گفتگو با کامران باقری لنکرانی

دلایل شکست هاشمی در انتخابات ۹۲

کد خبر: 5828|18:38 - 1392/02/09
نسخه چاپی
دلایل شکست هاشمی در انتخابات ۹۲

کامران باقری لنکرانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ظهر امروز (دوشنبه) در برنامه‌ای که از سوی بسیج دانشجویی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: موضوعی که این روزها بسیار مطرح می‌شود، ‌این است که ما برای برون رفت از مشکلات فعلی باید ابتدا مشکلات خود را با دنیا حل کنیم و از این رو مذاکره با آمریکا را به عنوان یک دستور کار جدی در نظر می‌گیرند تا از این طریق بخشی از فشارها را خنثی کنند.

لنکرانی با بیان اینکه این صورت مسئله بسیار جذاب است و به همین دلیل ممکن است بخشی از افکار عمومی را متوجه خود کند، ادامه داد: کسانی که تاکنون اعلام حضور کرده‌اند، این سیاست را با بیانات مختلفی دنبال می‌کنند.

 

نشست کامران لنکرانی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید به این مسئله نگاه تاریخی و عمیق داشته باشیم و ببینیم که آیا منافع ملی کشورمان از این طریق تأمین می‌شود یا خیر.

وی با اشاره به سیاست واحد دانشگاه از دوران جنگ سرد تاکنون خاطرنشان کرد: آمریکا همواره سعی کرده که با نشان دادن یک موجود خطرناک، نوعی اتحاد در جهان سرمایه‌داری به رهبری خود ایجاد کند و در دورانی شوروی این نقش را داشت و در حال حاضر این موضوع به سمت جریان‌های اسلامی که مصداق آن ایران است، سوق یافته و در این موضوع می‌توان به مانور آمریکا بر مسئله اشغال لانه جاسوسی و جریان سلمان رشدی اشاره کرد.

لنکرانی با بیان اینکه طبق اعتراف اندیشمندان آمریکایی نوع تفکر عربستان سعودی وهابی برای آمریکا خطرناک‌تر نه ایران اسلامی، تصریح کرد: با این وجود تغییری در رفتار آمریکا ایجاد نشده و آنها همواره به دنبال دوگانه کردن شرایط هستند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر در این شرایط کسی از مذاکره با آمریکا صحبت کند، در حالی که به نتایج این کار آگاهی نداشته باشد ترجمان اظهاراتش دست کشیدن جمهوری اسلامی از اصول خود است درحالی که آمریکا هیچگاه حاضر به امتیاز دادن نخواهد بود از این رو ما باید نشان دهیم که محتاج مذاکره با آمریکا نیستیم.

نشست کامران لنکرانی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران


وی با بیان اینکه ما نمی‌گوییم اصل گفت‌وگو محال است اما معتقدیم راه‌حل ما در حال حاضر مذاکره با آمریکا نیست، افزود: آمریکا در مذاکره بنای حل مشکلات را ندارد.

لنکرانی خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم کسانی که از رابطه با آمریکا صحبت می‌کنند لزوما افراد بد و وابسته‌ای هستند اما در سیاست خارجی ما باید همه مسائل را به صورت کامل در نظر بگیریم و فقط برای یک قشر خاص خاکستری صحبت نکنیم. از این رو کسی که ادعای سکان‌داری کشور را دارد، باید منافع ملی کشور را در نظر بگیرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه منافع امروز ما در مذاکره بی‌قید و شرط با آمریکا نیست، افزود: آمریکا به دنبال شکست ایران است اما ما به دنبال ماجراجویی نیستیم و تحت هر شرایطی از منافع خود حمایت می‌کنیم و در واقع همین مقاومت ما بوده است که باعث شده غرب نتوانسته حمله فیزیکی و نظامی را مورد توجه قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه مقاومت ما کاملا عقلانی است، ادامه داد: قذافی رهبر لیبی نمونه فردی بود که در مقابل غرب کوتاه آمد و دیدیم که او اولین قربانی غربی‌ها در مورد بیداری اسلامی بود.

لنکرانی با اشاره به اینکه گاهی برخی از سیاسیون با تجربه اشتباهات بسیار بزرگ، مرتکب می‌شوند، گفت: عقلانیت واقعی همسو با اعتقادات ماست و از این رو مهمترین دوگانه انتخابات آتی این است که آیا مامی‌توانیم به آرمان‌های خود پایبند بوده و در عین حال مشکلات کشور را حل کنیم؟ خیلی از افراد می‌خواهند بقبولانند که راه‌حل کار‌آمدی زیر پا گذاشتن آرمان‌هاست.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: البته برخی نیز نگاه صرفا اخلاقی فردی در اداره کشور دارند و شاید آنها بتوانند در جایگاه وعظ مؤثر باشند اما مدیریت کشور به تقوای جمعی و مدیریت کلان احتیاج دارد.

وی گفت: تحمل فشارها، بن‌بست ندیدن دنیا و قرار نگرفتن در جورچین دشمن در آینده‌ انقلاب تأثیر تام دارد و امیدواریم میراثی که از امام به ما رسیده است تا بخوبی به نسل‌های بعد منتقل کنیم.

لنکرانی درباره کنار کشیدن خود از دولت دهم توضیح داد: آقای احمدی‌نژاد به بنده گفت که می‌خواهم وزیر بهداشت خود را در دولت دهم از بین خانم‌ها انتخاب کنم و بنده نیز با وجود پست‌هایی که پیشنهاد شده بود دعوت دولت دهم را قبول نکردم و این به دلیل تفاوت دیدگاه بود.

نشست کامران لنکرانی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران

وزیر دولت نهم بر همین اساس ادامه داد: ما وزرای دولت نهم متنی را آماده کردیم که ابتدا آن را آقای صفا نوشت اما بنده دیدم آن نامه هدفمان را دنبال نمی‌کند لذا بنده خود اقدام به نوشتن نامه کردم و در آن خطاب به آقای احمدی‌نژاد گفتیم با توجه به تذکر رهبر معظم انقلاب تا زمانی که معاون اول جلسه هیئت دولت آقای مشایی باشد، ما در آن شرکت نمی‌کنیم؛ انشاءالله سریعا این قضیه حل شود تا دولت به کار خود ادامه دهد. از این رو این ماجرا باعث عزل آقای محسنی اژه‌‌ای و تهدید برخی دیگر از وزرا به عزل شد و بنده نیز دیگر با دولت ادامه ندادم.

وی با بیان اینکه برخی به دنبال تمدید کردن انتخابات 92 به صحنه انتقام از نظام هستند، در خصوص حضور هاشمی در انتخابات گفت: آقای هاشمی به چند دلیل در انتخابات شکست خواهد خورد؛ کارکرد آقای هاشمی به گونه‌ای بوده که نتوانسته است اعتماد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را جلب کند و موضع‌گیری فعلی وی نیز به صورت ابهام‌زا دنبال می‌شود که شفافیت هم ندارد؛ ایشان مدعی تغییر است اما هیچکس با تغییر مخالف نیست اما سمت و سوی آن بسیار مهم است.

لنکرانی بر همین اساس تاکید کرد: روشن است که چنین دیدگاه واپس‌گرایانه بین مردم جایگاهی ندارد و هیچکس نمی‌پسندد که ما به روش‌های ویژه‌خواری، اشرافیت و حلقه‌های بسته مدیریت باز گردیم از این رو مردم اگر در انتخابات 92 به هر کس رای دهند، به هاشمی رای نخواهند داد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره رابطه با رژیم صهیونیستی، اظهار داشت:‌ این موضوع بسیار روشن است چراکه کشورهایی که ادعای لائیک بودن را دارند متوجه ظلم این رژیم شده‌اند، از این رو ما هیچ رابطه‌ای با رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم و رابطه با آن را منطقی هم نمی‌دانیم.

وی با اشاره به بیداری اسلامی شکل گرفته در خاورمیانه ادامه داد: سفر احمدی نژاد به لبنان تنها چند هفته قبل از موج بیداری اسلامی صورت گرفت و این سفر قطعا در موج‌آفرینی بیداری اسلامی نقش داشت.

لنکرانی با اظهار تعجب از عدم نقش‌آفرینی دستگاه دیپلماسی در عرصه بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: اولین روسای جمهوری که به مصر رفتند و در آنجا زمینه‌سازی کردند از کشورهای دیگری بودند که مشکلات فعلی مصر نیز ناشی از همان است لذا حق مطلب این بود که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در بیداری اسلامی فعال‌تر عمل کند.

وزیر دولت نهم با بیان اینکه متاسفانه نوع تحلیل غلط جریان حاشیه‌ساز دولت که با وجود عدم مسئولیت در عرصه سیاسی خارجی دخالت می‌کردند بر نظر عناصر تصمیم‌گیر اثر گذاشت یادآور شد: آنها این خیزش‌ها را ناشی از کار آمریکا می‌دانستند بنابراین این تحلیل ساده‌انگارانه باعث شد جمهوری اسلامی نتواند آنگونه که شایسته است در بیداری اسلامی عمل کند اما رهبر معظم انقلاب با سخنرانی در اجلاس‌های مختلف این عقب‌ماندگی دستگاه دیپلماسی رسمی را جبران کرد و اجلاس امروز نیز تاثیر شگرفی بر بیداری اسلامی خواهد گذاشت.

وی در ادامه در خصوص حضور سعید جلیلی و مطرح بودن وی به عنوان گزینه جبهه پایداری یادآور شد: متاسفانه ما در این دوره با پدیده جدید ائتلاف کاندیداها روبرو بودیم؛ در حالی که وقتی قرار است صرفا نام یک نفر برروی برگه رای نوشته شود متوجه مفهوم ائتلاف نمی‌شویم و مردم نمی‌توانند به 3 و 5 نفر رای دهند؛ اگر آنها می‌گویند ما با یکدیگر تفاوت سلیقه در تفکر و کابینه داریم مفهوم ائتلاف چیست؟

لنکرانی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری مانند انتخابات مجلس نیز که برخی بخواهند ائتلاف کنند تصریح کرد: تنها این حالت می‌ماند که ائتلاف آنها برای گرفتن سهم در دولت بعدی باشد که این نگاه به هیچ عنوان صحیح نیست.

کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه جبهه پایداری از بین 70 نفر به یک فهرست کوتاه شده رسید گفت: بنده به صورت شخصی با کسانی که فکر می‌کردند حضورشان در انتخابات موثر است از جمله فتاح، جلیلی و لنکرانی مذاکرات زیادی داشتم.

وی با بیان اینکه نگاه ما در گفتمان و خطرات پیش روی انقلاب اسلامی کاملا یکسان بود ادامه داد: آنها کاندیداتوری را قبول نکردند و قرعه کار نیز به نام من افتاد و در حال حاضر نیز همان تفکری را دنبال می‌کنم که این دوستان مدنظرشان هست اما برخی در 10 روز اخیر یاد برخی افراد افتاده‌اند که این بسیار جالب است.

لنکرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود حضور مشایی در کابینه دولت نهم شما با آنها همکاری داشتید؟ تصریح کرد: بنده تا قبل از سال 84 هیچ آشنایی رودررویی با احمدی‌نژاد نداشته‌ام و در انتخابات 84 نیز رئیس هیئت نظارت استان فارس بوده‌ام و نمی‌توانستم به نفع کسی اعلام نظر کنم. بنابراین از طریق دوستان مشترک ما با هم آشنا شدیم و در دعوت اول آقای احمدی‌نژاد نیز به وی پاسخ منفی دادم و گفتم بنده آمادگی تصدی وزارت بهداشت و شناسایی افراد مختلف در این زمینه را ندارم اما با اصرار آقای احمدی‌نژاد قبول کردم.

یکی از دانشجویان رشته داروسازی انتقاداتی را به نحوه مدیریت در زمینه دارو به لنکرانی در دوران وزارتش وارد کرد که وی گفت: آرمان‌گرایی ما باید همراه با واقع‌گرایی باشد اما برخی افراد آرمان‌گرایی را در یک فضای غیرپاسخگویی دنبال می‌کنند که این غلط است.

کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری گفت: ما چند ماهی است که با مشکلات دارویی مواجه هستیم و دسترسی‌های مردم به دارو شایسته آنها نیست؛ ما در سال 86 که همزمان با ورود موج اول تحریم‌ها بود بررسی کردیم که ببینیم چطور می‌توانیم دسترسی باثباتی به دارو ایجاد کنیم و دیدیم که کلید آن رفع انحصار در تولید و توزیع است. لذا ما در آن سال کمترین تنش را در عرصه دارو داشتیم.

وی با بیان اینکه آرمان‌گرایی بدون تعهد به پاسخگویی در عرصه اجرایی خیانت به کشور است گفت: در حال حاضر ما متوجه اهمیت شکستن انحصار دارو شده‌ایم.

لنکرانی در ادامه در خصوص برنامه‌های خود برای عرصه انتخابات اظهار داشت: ما اگر افزایش فشار غرب را نادیده بگیریم اشتباه کرده‌ایم البته پیش‌بینی اقتصاد‌ دانان غرب این است که غرب بیش از توان فشار بر اقتصاد پویا و بازار مصرف گسترده ایران را ندارد.

کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری تاکید کرد: فوری‌ترین اقدام ما در عرصه اقتصاد رسیدگی به وضع اقتصادی پنج دهک پایین جامعه است؛ یعنی ما بررسی کردیم که می‌توانیم با منابع کشور نیازهای آنها را تامین کنیم طوری که نه تنها باعث نقدینگی نشویم بلکه به رونق تولید داخلی نیز کمک کنیم.

وی به لزوم پرهیز از وابستگی بودجه به نفت و انضباط در بودجه با در نظر گرفتن اولویت‌ها اشاره کرد و ادامه داد: عدم نگاه جامع ما به عرصه اقتصاد باعث بروز مشکلاتی می شود و باید به صورت ریشه‌ای به آن توجه داشت.

لنکرانی به ضرورت اصلاح نظام بانکی در مدیریت عرصه اقتصاد اشاره کرد و گفت: ما برای دولت یازدهم برنامه‌ای تدوین کرده‌ایم که هرکس مسئولیت ریاست‌جمهوری آینده را برعهده بگیرد می‌تواند از آن استفاده کند.

 

کاندیدای ریاست‌جمهوری انتخابات یازدهم با بیان اینکه در تحولات کشاورزی باید چرخه آن تکمیل شود تا ارزش افزوده به دست تولیدکننده برسد، ادامه داد: دامپروری نیز یکی از نقاط قوت کشور است که باید به خوبی از آن استفاده شود. از این رو ما نباید وارد کننده گوشت باشیم چرا که همواره در طول تاریخ صادرکننده آن بوده‌ایم.

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا محدود کردن آیت‌الله مصباح به جبهه پایداری کار درستی است، گفت: بنده سخنگوی ایشان نیستم اما در صحبت‌هایی که در حضور ایشان داشتیم به بحث اهمیت انتخابات یازدهم پرداختیم؛ ایشان گفتند کسانی که در وقایع چند سال اخیر پشتیبان فتنه بوده‌اند امروز حضورشان برای انتقام‌گیری است. کسانی که ما توقع داشتیم مدافع انقلاب باشند.

 

لنکرانی با بیان اینکه فتنه‌گران بسیار هوشیار از آن هستند که افرادی را به صحنه بفرستند که رأی نداشته باشند، خاطرنشان کرد:‌صحنه انتخابات 92 از جانب برخی افراد در حال تبدیل شدن به صحنه انتقام است و ما وظیفه داریم که نگذاریم اینگونه شود.

 

کاندیدای ریاست‌جمهوری انتخابات یازدهم با بیان اینکه ما اجازه نخواهیم داد، کسانی که منویاتی برای اسقاط جمهوری اسلامی داشتند بخواهند در پناه کاندیداهای ظاهرالصلاح در انتخابات حضور یابند افزود: البته کسانی که بر روی آنها برای استفاده حساب باز شده بود هوشیار عمل کردند که به نفع کسی کنار نمی‌رویم و حتی گفتند که ما هیچگاه نگفته‌ایم که به انتخابات نمی‌آییم.

 

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که از لنکرانی پرسید برنامه شما برای ظهور امام زمان (عج) چیست، پاسخ داد: ما نه خواب‌نما شده‌ایم و نه کسی به ما گفته است که اگر من بیایم ظهور نزدیک می‌شود اما باور دارم آنچه فلسفه غیبت را رقم زده این است که شیعیان به این باور برسند راه نجات و حل مشکلات آرمان‌گرایی است.

 

لنکرانی با تأکید بر اینکه هیچ روشی جز آرمان‌گرایی واقعی حل کننده معضلات کشور نیست، راه حل‌های دیگر را مسکن‌های موقتی دانست.

 

کاندیدای ریاست‌جمهوری انتخابات یازدهم با بیان اینکه گفتمان سوم تیر امتداد گفتمان انقلاب بوده و از خرده گفتمان‌های آن به حساب می‌آید.

 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه ویژگی باعث شد که شما برای حضور در صحنه احساس تکلیف‌کنید گفت: برنامه کاندیداها نشان‌دهنده جهت‌گیری آنهاست اما با توجه به فقدان نماینده گفتمانی که بین آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی تلفیق ایجاد کند باعث احساس وظیفه بنده برای انتخابات شد چرا که در حال حاضر برخی به دنبال نهادینه کردن سکولاریسم پنهان در مدیریت کشور هستند که بنده مخالفت با آن را وظیفه خود می‌دانم.

 

لنکرانی با بیان اینکه اگر کسی پرچم‌دار این گفتمان بود بنده در انتخابات حاضر نمی‌شدم و از وی نیز تشکر می‌کردم، یادآور شد: دلیل حضورم در انتخابات پرچم‌داری برای گفتمانی است که بین آرمان و واقعیت تلفیق ایجاد کند.

 

کاندیدای ریاست‌جمهوری انتخابات یازدهم در پایان در خصوص خبر یکی از خبرگزاری‌ها که مربوط به گفت‌وگویی با پدر لنکرانی بود و در آن گفته شده بود که ترجیح می‌دهم پسرم پزشک بماند، گفت:‌من نمی‌دانم چرا موضوعات شخصی کاندیداها تا این حد پررنگ می‌شود در حالیکه باید به جای این کارها به نقد عملکرد و برنامه بپردازند اما برخی علاقه دارند صرفاً به حاشیه بروند از این رو امیدوارم خداوند همه را از حاشیه به متن هدایت کند.