غذاهای مضر برای کودکان

کد خبر: 306910|11:53 - 1397/11/07
نسخه چاپی
غذاهای مضر برای کودکان

به گزارشامروله، تغذیه سالم در دوران کودکی موجب رشد جسمی و روحی کودک می‌شود. در واقع کودکان برای رشد جسمی و ذهنی و انرژی بیشتر نیاز به پروتئین و سایر مواد مغذی دارند. تغذیه سالم برای یک کودک، یک برنامه غذایی متعادل، متنوع و شامل کلیه گروه‌های غذایی است که تمام نیازهای او را برطرف کند. این در حالی است که کودکان بیشتر علاقه‌مند به غذاها و خوراکی‌های مضر مثل فست فود‌ها، چیپس و پفک و غیره هستند و در بسیاری از خانواده‌ها این موضوع باعث ایجاد کشمکش‌هایی شده است. در ادامه درباره تغذیه کودک و غذاهای مضر برای کودکان و این که چطور آن‌ها را به سمت غذاهای سالم و مقوی تشویق کنیم، صحبت خواهیم کرد.

غذاهای مضر برای کودکان

غذاهای مضر برای کودکان

فرآورده‌های گوشتی آماده و هات داگ

کودکان عاشق غذاهایی مثل هات داگ، سوسیس و کالباس هستند. اما این غذاهای گوشتی آماده حاوی مواد سرطان‌زای نیتریت و نیترات، چربی‌های اشباع شده، رنگ‌های مصنوعی، سدیم و مواد افزودنی هستند. علاوه بر این موضوع، فرآورده‌های گوشتی حاوی روغن‌های هیدروژنه و چربی زیاد هستند که تمامی این مواد داخل معده، تبدیل به مواد سرطان‌زا می‌شوند.

مصرف سوسیس و کالباس در کودکان بیش‌فعال، موجب تشدید بیش‌فعالی آن‌ها می‌شود.

برای کاهش عوارض ناشی از مصرف سوسیس و کالباس، بهتر است گوجه فرنگی زیاد و آب پرتغال به جای نوشابه مصرف شود.

آبمیوه‌های مصنوعی

در حالی که میوه‌ها سرشار از فیبر هستند، آب میوه‌های مصنوعی از شکر و کربوهیدرات تهیه شده و فاقد هرگونه فیبر هستند. مصرف بیش از اندازه این آبمیوه‌های صنعتی موجب چاقی و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. بهترین کار این است که در منزل خودتان برای کودکان، آبمیوه‌های طبیعی بگیرید یا آن‌ها را تشویق به خوردن آب ساده کنید. اگر کودک‌تان میلی به خوردن آب ندارد، چند قطره آبمیوه داخل آب بریزید یا با برش‌های میوه، آب را مزه‌دار کنید. یکی دیگر از نوشیدنی‌های سالم برای کودکان شیر کم‌چرب است. 

چیپس و پفک

انواع چیپس و پفک، حاوی مقادیر زیادی سدیم و چربی‌های اشباع هستند که اثرات جبران‌ناپذیری برای کودکان دارند. بنابراین والدین نباید از سر دلسوزی به فرزندانشان چیپس و پفک بدهند. تحقیقات نشان می‌دهد که پفک تا 9 برابر وزن خود آب جذب می‌کند، بنابراین معده کودکان را پر کرده و منجر به بی‌اشتهایی آن‌ها به وعده‌های غذایی اصلی می‌شود.

پاپ کورن و سیب زمینی تنوری را جایگزین چیپس و پفک کنید.

انواع پاستیل

پاستیل‌ها حاوی مقادیر زیادی شربت ذرت هستند که فروکتوز بالایی دارد. علاوه بر فروکتوز، رنگ‌های مصنوعی موجود در پاستیل‌ها برای کودکان مضر هستند. به جای پاستیل، سعی کنید کودکان را به میوه‌ها علاقه‌مند کنید. برای مثال میوه‌ها را می‌توانید داخل فریزر منجمد کنید و جایگزین پاستیل کنید.

نوشابه

اسیدیته نوشابه‌ها می‌تواند به دندان‌های در حال رشد کودک آسیب بزند. هم‌چنین سطح بالای قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی و وجود کافئین در برخی نوشابه‌ها موجب بی قراری، تحریک‌پذیری و بی‌خوابی کودک می‌شود که روی رشد او تاثیر می‌گذارد.

غلات شیرین صبحانه و نان و شیرینی

غذاهای آماده تهیه شده از غلات حاوی سطوح بالایی از نمک هستند. می‌توانید فرنی را جایگزین کرن فلکس‌ها و این گونه غلات‌ها کنید.

طرز تهیه فرنی خوشمزه به دو روش

نان و به خصوص کیک‌های شیرین کارخانه‌ای، حاوی مواد مغذی کم ارزش و قند و چربی اشباع شده زیاد هستند. مصرف زیاد این شیرینی‌ها موجب چاقی در کودکان و آسیب دیدن دندان آن‌ها می‌شود. برای حفظ سلامت کودکان بهتر است مصرف بیسکویت و کیک را برای آنان محدود کنید. کیک خانگی، موز له شده، کیک برنج و نان های بدون قند جایگزین مناسبی برای این شیرینی‌ها هستند.

شما از دادن چه غذاهای مضر برای کودکان پرهیز می‌کنید؟