نباید در دستگاه اجرایی به دنبال سیاست کاسب کارانه باشیم

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 5797|17:55 - 1392/02/09
نسخه چاپی
به گزارش خبرنگاردانشگاه باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام "سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد" نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست پرسش و پاسخ که به دعوت از بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی صورت گرفت، اظهار داشت: فرا رسیدن ایام میلاد صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) را به جامعه اسلامی تبریک می‌گویم و سخنانم را با فرمایشات ایشان آغاز می‌کنم که در یکی از حساس‌ترین لحظات تاریخ که در مسجدالنبی ایراد شد این بانوی بزرگوار، خداوند انسان را مخاطب اصلی خود قرار داد که این به دلیل شخصیت انسانی و فهم و درک پیام‌های الهی است.  
 
وی افزود: انسان مسلمان حامل دین خدا و حامل وحی است و هر کدام از ما باید این ویژگی‌ را در خود پرورانده و تجسم ارزش‌های دینی باید در هر فرد باید نمایان باشد.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌برخی قائل به حذف دین از سیاست هستند باید بدانند در تمام عرصه‌ها انسان نیازمند به علم که همان دین در سیاست است خواهد بود؛‌به میزان فاصله از این حیات در دین به یقین از تمام دستاوردها از پیشرفت باز خواهیم ماند.  
 حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت اصلی حضور شما در عرصه انتخابات چیست و چه میزان به ویژگی‌هایی که مد نظر مقام معظم رهبری است خود را نزدیک می‌دانید اظهار داشت: راه برای نهادینه شدن ارزش‌های دینی هموار است؛ هر شخصی که توان اجرایی اجرای دین و جلب رضایتمندی بیشتر مردم را داشته باشد باید در این عرصه احساس وظیفه کرده و قدم بردارد؛‌ گمان بنده این است که به دلیل سابقه در دستگاه قانون‌گذاری و با اهتمام از نیروی نخبه تحت پیشرفت و عدالت و طبق تجربیاتی که در سه دهه گذشته کسب کرده‌ام می‌توانم در این راستا خدمت کنم.  
 
عضو فراکسیون روحانیون مجلس در پاسخ به این سوال که انتقادی به شما وارد است که مواضع شما نسبت به فتنه 88 شفاف نیست آیا با این انتقاد موافقید؟ تصریح کرد: در شورای نگهبان کارگروهی را تشکیل داده‌ایم که بنده یکی از اشخاص فعال در آن بودم و با آن کارگروه همکاری خوبی داشتم و در تمام مباحث در چارچوب دین سخن گفتم تا مخاطب خود را توجیه و اغنا کنم چرا بر این یقین هستم که مخاطب من دچار شبهه و ابهام و شاید در مواردی بی‌اعتماد است که باید این شبهات با ادبیات دینی و اخلاقی برطرف شود.  
 
عضو اکثریت اصولگرایان در رابطه با طرح نظارت بر نمایندگان توضیح داد:‌ رهبر فرمودند مجلس باید دیدگانی جهت نظارت بر اعمال خود داشته باشد و این طرح در مجلس علنی تصویب شد اما در شورای نگهبان بر آن ایراد قانون اساسی وارد و به مجلس بازگردانده و با رفع آن به قانون تبدیل شد.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نظر شما راجع به اینکه بیان کردید با سیاست جذب حداکثری موافقید چیست؟ اظهار داشت:‌ بنده معتقدم باید بستر تمام سلایق سیاسی را در کشور فراهم آورد و از ظرفیت مدیریت کشور هم کامل استفاده کرد و برای ارتقای کارایی نظام باید به شایسته‌سالاری احترام بگذاریم و از تمام رده‌های سیاسی کشور که به اسلام و نظام وابسته‌ هستند و از ظرفیت دانش و آگاهی برخوردار می‌باشند نهایت استفاده را ببریم.  
 
کاندیدای احتمالی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه بعد از سال 88 حزب اصلاحات از عرصه سیاست حذف شد، آیا با تک‌حزبی برگزار شدن انتخابات در این دوره موافق هستید یا خیر؟ گفت: نظر رهبری بر برگزاری انتخابات از حزب‌های مختلف است و صف‌آرایی‌های پیش رو نمایانگر آزادی حضور تمام احزاب است.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در پاسخ به اینکه برنامه‌های شما چیست؟ تصریح کرد: امروز به دلایل مختلفی مسئله کشور حول بحران بحث اقتصاد است؛‌ نظام نیز فشار و تحریم را متوجه همین مقوله کرده که در نوسانات نرخ ارز و تورم و کمرنگ شدن ارزش پول ملی و ... تاثیر گذاشته و آسیب‌های جدی به آن وارد کرده است.  
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه  به این چالش‌ها ظرفیت اقتدار سیاسی و ظرفیت امنیت مثال‌زدنی ایران که همسایه ناامن‌ترین کشورها بوده و با وجود نیروی دانشجو و علم‌آموز در کشور و طبق تجربیاتم معتقدم مجموعه‌ای از نیروهای عالم با دانش ستودنی را در اختیار داریم.  
 
وی در ادامه گفت: به جز منابع انسانی ارزشمند،‌ذخایر بسیار بالا در صنایع و معادن در ایران که نیازمند مدیریت است می‌توان ذخایر ارزی را در سطح کشور ارتقا داده تا نیازمان به مادیات به حداقل برسد؛ باید 50 درصد از درآمدها به صندوق ذخایر ارزی واریز می‌شد تا نوسانات نرخ ارز به خوبی کنترل شود و 20 درصد از درآمدهای حاصل از فراورده‌های نفتی نیز به درستی ذخیره می‌شد اما متاسفانه نقدینگی در جای خود قرار نگرفت و به درستی هزینه نشد.  
 
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اگر بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌های مرتبط با ذخایر ارزی به درستی عمل می‌کردند نرخ تورم کاهش می‌یافت و در نهایت به ایجاد اشتغال و تولید ملی دست می‌یافتیم.  
 
وی ادامه داد: نگاه ما باید مبتنی بر نوآوری علمی باشد چرا که اقتصاد ما نیازمند به این عرصه است و تولید بالا با هزینه کمتر و کیفیت بیشتر لازمه ارتقا اقتصاد کشور است.  
 
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کاندیداها با نزدیک شدن به انتخابات از منابع انسانی و تولید ملی سخن می‌گویند،‌ آیا شما برنامه خاصی برای هدفمند کردن موضوع تولید و استفاده درست از منابع انسانی دارید، اظهار داشت: اگر نقدینگی به سمت تولید می‌رفت با افزایش بیکاری مواجه نمی‌شدیم؛ متأسفانه چرخ تولید به درستی به حرکت در نیامده است و منابع را باید به سمت حوزه‌هایی هدایت کنیم که کسر منابع ارزی حداقل تأثیر را در روند و پیشرفت بر‌آنها داشته باشد.
 
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به حمایت از بنگاههای تولید کننده در کشور گفت: بنگاههایی که با یک سوم ظرفیت کالا تولید می‌کنند و عمده مشکلات آنها منابع ارزی است  نیازمند حمایت ویژه هستند که بسیاری از این تولید کنندگان بزرگ بدلیل کمبود منابع ارزی روبه خاموشی رفته‌اند که با رصد دقیق از فناوری آنها و توان کلید زدن در زمینه تولید شناسایی شده و با تأمین نقدینگی آنها به یک حرکت جدی در عرصه تولید دست خواهیم یافت.   
 
این عضو اکثریت اصولگرایان در ادامه افزود: ما می‌توانیم در مدت زمان کوتاهی به جای ارائه 4 میلیون بشکه نفت بگوییم حتی یک بشکه هم نداریم و با ذخیره مناسب آن با قیمت بهتری در جهان به فروش برسانیم، این امر در صورتی محقق می‌شود که احساس نیاز به منبع طبیعی به حداقل رسیده و فرصت دستیابی به آن در گرو بالا بردن سطح تولید خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: در سال 91 سرمایه دولت 100هزار میلیارد تومان بود و هزینه‌های دولت نیز 100 هزار تومان و این اصلا به نفع اقتصاد ایران نیست.
 
عضو فراکسیون روحانیون مجلس با اشاره به تحریم‌ها گفت: یکی از خطاهای استراتژیک این بود که از تحریم به یک کاغذ‌پاره یاد شد، ما باید راه کار مناسبی می‌اندیشیدیم که دچار این بحران در اعمال تحریم‌ها نشویم و از موضع قدرت در چهارچوب اخلاق و سیاست با جامعه جهانی وارد تعامل می‌شدیم چرا‌که جامعه جهانی هرگز یک جانبه‌نگری را بر‌نمی‌تاباند. می‌توان با ادبیات درست،سیاست نظام سلطه را به چالش کشیده و با درست عمل کردن در ایجاد تعاملات بیشتر موضع قدرت خود را نیز حفظ کنیم.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما مشکل اصلی جامعه را در چه می‌دانید، آیا با تعویض رئیس‌جمهوری چیزی تغییر خواهد کرد؟ اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی در دستگاه اجرایی زاویه تند و معنا دار بین گفتمان نظام در عرصه سیاست داخلی و قلمرو سیاست خارجی، فرهنگ و اقتصاد و ... وجود داشت،‌نباید کمترین زاویه بین قانون اساسی و گفتمان انقلاب اسلامی با فعالیت‌های اجرایی وجود داشته باشد.
 
وی افزود:‌ به نظر بنده شایسته‌سالاری ملاک قرار داده نشده و از تمام ظرفیت‌ها در پیشبرد کارها استفاده نشده است، باید حضور چهره‌های علمی و نخبگان حوزوی را در دستگاه‌های اجرایی بیشتر احساس کنیم و نباید به دنبال سیاست‌ کاسب‌کارانه باشیم.  
 
کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: بنده مدیریت اجرایی را خلاصه در مدیریت پروژه نمی‌دانم  و معتقدم رئیس دستگاه اجرایی باید بتواند نیروهای با توان و استعداد بالا را جذب کرده و در یک اجماع از ظرفیت نخبگان جهت هموارسازی در فعالیت‌های دولت استفاده کند، امیدوارم ارتباط چهره‌به چهره بنده با اساتید و ظرفیت‌های کشور به دلیل ارتباطم با وزرای عرصه‌های مختلف این تجربیات را کم و بیش کسب کرده‌ام را به کار بندم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد