قصد داشتم کشتی را رها کنم/ دغدغه‌ جوانان سرزمینم را دارم

سرویس: ورزشیکد خبر: 315489|22:31 - 1400/11/24
نسخه چاپی
قصد داشتم کشتی را رها کنم/ دغدغه‌ جوانان سرزمینم را دارم
قهرمان کشتی جهان و المپیک گفت: در زادگاهم فضای خوب ورزشی وجود نداشت و به نوعی بچه محل‌ها و همشهریانم جای مناسبی برای ورزش کردن نداشتند.

به گزارش امروله ، به نقل ازخبرگزاری مهر، حسن یزدانی دارنده مدال‌های طلا و نقره المپیک و ۳ طلا، یک نقره و یک برنز جهان با توجه به احداث مجموعه ورزشی حضرت امام علی (ع) در منطقه لپو صحرا شهرستان جویبار مازندران گفت: چون خودم یک ورزشکار بودم، دوست داشتم در زمینه ورزش قدمی بردارم و به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ کشتی، دین خود را ادا کرده و خدمتی به آنها کرده باشم و در اولین مرحله به فکر این افتادم که یک باشگاه ورزشی کشتی احداث کنم و سرمایه‌های این سرزمین با حضور در این سالن و انجام تمرینات، بتوانند اهدافی برای خود ترسیم کنند و به آن خواسته‌ای که دارند، برسند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف از احداث این مجموعه ورزشی، حمایت هرچند کوچک از نوجوانان و جوانان این سرزمینم بود تا با ورود به فضای ورزشی، از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به دور باشند و اگر اوقات فراغتی دارند، آن را با ورزش بگذرانند. بعنوان یک ایرانی، شخصاً دغدغه‌ی جوانان سرزمینم را دارم و دلم نمی‌خواهد که به راه‌هایی کشیده شوند که در شأن آنها نیست. هرچقدر که در توانم باشد، این موضوع را به عنوان یک هدف دنبال خواهم کرد، چرا که خود را مدیون مردم این سرزمین می دانم.

دارنده مدال طلای المپیک گفت: در منطقه‌ای که محل زندگی من است فضای خوب ورزشی وجود نداشت و به نوعی بچه محل‌های من و همشهریانم جای مناسبی را برای ورزش کردن نداشتند. من از همان نوجوانی دوست داشتم که اگر به یک جایگاهی رسیدم بتوانم قدم کوچکی و به اندازه وسع خود برای این منطقه، شهرستان و استان خودم بردارم و دین خودم را ادا کنم تا انشا الله بتوانیم قهرمانان خوبی در این مکان پرورش بدهیم.

دارنده مدال نقره المپیک گفت: من اگر درگیر تمرینات و اردوهای تیم ملی نباشم، قطعاً در این سالن که افتتاح خواهد شد، تمرین خواهم کرد و در کنار این نونهالان خواهم بود و اگر هم سوالی یا ایرادی باشد، با کسب اجازه از مربیان و بزرگترهای سالن، سعی می‌کنم که به اندازه خودم یاری دهنده باشم. وی ادامه داد: مربیان سازنده من همت مسلمی و امید اسماعیل پور در این سالن تمرین خواهند داد و در کنار آنها حمزه قریشی کمک خواهد کرد. البته اگر مربیانی علاقمند به آموزش در این سالن باشند در خدمت آنها هستیم.

دارنده ۳ مدال طلای جهان گفت: جویبار در کشتی قهرمانان و مربیان بزرگی دارد و من از همین جا از تمامی این عزیزان دعوت می‌کنم که در صورت تمایل به هر نحوی که می‌توانند از لحاظ فنی به کمک ما بیایند، بهرحال حضور قهرمانان و مربیان بزرگ جویبار باعث دلگرمی ما و نونهالان و نوجوانانی خواهد بود که در این سالن به تمرین می‌پردازند، البته می دانم اکثر این دوستان مشغله کاری دارند ولی اگر هر زمان احساس کردند که علاقمند به حضور در این سالن و پرورش نونهالان هستند، حتماً از آن استقبال خواهیم کرد، چراکه هدف همه ی ما اعتلای ورزش استان، کشور و افتخارآفرینی جوانان در میادین جهانی و المپیک است.

یزدانی تصریح کرد: این مجموعه در یک و نیم کیلومتری ساحل دریا قرار دارد و یک مجموعه ورزشی چند منظوره است، از جمله فضاهایی که قرار است در این مجموعه احداث شود کمپ تمرینی فوتبال، فوتسال و ورزش‌های ساحلی از جمله قایقرانی و سایر ورزش‌ها است. ضمن اینکه به دنبال احداث سالن بدنسازی، رستوران و خوابگاه هستیم تا یک خانه ورزش داشته باشیم. فعلاً سالن کشتی حاضر شده و سه تخته تشک در آن پهن شده است و در حال حاضر به دنبال فراهم کردن امکانات بدنسازی هستم. به اندازه بضاعت خودمان سعی کردیم که ابتدا سالن کشتی را راه اندازی کنیم تا در خدمت کشتی گیران باشیم و رفته رفته سعی خواهیم کرد که این مجموعه را بعنوان یک آکادمی و یک پایگاه استعدادیابی تبدیل کنیم.

دارنده سه مدال طلای جهان اظهار داشت: برای تکمیل این مجموعه نیازمند حمایت مالی هستیم اما انتظار دارم که این حمایت از سوی مسئولان نهادها و سازمان‌های ذیربط انجام شود و به نوعی پای کار بیایند، هرچند که مردم به ما لطف دارند اما بهرحال باید کمک‌های لازم از سوی نهادهای مسئول به ما بشود تا بتوانیم به تمامی اهداف خود دست پیدا کنیم.

یزدانی در مورد هزینه‌هایی که برای ساخت سالن کشتی شده است تصریح کرد: البته من درگیر تمرینات هستم و کارهای مالی و اقدامات انجام شده را بر عهده پدرم گذاشته‌ام اما اگر نیاز به حضور من باشد به اتفاق پدر در ارگان‌های مربوطه خواهیم رفت. اما تا آن جایی که من می دانم برای همین سالنی که ساخته شده تا الان ۲ میلیارد تومان هزینه شده و اگر بخواهیم سالن بدنسازی را نیز به این سالن اضافه کنیم و یک مجموعه کامل برای کشتی داشته باشیم چیزی حدود ۳ میلیارد دیگر باید هزینه کنیم، تا یک پایگاه مناسب برای تمرینات کشتی گیران استان باشد.

دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان ادامه داد: اگر بخواهیم یک کمپ تمرینی کامل در استان مازندران برپا کنیم حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. البته برآورد ما در سه سال پیش ۱۵ میلیارد تومان بود اما به دلیل تورم به وجود آمده و گرانی‌هایی که شده شاید در آینده این رقم به ۵۰ میلیارد تومان هم برسد. ولی ما تلاش خود را خواهیم کرد، توکلمان به خدا است و امیدواریم که اتفاق خوبی بیافتد تا بتوانیم خدمتی به جامعه‌ی ورزش کشور کرده باشیم.

یزدانی در مورد نامگذاری این مجموعه‌ی ورزشی گفت: ارادت خاصی به مولای متقیان و سایر ائمه اطهار (ع) دارم و کسی هستم که در تمام سختی‌ها اولاً از خدا کمک خواستم و بعد از آن هم توسلم بر این عزیزان بوده و همیشه با دوبنده یا علی به روی تشک می‌روم و علاقه خاصی به شخصیت والای ایشان دارم و نام مجموعه‌ی ورزشی را به نام حضرت امام علی (ع) گذاشتم. انشا الله که شروع کار و نامگذاری سالن با نام مولای متقیان فتح بابی باشد برای رشد و ارتقا نونهالان و نوجوانان استان و شاهد افتخارآفرینی آنها در سطح المپیک و جهان باشیم.

دارنده مدال طلای رقابت‌های جهانی نروژ در مورد پیروزی پس از سه شکست مقابل دیوید تیلور آمریکایی گفت: قطعاً اتفاقاتی که داخل کشتی می‌افتد و باعث باخت می‌شود را نمی‌شود به گردن کسی انداخت. اما گاهی اوقات قسمت این بوده که من بعنوان بازنده از میدان کشتی بیرون بیایم، اما باید بگویم که همه مربیان در آن موقع زحمت خود را کشیده‌اند، چه در دوره خادم، چه در دوره طلایی و چه در دوره محمدی خاطرات خوبی باهم داشتیم اما در مورد اتفاقاتی که داخل المپیک افتاد، تقدیر بر این بود که نتوانیم به آن چیزی که خواستیم برسیم و حریف بهتر بود. در لحظات پایانی اتفاقی افتاد که به آن چیزی که دنبالش بودم، نرسیدم و در نهایت دست حریفم بالا رفت.

وی ادامه داد: بعد از مسابقات المپیک دبیر تصمیم گرفت با کادر جدیدی کار را دنبال کنند و پژمان درستکار هم خیلی زحمت کشید و جای تشکر دارد. جدا از بحث اینکه وی بعنوان سرمربی به کشتی گیران کمک کرد، رابطه‌ی خوبی را با کشتی گیران برقرار کرده و یک رفاقت صمیمی بین شاگرد و استاد است. همچنین وی از لحاظ روحی و روانی، نحوه‌ی اجرای تمرینات و آنالیز بسیار خوب کار کردند و همه ی این موضوعات بر عملکرد تیم تأثیرگذار است. اما باید بگویم که بعنوان یک شاگرد وظیفه دارم از تمامی کسانی که برای من زحمت کشیدند و بر گردن من حق دارند، از جمله مربیان سازنده‌ام و همچنین آقایان محمد طلایی، رسول خادم، غلام محمدی و سایر دوستان تشکر کنم.

وی ادامه داد: موفقیت خود و تیم ملی در نروژ را اول لطف خدا می دانم چراکه هرچه خدا مقدر بداند برای بنده‌اش می‌خواهد اما بهرحال پس از مسابقات سخت المپیک و فشار تمریناتی که داشتیم، واقعاً کار سختی بود که در ۴۰ روز آماده یک رقابت سخت دیگر شوم، اما تلاش‌هایی که انجام شد چه از لحاظ ریکاوری، تمرین، موضوعات روحی و روانی و آنالیز حریفان، در یک کار حرفه‌ای بی تأثیر نبود. حاصلش به لطف خدا پیروزی بر یک حریف خوب آمریکایی بود و از اینکه توانستم دل عزیزانی که در بازی‌های المپیک ناراحت کردم را در نروژ شاد کنم بسیار خوشحالم.

یزدانی اظهار داشت: انتظارات مردم برای پیروزی من بر تمامی حریفان و کسب مدال طلا به حق بود چراکه دوست داشتند که ورزشکارشان در میادین پیروز باشد، اما شرایط من با گذشته بسیار فرق کرده بود، چراکه در گذشته ناشناخته بودم، انتظاری از من نبود، بار مسئولیت زیادی نداشتم و نگاه‌ها روی قهرمانان دیگر بود، اما بعد از سال‌ها که خدا کمک کرد تا به چندین مدال المپیک و جهانی دست پیدا کنم. این انتظار از من می‌رفت که باز هم موفق باشم و من نیز احساس مسئولیت می‌کردم و بر عملکردم بی تأثیر نبود، اما همیشه سعی من بر این بود که در تمرینات و مسابقاتم این بار مسئولیت را کم کنم ولی فکر و ذهن من درگیر این مسئله بود و بار سنگینی بود که بتوانم انتظارات و توقعات مردم را برآورده کنم، چراکه این عزیزان دوست دارند بعنوان سربازشان بهترین کشتی را برای کشورشان بگیرم و از دیدگاه من نیز خوشرنگ ترین رنگ مدال، طلا است و دوست دارم رنگ مدال همه ی کشتی گیران کشورمان و بنده طلا باشد، تا بتوانیم دل مردم عزیزمان را همیشه شاد کنیم.

ملی پوش وزن ۸۶ کیلوگرم کشورمان در مورد شکوفایی کشتی آزاد در جویبار مازندران گفت: در گذشته این منطقه کشتی گیران خوبی همچون سبحان روحی آیت واگذاری، یعقوب نجفی جویباری و … را داشت اما به نظرم شروع درخشش کشتی گیران جویباری پس از کسب مدال طلای مهدی حاجی زاده بود و نمایش خوب وی در مسابقات جهانی باعث شد تا علاقمندان در این رشته‌ی ورزشی ثبت نام کنند و پس از آن قهرمانان بزرگی از این منطقه در کشتی دنیا مطرح شدند و بنده هم نیز همچون این دوستان عضو کوچکی از خانواده بزرگ افتخارآفرین کشتی هستم و امیدوارم که این روند ادامه دار باشد و نسل به نسل بتوانیم شاهد درخشش کشتی در سراسر ایران از جمله مازندران باشیم.

وی افزود: در ۱۱ سالگی کشتی را استارت زدم اما آن زمان در یک حال و هوای دیگر بودم و به دنبال دیگر سرگرمی‌ها همانند سایر هم سن‌هایم بودم و با این هدف که قهرمان المپیک و جهان شوم به کشتی نیامده بودم بلکه آمده بودم که ورزش کنم. دوست داشتم در یک رشته ورزشی فعال باشم و چون در مازندران بیشتر مردم علاقمند به کشتی هستند و من هم به خاطر کشتی‌های سنتی که برگزار می‌شد، کشتی را دوست داشتم در این رشته‌ی ورزشی ثبت نام کردم. آنقدر فشار تمرینات و استرس مسابقات زیاد بود می‌خواستم این رشته را رها کنم، اما اصرار و پافشاری پدرم به اینکه من می‌توانم در این رشته موفق باشم و حمایت مربی سازنده‌ام باعث شد در این رشته ماندگار شوم و به لطف خدا این اتفاقات خوب برای من رقم خورد و امیدوارم که توانسته باشم دل عزیزانی که همیشه برای من می تپد و مردم بزرگوار کشورم را شاد کرده باشم.

یزدانی در مورد اینکه پس از دوران قهرمانی به چه چیزی فکر می‌کند گفت: حرفه من کشتی و ورزش است و شناخت دیگری در جای دیگر ندارم. آنچه که دارم اولاً لطف خدا و دوم از ورزش است. قطعاً سعی خواهم کرد در آینده اگر بتوانم کاری بکنم در رشته‌ی تخصصی خودم گام بردارم و بعد از آن اگر توانستم در سایر ورزش‌ها نیز قدمی بردارم و تأثیرگذار باشم. دوست دارم به تمام کسانی که به ورزش علاقمند هستند، در هر رشته‌ای که باشند کمک کنم و بتوانم مکانی را برای ورزش کردن برای آنها فراهم کنم. البته امیدوارم که خدا این لطف را به من داشته باشد و توان انجام این کار را نیز به من بدهد.

یزدانی تصریح کرد: به نظرم هرچقدر بتوانیم جوانان را به سمت ورزش جذب کنیم، آنها را از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی دور خواهیم کرد و باید یک محیط ورزشی را به وجود بیاوریم که جوانان ضمن کسب آمادگی و سلامتی جسمانی و روحی، از لحاظ اخلاقی و فرهنگی نیز ارتقا پیدا کنند.

این قهرمان کشتی جهان در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم همین کار کوچکی که انجام شده، مورد قبول دوستان باشد و بتوانیم در آینده کشتی گیران خوبی را به دنیا معرفی کنیم.