پاسخ‌گویی عجیب حناچی: من خانه شهرداران را فروختم، شهرداری فعلی مجوز تخریب نباید می‌داد!

سرویس: اجتماعیکد خبر: 315451|22:51 - 1400/11/19
نسخه چاپی
پاسخ‌گویی عجیب حناچی: من خانه شهرداران را فروختم، شهرداری فعلی مجوز تخریب نباید می‌داد!
پیروز حناچی سال گذشته خانه شهرداران را بدون هیچ پیش‌شرطی فروخت و پولش را نقد گرفت و قول داد این خانه را به کسی می فروشد که آن را تخریب نکند. اما حال مالک اقدام به تخریب کرده است. حناچی می‌گوید من خانه را فروختم اما شهرداری فعلی به آن مجوز داده است. عضو شورای شهر هم می‌گوید: آقای حناچی!وقتی شما خانه را فروخته‌اید و برای مالک حقوق مکتسبه ایجاد کرده‌اید ما باید چه کار کنیم؟

به گزارش امروله ، به نقل ازگروه اجتماعی خبرگزاری فارس، خانه شهرداران در دوره حناچی به فروش رسید. شهردار اصلاح طلبان وعده داده بود که این خانه را به کسی می‌دهیم که شرایط فعلی‌اش را حفظ و بلدوزر زیر آن نیندازد. اما حالا این خانه توسط مالک در حال تخریب است.

حناچی: قرار نیست این خانه تخریب شود. تدبیری می‌اندیشیم که خانه را به کسی نفروشیم که آن را خراب کند

این در حالی است که حناچی شهردار سابق تهران دو سال قبل صراحتا گفت: «این خانه را به کسی می فروشیم که تمایل به حفظ آن داشته باشد. قرار نیست این خانه تخریب شود. تدبیری می‌اندیشیم که خانه را به کسی نفروشیم که آن را خراب کند.»

بعد از این قول  حناچی، پشمچی زاده معاون قالیباف در شهرداری تهران گفت که  این ملک در پهنه‌ای قرار دارد که اگر به هر کس فروخته شود، مالک می‌تواند پنج طبقه در آن ساخت و ساز کند و قطعاً خریدار به دنبال حداکثر ارزش افزوده است. اگر شهرداری بخواهد ملک را به کسی بدهد که به شکل فعلی آن را حفظ کند، باید پائین‌تر از قیمت واگذاری صورت گیرد و قطعاً این به ضرر شهرداری است و اگر قرار باشد به قیمت روز واگذاری صورت گیرد و فرض هم ساخت و سازی نکند، این برخلاف مقتضای ذات عقد است و باطل است.

 وقتی حناچی مورد انتقاد قرار گرفته که طبق قانون نمی‌تواند چنین محدودیتی را برای خریدار الزام‌آور کند، حناچی به رسانه‌ها و منتقدان اطمینان داد که این خانه تخریب نمی شود. تیم رسانه‌ای حناچی نیز تلاش کرد با فضاسازی و پرداختن به اینکه این خانه مشمول ثبت آثار ملی نیست و شهرداری باید املاک مازاد خود را بفروشد، از پاسخگویی درباره اصل ماجرا طفره رفتند.

انتقاد اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر پنجم از تصمیم حناچی برای فروش خانه شهرداران

 در همان زمان، اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر پنجم از تصمیم حناچی برای فروش این ملک انتقاد کردند و گفتند که حتی اگر این ملک دارای هویت تاریخی و ثبت میراث نیست، شهرداری نباید دارایی‌های ارزشمند خود و بناهای زیبای شهر را برای تزریق به پروژه‌های عمرانی بفروشد.

ملک خانه شهرداران در حال تخریب است و روز گذشته بسیاری از رسانه ها خواستار پاسخگویی شهردار وقت تهران  در این باره شدند. اما حناچی پاسخی عجیب داد و گفت من خانه فروختم اما شهرداری فعلی می توانست مذاکره کند ومجوز ساخت ندهد.

پیروز حناچی شهردار اصلاح طلبان در این باره به یکی از رسانه ها گفت: در سال ۱۳۹۸ و در حالی که به شدت به منابع مالی برای اجرای پروژه‌های عمومی شهری نیازمند بودیم فروش  خانه شهرداران را در دستور کار قرار دادیم و اجازه شورای شهر وقت نیز اخذ شد و حتی در بودجه ردیفی برای فروش املاک در نظر گرفته شده بود و به استناد همین ردیف بودجه مجوز فروش نیز از شورای شهر گرفته شد این ملک بارعایت تشریفات قانونی به مزایده گذاشته شد و برمبنای قیمت کارشناسی در سال ۱۳۹۹ به فروش رفت. 

شهردار سابق تهران گفت: این ملک مدت مدیدی خالی بود و در زمان شهردار اسبق به عنوان مهمانسرای مهمانان خارجی شهرداری از آن استفاده می‌شد و در یک دوره به عنوان خانه شهرداران از آن استفاده می‌شد اما قدمت زیادی نداشت و ملک مربوط به اوایل دهه ۵۰ بود و واجد ارزش‌های میراثی نیز نبوده است ولی بنایی فاخر وتشریفاتی بود.

حناچی: خانه شهرداران را در سال 1399 فروختیم اما دقت کنید پروانه ساخت امسال صادر شده است!

وی بیان کرد: تلاش کردیم که در این مدت که ما در شهرداری تهران مسئولیت داشتیم این ملک تخریب نشود و در دوره ما نیز پروانه تخریب و نوسازی برای آن صادر نشد لزومی هم نداشت که شهردار تهران در شمال شهر در خانه ای لاکچری زندگی کند و اولویت ما مناطق مرکزی، فرسوده و فراموش شده تهران بود.اما دقت داشته باشید که پروانه این ساختمان در تاریخ ۱۴۰۰.۱۰.۲۲ صادر شده است و دوستان در حال رد گم کردن هستند. 

وی با بیان این‌که ما قول دادیم که تا زمانی که بر سر کار هستیم این خانه حفظ شود که حفظ شد، ادامه داد: اما وقتی نیستیم و مسئولیت با ما نیست چه کنیم؟شهرداری فعلی می‌توانست پروانه ندهد و یا شرط و شروط بگذارد و یا با مالک به مذاکره بنشیند وراضیش کند که تخریب نکند.

حناچی با بیان این‌که تا وقتی که بودیم و مسئولیت داشتیم در راستای حفظ خانه‌های قدیمی اقدام کردیم، گفت: مگر ما ۲۴۰ خانه مربوط به دوره معاصر را فقط در یکی از مناطق مرکزی شهر حفظ نکردیم؟ در حالی که ضمن توافق با مالکان آنها این خانه‌ها را به گالری و کافه و موزه بخش خصوصی تبدیل کردیم مالکان به هزینه خود بسیاری از این خانه ها را مرمت کردند و این نشان می‌دهد که اگر شهرداری بخواهد می‌تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد نظر مالک را در راستای حفظ خانه‌ها جلب کند. 

وی ادامه داد در دوره‌ای که هستیم و مسئولیت داریم به حکم عقل و قانون عمل می‌کنیم ، پروانه ملک مربوطه در دی‌ماه ۱۴۰۰ صادر شده و دوستان کار خود را با هزینه ما انجام می‌دهند و این در حالی است که در دوره ما بسیاری از املاک اینچنینی که ثبت ملی هم نبود با مذاکره با مالکین توسط شهرداران مناطق و دادن امتیازات جانشین حفظ شدوبسیاری از آنها  تبدیل به موزه وفضای عمومی شد. 

وی بیان کرد: دوستان فعلی‌مان در شهرداری خودشان اجازه تخریب ملک را داده اند و امضای شهردار فعلی منطقه یک زیر پروانه ساختمانی است ، به ما می‌گویند بی‌تدبیری کرده‌اید!؟ 

حناچی با تأکید بر اینکه ابزارهای مذاکره در اختیار شهرداری است و می‌توانستند با پیشنهادات مختلفی که به مالک می‌دهد این خانه را حفظ کنند، ادامه داد: فروشنده و قیمت فروش مشخص است اما دقت داشته باشید که ابزارهای مذاکره در اختیار شهرداری است و سازنده‌های حرفه‌ای نیز از این پیشنهادات استقبال می‌کنند چرا که برای آنها نفع اقتصادی دارد. موضوعاتی مانند حق انتقال توسعه در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران به همین منظور مطرح شد.

وی عنوان کرد: شهرداری می‌توانست با مذاکره با مالک و یا اقدامات موازی تصمیمات بهتری برای حفظ منافع شهر و ذینفعان بگیرد.

حناچی شهردار وقت تهران خانه شهرداران را فروخت و حالا مدعی است که شهرداری فعلی نباید به آنها مجوز می‌داد و باید وارد مذاکره برای حفظ خانه می شد.

امانی: ابهاماتی درباره فروش  خانه شهرداران وجود دارد/برای خریدار حقوق مکتسبه ایجاد شده است

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص صحبتهای حناچی شهردار سابق تهران به خبرنگار فارس گفت: ابهاماتی درباره فروش این خانه وجود دارد. حناچی این ملک را فروخته، پولش را گرفته و سند هم به مالک داده است و برای خریدار حقوق مکتسبه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این ملک در طرح تفصیلی در پهنه ای قرار دارد که مالک می توانند چند طبقه مسکونی بسازد. حناچی زمانی که ملک را فروخته هیچ پیش شرطی نگذاشته است و نگفته آنجا تخریب نشود.

شهرداری وقت ملک را فروخته و حالا می‌گوید که ما با آنها وارد مذاکره شویم/شهرداری در هنگام فروش باید برای مالک پیش شرط در نظر می گرفت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری وقت ملک را فروخته و حالا می‌گوید که ما با آنها وارد مذاکره شویم، خوب بهتر بود که شهرداری وقت در هنگام فروش برای مالک پیش شرط های  در نظر می گرفت.

امانی گفت:سوال ما این است، ملکی فروخته شده و کاربری آن مسکونی است و برابر طرح تفصیلی امکان ساخت و ساز در آن وجود دارد آیا ما می‌توانیم به لحاظ قانونی به مالک بگوییم که شما نمی توانید در اینجا ساخت و ساز کنید؟ وقتی آقای حناچی در حال فروش ملک بود باید برای این موضوعات فکری می‌کرد نه حالا که ملک فروخته شده و می گوید شهرداری نباید مجوز می داد.

در سامانه شفافیت در خصوص فروش ملک اقدسیه چیزی ثبت نشده است

امانی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که بعد از انقلاب تمام شهرداران سعی کردند این خانه را حفظ کنند، اما در دوره گذشته حناچی این ملک را فروخت و همچنین در سامانه شفافیت هم در خصوص فروش این ملک چیزی ثبت نشده که چقدر فروخته شده؟ به چه کسی فروخته شده و با چه قیمتی این ملک واگذار شده است؟

ابهاماتی در خصوص ملک اقدسیه وجود دارد. نائب رئیس شورای شهر تهران از شهرداری خواست که درباره این ملک گزارشی تهیه و به شورا بیاورند.

پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران و عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورا در این باره به خبرنگار فارس گفت: امروز تذکری یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره خانه شهرداران داد ابهاماتی در نحوه فروش این ملک وجود دارد.

وی با بیان اینکه خانه شهرداران تهران ویژگی خاصی داشت، گفت: درست است که این ملک میراثی نبود اما ویژگی های خاص آن باعث شد که در تمام دوران بعد از انقلاب این خانه حفظ شود اما در دوره قبلی، مدیریت شهری نسبت به فروش این ملک اقدام کرد.

سروری: ابهاماتی درباره ملک اقدسیه وجود دارد که باید آن را بررسی کنیم

وی با بیان اینکه به شهرداری تهران ابلاغ کردم و همچنین به کمیسیون  حقوقی و نظارت شورا هم گفتم که درباره نحوه فروش این ملک گزارشی تهیه کنند و آن را به شورا بیاورند.

سروری گفت: شهردار قبلی تهران گفته بود که این ملک را به گونه ای میفروشیم که آن را تخریب نکنند اما در هنگام فروش برای آن هیچ پیش شرطی گذاشته نشده است ابهاماتی درباره ملک اقدسیه وجود دارد که باید آن را بررسی کنیم و حتماً نتایج آن اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان املاک شهرداری تهران در دوران حناچی: ملک بدون پیش شرط فروخته شد

رئیس سازمان املاک شهرداری تهران در دوران حناچی تاکید دارد که این ملک بدون پیش شرط فروخته شده است. محمدزاده امروز به خبرنگار فارس گفت: ما ملک را بدون پیش شرط فروخته ایم . ملک اقدسیه در طرح تفصیلی در پهنه ای قرار دارد که مالک می‌تواند در آنجا ساخت و ساز کنند ما هم در هنگام فروش هیچ شرطی برای مالک نگذاشته ایم.

وی در خصوص قیمت فروش این ملک گفت: خانه شهرداران را در مزایده فروختیم. قیمت کارشناسی آن زیر ۱۵۰ میلیون تومان  در هر متر مربع بود اما ما در مزایده این ملک را به قیمت ۱۸۵ میلیون تومان در هر متر مکعب فروختیم و حدود ۱۶۰ میلیارد تومان پول از مالک گرفتیم در آن زمان ما با قیمت بالایی این ملک را فروختیم و البته بگویم حدود ۲۵ % از قیمت کارشناس رسمی دادگستری هم بالاتر فروختیم.

وی با تاکید بر این موضوع که ما پول را نقد تحویل گرفتیم، گفت: پول به سمت اجرای پروژه های عمرانی شهر رفت.

بر اساس این گزارش  پیروز حناچی شهردار اصلاح‌طلبان از موضع خود عقب نشینی کرده و می گوید من قول دادم تا زمانی که در شهرداری هستم این ملک را حفظ کنم این در حالی است که حناچی به صراحت دو سال پیش اعلام کرده بود که اجازه تخریب ملک داده نمی شود و قرار است که خانه شهرداران حفظ شود. حال مالک اقدام به تخریب ملک کرده است و حناچی می‌گوید من خانه را فروختم اما مجوز آن در این دوره صادر شده است. این در حالی است که حناچی در هنگام فروش هیچ پیش شرطی برای این خانه در نظر نگرفته بود و برای مالک حقوق مکتسبه ایجاد شده و دیگر شهرداری نمی‌تواند مانع تخریب این ملک شود.