امام جمعه صحنه:

دروغ کلید تمام رذایل اخلاقی است/ تاملی درعلل کاهش صداقت درجامعه

کد خبر: 5596|01:05 - 1392/02/09
نسخه چاپی
دروغ کلید تمام رذایل اخلاقی است/ تاملی درعلل کاهش صداقت درجامعه

پایگاه خبری امروله: حجت الاسلام والمسلمین زارعی گفت: بازتاب عمل دروغ درجامعه باعث ایجاد مشکلات شدیدی در تعاملات و رفتارهای اجتماعی اشخاص شده است.وی اظهار داشت: یکی ازمشکلات بزرگ جامعه که متاسفانه درظاهر نادیده گشته معزل دروغ د رجامعه است که افراد به راحتی گاهآ بدون هیچ دلیل خاصی به راحتی در روابط خود از آن استفاده می کنند.

حجت الاسلام زارعی با اشاره به اینکه دروغ گفتن رابطه بسیار نزدیکی با ایمان دارد گفت: دروغ به عنوان یک چالش اجتماعی با ایمان شخص ارتباط تنگاتنگی دارد به طوریکه آدم باایمان هیچ گاه دروغ نمیگوید و به صورت صادقانه وارد جامعه میشود.


زارعی با بیان حدیثی از امام حسن عسگری(ع) د رمورد دروغ تاکید کرد: در سبک زندگی اسلامی، دروغ به هیچ وجه راهی ندارد؛ چون همان طور که گفته شد، دروغ علت‌العلل گناهان محسوب می‌شود. افراد اگر برای توجیه رفتار و گناه خود دروغ بگویند، دیگر هیچ راهی برای جلوگیری از گناه در خانواده‌ی اسلامی متصور نیست.


در باب نکوهش این پدیده‌ی اجتماعی، امام حسن عسکری (علیه السلام) می‌فرمایند:[3] «لاجعلت الخبائث کلها فی بیت و جعل مفتاحها کذب»: مقام پلیدی‌ها در اتاقی قرار داده شده است و کلید آن دروغ است.
رابطه‌ی‌ گناه و پلیدی با دروغ از آنجایی است که انسان گناهکار همواره از صداقت در عمل پرهیز دارد و به انحای مختلف برای مبرا کردن خود از گناه به دروغ پناه می‌برد و در واقع دروغ انسان را در مقابل گناه آزاد می‌سازد.

وی در پایان گفت:  این مهم نشان از آن دارد که دروغ، با تغییر سبک زندگی اسلامی، سعی در ایجاد فساد و عادی‌سازی گناه در اجتماع را دارد. از این رو، مقام معظم رهبری در سفر خود به استان خراسان جنوبی، در مهرماه جاری، میزان رواج دروغ و دروغ‌گویی در جامعه را از شاخصه‌های مهم سبک زندگی اسلامی‌ـ‌ایرانی دانستند. در یادداشت پیش رو سعی شده است تا ضمن پرداختن به دلایل دروغ و دروغ‌گویی در بستر جامعه، به چگونگی سست شدن روابط بین اعضای جامعه با رواج هر چه بیشتر دروغ اشاره شود.
رواج دروغ‌گویی در سطوح مختلف اجتماع موجبات غفلت از یاد خدا را فراهم می‌کند. خداوند در قرآن اشاره می‌فرماید که شیطان در ابتدا حضرت آدم را به وسیله‌ی دروغ گمراه نمود و به نوعی سرچشمه‌ی ضلالت بشری در دروغ مستتر است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد