اصلاح طلبان حتی با حضور مهره های اصلی هم رای نمی آورند / مشایی اقبال عمومی ندارد

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 8047|18:06 - 1392/02/16
نسخه چاپی

سید جلال فیاضی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی فارس در مشهد، با اشاره به آرایش سیاسی و رقابتی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری اظهار کرد: جریان اصلاح طلب حتی اگر با مهره‌های اصلی خود وارد میدان شود باز هم رای نمی‌آورد؛ این جریان حداقل یک دوره دیگر برای بازسازی پل‌هایی که خراب کرده نیاز به حضور در صحنه دارد ولی نباید امیدی به پیروزی و رای آوری داشته باشد.

وی با اشاره به تعدد کاندیدای اصولگرا در انتخابات پیشرو افزود: معتقدم در شرایط کنونی تا مقطعی از انتخابات تعدد کاندیداهای اصولگرا فرصت تلقی می شود بدین معنا که این تعدد کاندیدا امکان تبادل نظر، نقد و گفت‌وگو را در فضای انتخابات فراهم کرده و روشنگری اتفاق می‌افتد.

* برخی برای عدم وحدت میان اصولگرایان شیطنت می‌کنند

 

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: این در حالی که است که از مقطعی به بعد مانند دهه آخر اردیبهشت ماه اگر اردوگاه اصولگرایی به همگرایی نرسد و کاندیدای خود را به یک تا دو نفر کاهش ندهد قطعا تعدد کاندیدا برای این جریان تهدید محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: البته بنده با توجه به شناختی که نسبت به برخی کاندیداها دارم نا امید از توافق میان کاندیداهای اردوگاه اصولگرایی نیستم؛ البته در این میان شاهدیم افرادی شیطنت می‌کنند تا ائتلاف و وحدتی میان کاندیداهای اصولگرا شکل نگیرد ولی در عین حال باید کاندیداها با توجه به شرایط حساس کشور هوشیاری خود را حفظ کرده و با ترجیح منافع ملی بر مصالح فردی و گروهی به توافقاتی برسند.

* کاندیداهای انتخاباتی بدانند مناظره، سخنرانی دو نفره نیست

 

وی درادامه در بخش دیگری از سخنان خود درارتباط با پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیما و تاثیر آن ها در افزایش مشارکت مردم در انتخابات اذعان داشت: مناظره قطعا یکی از مهم‌ترین ابزارهای آگاهی بخشی به مردم برای شناخت دیدگاه های کاندیداها است؛ البته مناظره آداب و اخلاقی دارد که باید در طول برگزاری این آداب رعایت شود.

وی افزود: مهم‌ترین اصل در آداب مناظره این است که طرف‌های مناظره فرق بین مناظره و سخنرانی را بدانند، مناظره سخنرانی دو نفره نیست؛ مناظره یعنی گفت‌وگو بدین معنا که هر طرف به حرف‌های طرف مقابل گوش فرا دهد و سپس به نقد افکار و حرف‌های زده شده بپردازد و دیدگاه خود را بیان کند.

* فقدان احزاب سیاسی یکی از خلأهای اصلی رقابت‌های سیاسی است

 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این مطلب که هنوز در رقابت‌های سیاسی نیاز به تمرین داریم، اظهار کرد: فقدان احزاب سیاسی یکی از خلأهای اصلی رقابت‌های سیاسی در کشور است چراکه معتقدم احزاب سیاسی لازمه اصلاح رقابت‌های سیاسی در کشور محسوب می‌شوند.

فیاضی ادامه داد: تا زمانی که احزاب سیاسی بالغ غیر موسمی در کشور نداشته باشیم و نیز نظام انتخاباتی کشور در قالب رقابت حزبی نباشد این چنین مشکلات از جمله بد اخلاقی رقابتی را در فضای انتخاباتی شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به نحوه پخش مناظره‌ها در انتخابات پیشرو تاکید کرد: باید مناظره پخش زنده در اولویت یک و سپس در صورت عدم رعایت اصول و آداب مناظره از سوی افراد به صورت ضبطی پخش شود.

* مجری مناظره باید فعال‌تر از شرکت کنندگان در جلسه باشد

 

وی با بیان اینکه باید در مناظره پخش زنده دو الزام رعایت شود، گفت: نخستین الزام این بوده که باید شرکت کنندگان در مناظره پایبند به آداب و اخلاق مناظره باشند و دومین الزام نیز این است که برگزار کننده توان برگزاری و مدیریت مناظره را داشته باشد؛ به گونه‌ای که مجری و اداره کننده مناظره تنها برای افراد تعیین زمان نکند بلکه باید خود از شرکت کنندگان در مناظره نیز فعال‌تر باشد و به محض اینکه کسی قصد داشت از چارچوب خارج شده و مناظره را به ابزاری برای تخریب تبدیل کند، وی چنین اجازه ای را ندهد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه مناظره به صورت پخش و ضبط را سبب جلوگیری از تنش زدایی عنوان کرد و گفت: باید در پخش این گونه مناظره‌ها یک تیم دقیق برای حذف بخش‌هایی از مناظره که در آن بد اخلاقی اتفاق افتاده، تصمیم‌گیری کنند.

* مشایی اقبال عمومی ندارد

 

فیاضی در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاندیدای دولت در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری اظهار کرد: دولت به عنوان مجری انتخابات قطعا نمی تواند کاندیدایی داشته باشد ولی به هر حال طیفی به عنوان حامیان دولت در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری قطعا کاندیدایی دارند.

وی افزود: درحال حاضر گزینه و مصداق این طیف اسفندیار رحیم مشایی است؛ باید توجه داشت که وی نه تنها اقبال عمومی ندارد بلکه در دو هفته گذشته تخلفات بارزی هم در مورد مشایی اتفاق افتاده است. به عنوان مثال شاهدیم که از سفرهای استانی و امکانات دولتی برای تبلیغات و معرفی مشایی استفاده می شود و به گونه ای بسیار از امکانات دولت در اختیار وی قرار گرفته است.

* احتمال نزدیکی جبهه پایداری با حامیان دولت در صورت کاندیداتوری فردی غیر از مشایی

 

این کارشناس مسائل سیاسی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی نزدیکی جبهه پایداری با حامیان دولت خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در صورت کاندیداتوری فردی غیر از مشایی از سوی حامیان دولت، احتمال نزدیک شدن جبهه پایداری با حامیان دولت وجود دارد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد