کارزار توقف تعرض به عفیف آباد/نمایشگاهی برای گردشگری و صنایع دستی

سرویس: اجتماعیکد خبر: 315403|22:23 - 1400/11/14
نسخه چاپی
کارزار توقف تعرض به عفیف آباد/نمایشگاهی برای گردشگری و صنایع دستی
ایجاد کارزار توقف ساخت و ساز در باغ عفیف آباد شیراز، برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی و انتصابات جدید در وزارت میراث فرهنگی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش امروله ، به نقل ازخبرگزاری مهر_ گروه جامعه؛در این هفته بزرگترین رخداد گردشگری در حوزه نمایشگاهی رخ داد از شنبه تا سه شنبه پانزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران برگزار شد و مانند چند سال اخیر صنایع دستی نیز به آن اضافه شد تا در سی و پنجمین دوره را سپری کند.

در این نمایشگاه ده سالن به صنعت گردشگری و صنایع دستی اختصاص داده شد. نشست‌های تخصصی در آن برگزار کردند و بر خلاف گفته متولیان که گفته بودند دو روز آن تخصصی و دو روز دیگر عمومی خواهد بود این نمایشگاه در هر چهار روز میزبان گردشگران بود و ساعت برپایی آن هم اگرچه تا ۱۵ اعلام شد اما تا ۱۷ تمدید شد.

نهضت تفویض اختیار در وزارت میراث فرهنگی تشکیل می‌شود

نهضت تفویض اختیار در وزارت میراث فرهنگی تشکیل می‌شود

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی که پیش از ظهر روز نهم بهمن ماه در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد، بیان کرد: ما باید موانع را برای توسعه گردشگری کشور برداریم و امکان حضور همه افراد را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: باید توانایی‌هایمان را معرفی کرده تا عقب ماندگی‌های مان را به صورت جهشی جبران کنیم. هفته قبل نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا را دیدم و متوجه شدم نمایشگاه گردشگری ما هیچ چیزی از نمایشگاه فیتور کم ندارد. من نمی دانم با چه مشکلاتی گرفتار شده ایم باید مشکلات را جبران کنیم، ما همه چیز داریم.

ضرغامی گفت: ما در وزارتخانه به دنبال برداشتن موانع هستیم و باید تسهیلات را برای این عرصه فراهم کنیم، برگزاری نشست‌های رودررو کار خوبی است اما برگزاری نمایشگاه b2c را هم قبول دارم، باید تأمین کننده و مصرف کننده با هم ارتباط بگیرند.

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: ما تا آخر سال نشست‌های مهمی در وزارت میراث فرهنگی برگزار می‌کنیم که عنوان آن نهضت تفویض اختیار خواهد بود، بسیاری از اختیاراتی که در وزارت میراث فرهنگی وجود دارد در یک بروکراسی تنفر برانگیز و موانع جدی افتاده است. ستادی برای آن با ریاست آقای دارابی تشکیل شده و معاونت‌های وزارت نیز حضور دارند.

پیشنهاد نماینده مجلس برای نمایشگاه گردشگری ۱۴۰۱

پیشنهاد نماینده مجلس برای نمایشگاه گردشگری ۱۴۰۱

رئیس فراکسیون گردشگری پیشنهاد کرد که در سال آینده هر وزارتخانه یک غرفه برای معرفی توانمندی‌های خود در حوزه گردشگری داشته باشد.

دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس گفت: گردشگری یگانه زبان صلح و دوستی میان جوامع است امیدواریم گردشگری واسطه شناخت اقوام با هم و زبانی برای ایجاد رابطه صلح جهانی باشد.

وی افزود: وزارت میراث فرهنگی می‌تواند از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها استفاده کند. پس در نمایشگاه گردشگری سال آینده می‌توان یک غرفه با موضوع تخصصی گردشگری برای هر یک از وزارتخانه‌ها ایجاد کرد.

۳۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی به جز قالی

۳۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی به جز قالی

وزیر کشور گفت: ۳۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی غیر از قالی داریم. جایگاه ما در صنایع‌دستی بین اول تا سوم است، اما سهم‌مان بسیار کم است.

وحیدی وزیر کشور نیز در این مراسم بیان کرد: ما برای احیای فرهنگ خود و مقابله با فرهنگ مخرب غرب باید روی میراث‌فرهنگی و هویت‌های بومی‌مان خیلی تاکید کنیم. اینها ملت ما را می‌سازد. یکرنگی به معنای اینکه همه مثل هم باشند حسنی ندارد. دهکده جهانی هدفش از بین بردن فرهنگ‌ها و تبدیل به زندگی امریکایی است. پافشاری روی فرهنگ ملی از اهم مسائل ما محسوب می‌شود، چون بسیار از این حیث غنی هستیم و باید حفظش کنیم. ما از شما در خواست داریم که وضعیت و هویت‌های محلی را با انواع ظرفیت‌ها شناسایی کنید.

او افزود: در بحث صنایع‌دستی یادمان باشد که این صنعت به راحتی با هزینه کم راه می‌افتد. واقعاً با یک میلیون می‌شود شغل ایجاد کرد که اکثر زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست نیز چنین شغلی دارند. یکی از تکالیف ما توانمندسازی این زنان است. ۳۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی غیر از قالی داریم. جایگاه ما در صنایع‌دستی بین اول تا سوم است، اما سهم‌مان بسیار کم است.

یک اثر ملی که دستخوش تغییرات دکور یک سریال شد

خبر دیگر در این هفته تعرض به اثر ملی باغ عفیف آباد شیراز بود که توسط یک کارگردان برای ساخت سریال خانگی رخ داد. در واقع در این باغ که مالکیت آن دست نهادهای نظامی است لوکیشن سووشون ایجاد شده است. طراحان صحنه این سریال گفته اند که هر سازه‌ای که ایجاد شده پرتابل و موقتی است حتی مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز بر این موضوع تاکید دارد این درحالی است که موقتی بودن این سازه‌ها نمایان نیست. چون اگر بود از سازه‌های سبک برای ساخت آن استفاده می‌شد نه از سیمان و آجر و سنگ.

از طرف دیگر حریم بصری این باغ از بین رفته است و دو گوشواره به بنای قاجاری عمارت باغ افزوده شده است. در این باره کارگردان سریال گفته که مجوز دارد این درحالی است که هر اتفاقی در بنای ثبتی باید زیر نظر میراث فرهنگی باشد و این کارگردان نیز باید رأی و نظر شورای فیلم وزارت میراث فرهنگی را نیز در اختیار داشته باشد. از سوی دیگر این کارگردان چند روز قبل با وزیر میراث فرهنگی گفتگو داشت.

درباره باغ عفیف آباد شیراز کارزاری نیز شکل گرفته تا بتواند از ساخت و ساز در آن جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی منصوب شد

این هفته یک انتصاب رخ داد. مراسم معارفه روح‌الله حسین‌زاده مدیرعامل جدید و تکریم و تودیع خشایار نیکزادفر مدیرعامل پیشین شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، سعید اوحدی معاون توسعه مدیریت و منابع، علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری، طاهره قیومی مشاور و مسئول پیگیری‌های ویژه وزیر، محمدحسین عسگرپور، مدیرکل پشتیبانی و فرشته بالایی، ذی‌حساب و مدیرکل مالی برگزار شد و روح‌الله حسین زاده با حکم وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی منصوب شد.

البته این انتصاب به صورت غیر رسمی پیش از برگزاری نمایشگاه انجام شده بود اما بعد از نمایشگاه حکم آن ابلاغ شد.

در کنار این انتصاب خبر می‌رسد که قرار است محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور نیز جای خود را به مرتضی ادیب زاده که معاون میراث فرهنگی تهران است بدهد. کارگر حدود ۸ سال این سمت را به عهده داشت.