شرایط جدید ائتلاف سه گانه؛ نظرسنجی یا نظر جامعتین‬

کد خبر: 5745|14:42 - 1392/02/09
نسخه چاپی
پایگاه خبری امروله:"وضعیت ائتلاف پیشرفت شرایط جدیدی پیدا کرده است" این جمله ای است که یک رسانه نزدیک به یکی از اعضای ائتلاف موسوم به پیشرفت در صدر اخبار خود آورده است.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛از آذر ماه سال گذشته که ائتلاف سه گانه با اعلام دکتر حدادعادل معرفی شد گمانه های زیادی در خصوص کاندیدای نهایی این ائتلاف مطرح شد.

تا کنون اعضای ائتلاف درباره خروجی این سه گانه اظهارات مختلفی مطرح کرده اند.

اما این روزها این مسئله که ملاک برای معرفی خروجی ائتلاف نظرسنجی باشد یا نظر خواص، بحث روز اعضای ائتلاف و رسانه های آنها شده است.

دکتر علی اکبر ولایتی خود در خصوص اقبال مردم به اعضای این ائتلاف بر اساس نظرسنجی ها گفت: یکی از مبناهای انتخاب نفر نهایی نظرسنجی است اما در حال حاضر بسیاری از نظر سنجی ها که انجام می شوند معتبر نیست. اگر جایی علمی و بی‌ طرف باشد و نظرسازی نکند یک معیار است. همچنین قطعا نظر خواص از جمله مراجع سیاسی و علما و دیدگاه‌ های مستقیم و غیرمستقیم علمایی که مورد رجوع مردمند، در این تصمیم‌گیری‌ ها تأثیر خواهد داشت.

وی پیش تر نیز در سفر به اصفهان گفته بود: اصل قضیه استقبال مردم است، اما اظهارنظر خواص و نظرسنجی‌ها نیز تا حدودی اثر دارد و همچنین ‌نظر و دیدگاه‌های بزرگان و نیز کسانی که پیشوای جمع و از علما و مراجع و از جامعه روحانیت و مدرسین هستند، بدون تردید در انتخابات نهایی تاثیر دارد، ‌البته نظرات نهایی باید بر اساس نظرسنجی معتبر و قابل اعتماد انجام شده و ‌نباید به نظر‌سازی متمایل شود، همچنین فقط ‌بستگی به نظر‌سنجی هم ندارد بلکه عوامل دیگر همانند دیدگاه بزرگان و غیره نیز موثر است.

ولایتی همچنین گفته بود: تنها نظر سنجی ملاک نیست اگر جامعتین به تصمیم مشترکی برسند، ما نیز از آن تصمیم تبعیت خواهیم کرد.

اما امروز دو سایت نزدیک به محمد باقر قالیباف نظرسنجی را به عنوان عامل اصلی برای خروجی ائتلاف معرفی کردند.

سایت فرارو در خبری با عنوان "ولایتی: ملاک نظر جامعتین است/ جامعتین: ملاک نظرسنجی است" نوشت: تاکنون مقبولیت مردمی در "نظر سنجی ها" به عنوان ملاک انتخاب نامزد این ائتلاف اعلام شده بود. اما امروز رییس ستاد انتخاباتی ائتلاف اعلام کرد: «در شرایطی ممکن است به شروط انتخاب نامزد نهائی در ائتلاف پیشرفت موارد دیگری هم اضافه شود.»

اشاره فرارو به سخن حسین مظفر است که درباره اخباری مبنی بر اینکه نظرسنجی ها، کفایت نمی کند و نظر جامعه روحانیت و علما در انتخاب نامزد نهایی ائتلاف موثر است گفت: «این موضوع به این معنا است که ائتلاف می خواهد هماهنگی خودش را با جامعتین داشته باشد.»

این سایت در ادامه اما نظر متفاوتی از سید رضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز منتشر کرد.

چراکه سید رضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سئوال که آیا نظر جامعتین بر انتخاب گزینه اصلح در ائتلاف  پیشرفت، تاثیر دارد یا خیر گفته است: «جامعه روحانیت و جامعه مدرسین قم، کمیته مشترکی را تشکیل دادند که در این کمیته مکانیزمی برای انتخابات طراحی شد، براساس این مکانیزم بنا نبوده است که افراد و کاندیداها به صورت مصداقی بررسی شوند.»

عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: «در این مکانیزم حمایت از همه ائتلاف های اصولگرا از سوی جامعه روحانیت مبارز ادامه پیدا می کند تا مرحله ای که از طریق نظرسنجی از افکار عمومی کسی که بیشترین اقبال را بین ملت داشته باشد به عنوان کاندیدای واحد جامعه روحانیت معرفی شود.»

تقوی تاکید کرد که مکانیزم جامعه روحانیت این نیست که بگوید به چه کسی تمایل دارد.

همچنین سایت فردا نیز در خبری مشابه با انتشار همین گفت‌وگو با عنوان "پاسخ عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز به برخی ابهامات" نوشت: جامعتین در انتخاب کاندیدای نهایی ائتلاف پیشرفت دخالت نخواهد کرد؛ نظرسنجی تکلیف را معین می‌کند.

این در حالی است که چندی پیش علی اکبر ولایتی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرده بود که معتقدم بسیار از نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام شده درست نیست و نظر علما و مراجع نیز در انتخاب کاندیدای نهایی موثر است.

به نظر می رسد اینکه نظر سنجی ملاک باشد یا نظر جامعتین اکنون اصلی ترین مسئله دوگانه قالیباف-ولایتی در ائتلاف سه گانه باشد به طوریکه اکنون رسانه های نزدیک به محمدباقر قالیباف تلاش می کنند نظر سنجی را حتی به عنوان نظر جامعتین و موثر بر خروجی ائتلاف معرفی کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد