به مترو دارد و مدیران شهری می‌گویند ما سعی کرده‌ایم اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.

درباره موضوعات مختلف در مترو تهران از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته  احداث و توسعه خطوط و ایستگاه‌های مترو، روند واگن‌سازی، تولید قطار ملی، بومی‌سازی تجهیزات مترو، خبرهای خوش ایام دهه فجر در حوزه مترو، سرانجام خرید 630 واگن چینی باعلی امام،  مدیرعامل شرکت مترو تهرانبه بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

 245 کیلومتر خطوط مترو در خطوط یک تا 7/ 141 ایستگاه مترو در پایتخت فعال است

به چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم. بسیاری معتقدند یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب در حوزه شهری در زمینه احداث خطوط و توسعه آن بوده است. نظر شما در این زمینه چیست؟

فعالیت مترو تهران از حدود سال 65 و با فعال‌سازی پروژه مترو در تهران انجام شد، 245 کیلومتر خطوط مترو طی این سال‌ها در خطوط یک تا 7 به بهره‌برداری رسیده و 141 ایستگاه مترو در پایتخت فعال است. از اسفند 77 تا کنون شتاب توسعه مترو در خطوط مختلف بیشتر شده و ثمره زحمات فرزندان این آب و خاک با خودباوری در طراحی مترو چه در بخش اجرا و چه در بخش ساخت تجهیزات و بهره‌برداری به بار نشسته است.

خودکفایی در اقدامات ساختمانی و تامین تجهیزات

در زمینه ساخت و ساز خطوط مترو چقدر در حال حاضر خودکفا هستیم؟

اقدامات ساختمانی مترو هم شامل احداث تونل‌ها و ایستگاه‌ها سال‌هاست که توسط مهندسان و دانشمندان ایرانی در حال انجام است و در این راستا به خودکفایی رسیده‌ایم و دانش مهندسی در زمینه توان اجرایی و مصالح ساختمانی برای تونل‌ها و ایستگاه‌ها به کار گرفته شده است.

بومی سازی 90 درصد از تجهیزات مورد استفاده مترو/ کمترین وابستگی را به سازندگان خارجی را داریم

در زمینه تجهیزات ثابت مترو 90 درصد از تجهیزات مورد نیاز اعم از ساخت تونل و پایانه‌ها و ایستگاه‌ها بومی‌سازی شده و توسط سازندگان داخلی انجام می‌گیرد و اکنون کمترین وابستگی به سازندگان خارجی را داریم.

ساخت قطار ملی هم مدتی پیش در کشور کلید خورد ولی هنوز این قطار وارد چرخه حمل و نقل مترویی نشده است. آخرین وضعیت قطار ملی چگونه است؟ زمان انبوه سازی را برای چه مدت دیگر پیش بینی می‌‌کنید؟

در زمینه ساخت واگن مترو هم با اجرای پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو از سال 98 بر اساس تکلیف ماده 54 قانون برنامه پنج‌ساله ششم صورت گرفت و یک رام قطار داخلی رونمایی شد که اکنون مراحل تست آن در حال انجام است.

 پایان امسال احتمال زمان اخذ مجوز سیر ایمن واگن ملی/ تست‌ها همچنان در حال انجام است

از سه ماه پیش آغاز تست بر روی این قطار انجام گرفته و ممکن است در زمان تست با اشکالاتی همراه باشد که این قضیه کاملاً طبیعی است و ان‌شاءالله تست‌های انجام گرفته به خوبی پیش خواهد رفت و بتوانیم پایان امسال مجوز سیر ایمن واگن ملی را بگیریم و پایه انبوه‌سازی آن گام بعدی باشد. بیش از 85 درصد این واگن داخلی‌سازی شده و افتخاری از جامعه مهندسی کشور است.

آسانسور، سیستم تهویه، ریل حرکتی قطار همه ساخت داخل

از سال 65 مترو در تهران فعال شده و به تدریج سعی شده در دوره‌های مختلف شهری به سازندگان داخلی بها داده شود که طی سال‌های اخیر این موضوع به شدت مورد توجه قرار گرفته و در گذشته برخی از آیتم‌ها مانند تهیه آسانسور، سیستم تهویه، ریل حرکتی قطار، ریل سوم، تجهیزات برقی مترو، سیستم سیگنالینگ از خارج تهیه می‌شد که اکنون کاملاً بومی‌سازی شده است.

 ایده و توان جدید در شرکت واگن سازی/گلشنی رئیس هیأت مدیره شرکت شد

مدتی پیش مدیرعامل شرکت واگن‌سازی مترو تهران تغییر کرد. علت این تغییر چه بود و چه برنامه جدیدی قرار است در شرکت واگن سازی اجرا شود؟

در مورد تغییر در شرکت واگن‌سازی مترو تهران و انتصاب جدید باید به این نکته اشاره کرد که هر تغییر خواه یا ناخواه با این نیت است که ایده و توان جدیدی وارد شود و با قدرت کارها به پیش رود. «مقدمی» به عنوان سرپرست شرکت واگن‌سازی تهران منصوب شد که فردی صاحب تجربه است و ان‌شاءالله با همکاری آقای گلشنی مدیرعامل سابق شرکت واگن‌سازی مترو که اکنون رئیس هیأت مدیره این شرکت شده، برنامه‌ها به پیش خواهد رفت و با هم‌افزایی و تجربه ارزنده کارکنان و مدیران حرکت‌های قوی در جهت تأمین واگن داخلی خواهیم داشت.

ایستگاه‌های جدید خط 6 در سال آینده افتتاح می‌شود

بسیاری از شهروندان درباره زمان اتمام ساخت ایستگاه‌های جدید مترو در خط 6 سوال دارند. پیشرفت‌ها در مورد تکمیل این خط که مورد توجه مدیران شهری بوده، چگونه است؟

خط 6 به طول تقریبی 40 کیلومتر، دارای بیشترین ایستگاه تقاطعی با سایر خطوط این شبکه است. تا کنون 13 ایستگاه و به تعبیری نیمی از کل ایستگاه‌های خط مذکور به بهره‌برداری رسیده و برنامه زمان‌بندی موجود با هدف افتتاح 14 ایستگاه دیگر در سال‌های 1401 و 1402 تنظیم شده است. از ایستگاه‌های باقی مانده، 5 ایستگاه آیت‌الله کاشانی، شهر زیبا، شهران، کوهسار و شهدای کن در بخش شمالی خط 6 قرار دارند که میانگین پیشرفت عملیات ساختمانی آنها حدود 93 درصد است. در بخش‌ میانی این خط، ایستگاه‌های سرباز یا همان میدان سپاه، بهار شیراز، میدان شهدای هفتم تیر، خیابان شهید نجات‌اللهی یا خیابان کریم خان زند، میدان حضرت ولیعصر (عج)، بوستان لاله و خیابان کارگر باید افتتاح شوند که میانگین پیشرفت عملیات ساختمانی این 7 ایستگاه حدود 80 درصد است. 

 در بخش جنوبی خط 6 نیز دو ایستگاه میدان خراسان و خیابان شهدای هفدهم شهریور را داریم که البته ایستگاه میدان خراسان به لحاظ عملیات ساختمانی، از ایستگاه خیابان شهدای هفدهم شهریور جلوتر است. پیش‌بینی می‌کنیم عملیات حفاری این پروژه تا اتصال آن به خط یک مترو، نیمه نخست سال 1401 به پایان برسد. توسعه جنوبی خط 6 شامل 4 ایستگاه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، میدان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، ابن بابویه و چشمه علی است که عملیات ساختمانی آنها در حال انجام بوده و با تزریق به موقع منابع مالی لازم، امکان بهره‌برداری از هر 4 ایستگاه در سال 1402 وجود دارد.

مقایسه ترامو با مترو و سرانجام ماجرای ساخت آن

با تغییر و تحولات در مدیریت شهری تهران آیا برنامه‌ای برای ساخت تراموا در دستور کار قرار گرفته است؟

همانطور که قبلا هم چندین بار اعلام کرده اصلا در طرح جامع مصوب ریلی شهر تهران ساخت LRT مورد تأیید شورای عالی ترافیک کشور در بهمن 98 قرار نگرفت که  کسی بخواهد مانع جذب سرمایه گذاری آن شود. بنابراین تحقق این مسأله در تهران جزء طرح‌های مصوب ریلی پایتخت نیست و اگر سرمایه‌گذار هم می‌آمد و قصد سرمایه‌گذاری داشت مورد تأیید وزارت کشور قرار نمی‌گرفت.

از طرفی  میزان انتقال مسافر از طریق تراموا یا همان LRT بسیار کمتر از مترو است و تراموا حمل و نقل انبوه‌بر محسوب نمی‌شود چرا که تنها از دو تا سه واگن ساخته شده و نسبت به مترو حدود یک چهارم مسافر خواهد داشت.

تهران برای خطوط یک تا 7 مترو خود 1500 واگن کمبود دارد/ تولید سالانه 48 رام قطار در شرکت واگن سازی تهران به شرط تامین منابع مالی

تهران چقدر کمبود واگن دارد و شرکت واگن سازی سالانه چقدر توانایی تولید واگن دارد؟

تهران برای خطوط یک تا 7 مترو خود 1500 واگن کمبود دارد که در تلاشیم هم از طریق واگن‌های خارجی و هم از طریق توانایی شرکت واگن‌سازی تأمین واگن‌های کسری را انجام دهیم و اگر شرکت واگن‌سازی تهران تمام وقت و سه‌ شیفته کار کند و از نظر مالی تأمین‌های مورد نیاز انجام گیرد، سالانه 48 رام قطار تولید داخل در این شرکت ساخته می‌شود.

رایزنی سازمان شهرداری‌ها با معاون اول رئیس‌جمهور/ شرط باز شدن ال‌سی و فعال شدن قرارداد با چین 

سرانجام 630 واگن چینی به کجا رسید؟ سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مدتی پیش اعلام کرد مخبر معاون اول رئیس جمهور پرداخت 15 درصد پیش پرداخت قرارداد را ابلاغ کرده است آیا این مساله اجرا شده است؟

درباره سرانجام 630 واگن چینی نیز باید به این مسأله اشاره کنم سازمان شهرداری‌ها با معاون اول رئیس‌جمهور در حال پیگیری این قضیه هستند و پیرو این ماجرا جلساتی نیز برگزار شده و هماهنگی‌ها صورت گرفته است تا 15 درصد پیش‌پرداخت خرید این واگن‌ها از سوی دولت انجام گیرد تا پس از آن شاهد باز شدن ال‌سی و فعال شدن قرارداد با چین باشیم در قانون بودجه 1400 توسط مجلس به این موضوع توجه نشده بود که در بودجه 1401 کشور پیگیری‌ها در حال انجام است که تبصره و ردیفی به بودجه اضافه شود البته مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نظرشان مبنی بر این بود که از طریق تهاتر نفت تأمین واگن‌ها انجام گیرد به هر حال تأمین این واگن‌ها زمانبر است و ان‌شاءالله برای اوایل سال آینده اقدامات مؤثری صورت خواهد گرفت.

خبرهای خوش برای ایام دهه فجر 

خبرهای خوش برای ایام دهه فجر در حوزه مترو برای شهروندان دارید؟

بله الحمدالله افتتاح ورودی‌های جدید ۲ ایستگاه از خط ۷ مترو در بهمن‌ انجام می‌گیرد. با افتتاح ورودی‌های جدید ایستگاه‌های مولوی و بریانک در خط ۷ در ایام دهه فجر، شرایط دسترسی و همچنین ورود و خروج مسافران از این دو ایستگاه پرتردد شبکه حمل و نقل ریلی پایتخت تسهیل خواهد شد.

افتتاح 7 ورودی برای ایستگاه‌های مترو

از ابتدای سال چند ورودی برای ایستگاه‌های مترو راه اندازی شده است؟

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون 5 ورودی جدید برای ایستگاه‌های برج میلاد، بعثت، رودکی، مرزداران و مهدیه به بهره برداری رسیده است و با افتتاح 2 ورودی جدید در بهمن، شمار ورودی‌های دوم یا سوم ایستگاه های بهره برداری شده در سال جاری را به عدد 7 می رساند. همچنین باید توجه داشت که در کنار افتتاحیه ایستگاه و ورودی جدید برای مترو، تکمیل هر چه سریعتر مترو شهرهای اقماری تهران و اتصال آنها به شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت مورد تأکید مدیریت شهری تهران در دوره کنونی است.

گفتنی است، برخی از مخاطبان «فارس من» هم با پیوستن به کمپین‌هایی خواستارافزایش هر چه بیشتر قطارهای مترو در تهرانشده‌اند.