ماموریت ماهواره «نور ۲» سنجشی و اطلاعاتی است

سرویس: سیاسیکد خبر: 315531|22:53 - 1400/12/17
نسخه چاپی
ماموریت ماهواره «نور ۲» سنجشی و اطلاعاتی است
فرمانده فضایی سپاه گفت: ماموریت ماهواره «نور ۲» سنجشی و اطلاعاتی است و اطلاعات جمع آوری شده توسط آن می‌تواند کاربرد دفاعی و عمومی داشته باشد.

به گزارش امروله ، به نقل ازخبرنگار مهر، سردار علی جعفر آبادی فرمانده فضایی سپاه در گفتگو با بخش خبری صدا و سیما درباره پرتاب ماهواره نور۲ به فضا که امروز انجام شد، اظهار داشت: پرتابی که امروز شاهد آن بودیم با یک ماهواره و ماهواره بر تماماً ایرانی انجام شد.

وی بابیان اینکه همه مراحل ساخت این ماهواره و ماهواره بر در مجموعه سپاه تصریح کرد: اگر چه این اقدام توسط سپاه انجام شد اما در حقیقت تمامی ارکان فضایی کشور و برخی شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها در ساخت آن دخیل هستند.

فرمانده فضایی سپاه ماهواره نور ۲ ارتقا یافته ماهواره نور ۱ دانست و گفت: مأموریت این ماهواره سنجشی و اطلاعاتی است و اطلاعات جمع آوری شده توسط آن می‌تواند کاربرد دفاعی و عمومی داشته باشد. علاوه بر این ماهواره می‌تواند در مقیاس بزرگ و با دید بسیار وسیع از فاصله ۵۰۰ کیلومتری حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله را هم رصد کند.

سردار جعفر آبادی ادامه داد: ماهواره نور با وجود اینکه اولین ماهواره پرتابی سپاه بود بعد از ۲ سال همچنان فعال است و بیش از ۱۰ هزار بار به دور کره زمین چرخیده و به مدار ۳۵۰ کیلومتری رسیده و کمتر از یکسال دیگر هم فعال خواهد بود. همچنین این ماهواره یک آزمایشگاه عالی فضایی برای ما بود و از فناوری و تجربیات آن در ساخت ماهواره نور۲ استفاده شده است.

وی تصریح کرد: فناوری ماهواره‌بر قاصد و موتورهای فضایی آن، فناوری جدید بوده و شامل استفاده از بدنه‌های کامپوزیتی سبک و موتور نازل متحرک است و در لبه دانش روز جهانی قرار دارد. در آینده ما ان‌شا الله سلسله ماهواره‌های نور را خواهیم داشت. در مجموعه فضایی کشور گام اول این است که در مدار لئو تثبیت شویم و بعد به سمت مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتر برویم.