اتاق فرمان مقابله با قاچاق سوخت راه افتاد

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 15467|23:11 - 1392/03/06
نسخه چاپی
با بهره‌برداری از یک سامانه جدید علاوه بر رصد "آنلاین" نقل و انتقال فرآورده‌های نفتی حتی در دورافتاده ترین نقطه کشور پیش بینی می‌شود میزان قاچاق سوخت و به ویژه گازوئیل به حداقل کاهش یابد.

به گزارش مهر، آمارهای غیر رسمی از قاچاق روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل ایران به کشورهای همسایه حکایت دارد و حتی برخی از رسانه های خارجی تاکید می‌کنند این روزها به دلیل افزایش نرخ ارز قاچاق سوخت بیش از مواد مخدر توجیه اقتصادی برای سودجویان دارد.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم پیشتر در تشریح مهمترین دلایل افزایش قاچاق فرآورده های نفتی، گفته بود: قیمت پایین، نحوه ترانزیت مشتقات نفتی و اختلالاتی در نظام توزیع سوخت در بدنه شرکت پخش مهمترین دلایل قاچاق سوخت است.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم یکی از دلایل افزایش مصرف گازوئیل را قاچاق و انحراف این فرآورده استراتژیک نفتی توسط نیروگاه ها عنوان کرده است. در این بین یک طرح جدید به منظور مدیریت هوشمند و یکپارچه در نظام توزیع و عرضه فرآورده‌های نفتی در سطح شبکه ذخیره سازی، انتقال و توزیع سوخت مایع در سطح وزارت نفت تعریف شده است.

علی اکبر نژادعلی در تشریح این طرح جدید مدیریت هوشمندانه انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی، گفت: سامانه جدیدی با عنوان مانیتورینگ اطلاعات انبارهای نفت به طور کامل نصب و راه اندازی شده است. معاون مدیر برنامه‌‌یزی در فناوری ارتباطات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه به منظور کنترل بیشتر بر زنجیره انتقال سوخت و پایش لحظه‌ای ارسال فرآورده، این سامانه اجرایی شده است، تصریح کرد: سامانه مانیتورینگ اطلاعات انبارهای نفت طراحی و راه‌اندازی شده و پیش بینی می‌شود با توجه به گستردگی مناطق عملیاتی بستری برای بهبود و کنترل وضعیت سوخت حاصل شود.

این مقام مسئول با اشاره به توزیع فرآورده‌های نفتی از طریق ۳۷ منطقه و ۲۳۰ ناحیه در استان‌های سراسر کشور، بیان کرد: فرآیند دریافت و انتقال فرآورده در ۸۷ انبار نفت توسط این سامانه کنترل و ردیابی می شود. وی با بیان اینکه روزانه ۲۵۰ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی توسط ناوگان حمل و نقل زمینی، دریایی، خط لوله و مخزن‌دار توزیع می شود، تاکید کرد: کنترل این نقل و انتقالات سوخت مایع با این سامانه جدید به صورت آن لاین انجام خواهد شد.

نژادعلی افزود: سامانه دیگری به‌منظور پیگیری اطلاعات درخواست فرآورده‌های نفتی راه‌اندازی شده که فرآورده از نقطه عرضه (مبادی تامین) تا زمانی که تحویل مشتری می شود قابل ردیابی است؛ ضمن آنکه مصرف کنندگان با مراجعه به این سامانه می‌توانند از وضعیت ارسال و تا زمانی که به آنها تحویل می‌شود اطلاع داشته باشند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد