نخستین پرواز بالگرد مریخی نبوغ ناسا در سال ۲۰۲۲

سرویس: اجتماعیکد خبر: 315463|22:20 - 1400/11/20
نسخه چاپی
نخستین پرواز بالگرد مریخی نبوغ ناسا در سال ۲۰۲۲
بالگرد مریخی نبوغ ناسا نخستین پرواز خود را در سال ۲۰۲۲ و در سطح مریخ انجام داد که این پرواز بعد از چندین بار تاخیر به دلیل طوفان‌های گرد و غبار در مریخ انجام شده است.

به گزارش امروله ، به نقل ازخبرگزاری تسنیم؛ این بالگرد 4 پوندی و 19 اینچی در ارتفاع 33 فوتی (10 متری) تقریباً 100 ثانیه پرواز کرد و مسافتی حدود 203 فوتی (62 متری) را در آخرین پرواز خود طی کرد. تیمی در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا که بر مأموریت فعلی مریخ نظارت دارد، دیروز این پرواز را تأیید کرد.

این پهپاد کوچک در نوزدهمین پرواز خود از زمان رسیدن به مریخ با مریخ‌نورد پشتکار در فوریه 2021، از نقطه‌ای در حوضه Séítah جنوبی به سمت دلتای رودخانه Jezero پرواز کرد. تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های داخل بالگرد، تیم مأموریت را قادر می‌سازد مسیرهای آینده را برای مریخ‌نورد پشتکار که به عنوان بخشی از جستجوی مداوم خود برای یافتن شواهدی از حیات میکروبی باستانی در این سیاره دور، به سمت دلتا می‌رود، برنامه‌ریزی کند.

بالگرد مریخی نبوغ ناسا قرار بود نخستین پرواز سال خود را در اوایل ژانویه انجام دهد، اما یک طوفان گرد و غبار در سطح مریخ باعث شد تیم مأموریت، برنامه را به حالت تعلیق درآورد. از آنجایی که مریخ دارای اتمسفر نازک‌ و کشش گرانشی کمتری است، ذرات ریز که توسط بادهای مریخ به سمت بالا پرتاب می‌شوند، می‌توانند طوفان‌های گرد و غباری ایجاد کنند که می‌توانند هفته‌ها ادامه داشته باشند و حتی کل سیاره را بپوشانند. در واقع، گرد و غبار مریخ موضوعی است که می‌تواند بر مأموریت‌های آینده در این سیاره تاثیر بگذارد.

برای بالگرد مریخی نبوغ ناسا، گرد و غبار موجود در هوا منجر به کاهش مقدار و قدرت نور خورشید می‌شود که به پانل‌های خورشیدی آن می‌رسد که برای شارژ باتری‌هایی که ماشین پرنده را تغذیه می‌کنند، حیاتی هستند اما این تنها مشکل نیست. گرد و غبار معلق در هوا با نور خورشید گرم شده و جو اطراف را گرم می‌کند. این امر چگالی هوای رقیق را بیشتر کاهش می‌دهد و شرایط پرواز بالگرد مریخی نبوغ ناسا را چالش برانگیزتر می‌کند.

خبر خوب این است که مریخ‌نورد ناسا ابزارهایی را حمل می‌کند که می‌توانند طوفان‌ها را شناسایی کنند و تیم فنی را قادر می‌سازد از بالگرد مریخی نبوغ ناسا در برابر این شرایط چالش‌برانگیز پروازی محافظت کنند.

بالگرد مریخی نبوغ ناسا در آوریل 2021 تاریخ‌ساز شد، زمانی که به نخستین پرنده‌ای تبدیل شد که به پرواز کنترل شده و با قدرت در سیاره‌ای دیگر (مریخ) دست یافت. در طولانی‌ترین پرواز تا به امروز، آن را به طول 2051 (625 متر) از سطح مریخ برد. تصاویر ثبت شده توسط دوربین این پهپاد به تیم مریخ‌نورد پشتکار کمک کرده است تا مکان‌ها را شناسایی کرده و مسیرهای ایمن را برای مریخ‌نورد زمینی برنامه‌ریزی کند.