سودجویی یا گردشگری؛ هدف از احداث تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی چیست؟

سرویس: اجتماعیکد خبر: 315528|22:47 - 1400/12/17
نسخه چاپی
سودجویی یا گردشگری؛ هدف از احداث تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی چیست؟
در حالی که هدف از احداث تله‌کابین در استان گلستان توسعه گردشگری در این منطقه عنوان شده است, عده‌ای از افراد وابسته به سازمان‌های محلی به دنبال افزایش ارزش افزوده زمین‌های اطراف تله‌کابین و به دست آوردن سود کلان از اجرایی شدن این پروژه هستند.

به گزارش امروله ، به نقل ازخبرگزاری تسنیم؛ یکی از مواردی که در جریان سفر روز جمعه رئیس جمهور و همراهان وی به استان گلستان مطرح شد، پروژه ساخت تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی بود. «عزت‌الله ضرغامی»، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این خصوص گفته بود که "با توجه به اخذ موافقت‌های محیط زیست و منابع طبیعی و رعایت قواعد میراث فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرای پروژه تله‌کابین علی‌آباد کتول را تأیید می‌کند."

ضرغامی در حالی از اخذ مجوزهای این پروژه سخن گفته بود که در سال 1399 سازمان جنگل‌ها مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بود و میراث فرهنگی نیز مکان‌یابی این طرح را مغایر با اصول حفاظت از محیط زیست دانسته بود.

در رابطه با این موضوع، «محمدرضا محبوب‌فر»، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیستخبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: آقای ضرغامی در بازدیدی که از منطقه داشتند، گفته بودند که طرح تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی باید اجرایی شود و معتقدند که اجرای تله‌کابین در خارج از محدوده‌ای از جنگل‌های هیرکانی است که ثبت جهانی شده است.

وی در خصوص این ادعا توضیح داد: متأسفانه در خصوص جنگل‌های هیرکانی مطالعات کارشناسی شده‌ای صورت نگرفته است و حریم این جنگل‌ها مشخص نیست و در نتیجه نمی‌توان تأیید کرد که این پروژه در منطقه ثبت شده جهانی انجام می‌شود یا خیر.

این کارشناس توسعه پایدار با بیان اینکه قانون، دستگاه‌های دولتی را از ساخت و ساز در این مناطق منع کرده است، گفت: باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که ارگان‌های دولتی به هیچ وجه مجاز نیستند که حریم یک منطقه طبیعی را به منظور گردشگری تغییر دهند و ساخت و سازهایی از جمله تأسیس تله‌کابین، هتل، رستوران و... را در حریم آن انجام دهند.

محبوب‌فر با تأکید بر این موضوع که ساخت و ساز در این جنگل‌ها، می‌تواند منجر به خروج این منطقه از فهرست جهانی شود، تصریح کرد: از جنگل‌های هیرکانی به عنوان فسیل زنده ایران یاد می‌شود و این جنگل‌ها در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. هر گونه دخل و تصرف و ساخت و ساز و توسعه گردشگری در این منطقه باید کارشناسی شده باشد و تحقیقات مربوط به توسعه در حریم آن نیز باید توسط یونسکو انجام شود.

وی افزود: این که یک مقام اجرایی برای توسعه در این منطقه تعیین تکلیف کند، با وظیفه‌ای که یونسکو در قبال این منطقه دارد در تناقض است و ثبت این مکان به عنوان میراث جهانی، وظیفه مطالعات در خصوص هرگونه توسعه در این منطقه را متوجه یونسکو می‌کند.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران گفت: موضوع دیگری که در رابطه با این طرح وجود دارد این است که عده‌ای از افراد وابسته به سازمان‌های دولتی محلی به منظور افزایش ارزش افزوده زمین‌های منطقه، فشار می‌آورند که این طرح اجرایی شود؛ این‌ها هدفشان به دست آوردن سود کلان از فروش زمین‌های محل احداث تله‌کابین است و این کار آن‌ها به قیمت نابودی جنگل‌های هیرکانی تمام می‌شود.

محبوب‌فر اضافه کرد: این‌ها هدفشان گردشگری نیست چرا که اگر به دنبال این هدف بودند، گردشگری مسئولانه را در این منطقه رواج می‌دادند.

وی خاطرنشان کرد: احداث تله‌کابین در این منطقه خطر بزرگی را متوجه جنگل‌های هیرکانی می‌کند و در صورتی که این طرح اجرا شود مسائلی مثل جاده‌سازی، هتل، پارکینگ و افزایش تردد در منطقه، این جنگل‌ها را از بین خواهد برد.