درباره خواص قهوه تلخ چه می‌دانید؟

کد خبر: 306912|11:55 - 1397/11/07
نسخه چاپی
درباره خواص قهوه تلخ چه می‌دانید؟

به گزارشامروله، خستگی روزهای پرکار را هیچ چیز مثل قهوه نمی‌تواند از ذهن و تن بیرون کند. اما خواص قهوه تلخ تنها به کم کردن خستگی و بالابردن تمرکز محدود نمی‌شود. این نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان و انرژی‌بخش، به بدن شما فایده‌های متعددی می‌رساند. فوایدی که در ادامه این مطلب آنها را با شما در میان می‌گذاریم.

قهوه تلخ چیست؟

قهوه تلخ، در واقع همان قهوه معمولی است که بدون اضافه کردن شیر و شکر مصرف می‌شود.

خواص قهوه تلخ

در مورد خواص قهوه تلخ، پژوهش‌هایی بسیاری انجام شده و محققان تردیدی ندارند که این دانه تیره رنگ، می‌تواند به حفظ سلامت مصرف کنندگانش کمک کند. از نظر آنها قهوه میزان زیادی از ویتامین‌های گروه B را در خود جا داده و منیزیم موجود در آن هم احتمال ابتلا به آسم و بیماری‌های استخوانی را کمتر می‌کند.

خواص قهوه تلخ

بیشتر بخوانید:با انواع قهوه آشنا شویم

قلبتان سالم می‌ماند

مصرف قهوه بدون اضافه کردن شکر به آن، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را پایین می‌آورد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف قهوه تلخ، احتمال دچار شدن به سکته مغزی را تا 20 درصد کاهش می‌دهد و خطر بروز بیماری‌های التهابی که مغز و قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهند را کمتر می‌کند.

البته محققان می‌گویند که مصرف قهوه، ممکن است کمی فشار خون را بالا ببرد، اما نه آنقدر که خطری برای سلامت مصرف کنندگانش باشد.

وزنتان کم می‌شود

مصرف قهوه بدون شکر به کاهش چربی‌های انباشته در بدن کمک می‌کند. محققان ثابت کرده‌اند که کافئین موجود در قهوه تلخ، به فرایند سوزاندن چربی کمک می‌کند و متابولیسم را 3 تا 11 درصد بالا می‌برد. در مطالعه‌ای ثابت شده که مصرف قهوه تلخ، فرایند سوزاندن چربی در افراد چاق را از 10 تا 29 درصد بیشتر می‌کند.

حافظه‌تان قوی می‌شود

قهوه تلخ، بر فعالیت‌های مغزی شما اثر می‌گذارد و حافظه فعالتان را تقویت می‌کند. به گفته محققان، این نوشیدنی نه تنها احتمال ابتلا به آلزایمر را تا 65 درصد کمتر می‌کند، بلکه توانایی شما برای به‌خاطر آوردن اطلاعات و عملکرد حافظه کوتاه‌مدت را هم بهتر می‌کند.

دیابتی نمی‌شوید

تنها اضافه نشدن شکر به این نوشیدنی نیست که احتمال دیابتی شدن مصرف‌کنندگانش را کاهش می‌دهد. محققان می‌گویند مصرف دانه قهوه، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را 23 تا 50 درصد کمتر می‌کند. قهوه با تاثیری که بر جذب انسولین در بدن می‌گذارد، مصرف کنندگانش را دربرابر خطر ابتلا به دیابت ایمن می‌کند.

پارکینسون نمی‌گیرید

تاثیری که مصرف قهوه تلخ بر مغز می‌گذارد، تنها به بهبود حافظه محدود نمی‌شود. قهوه بر سلول‌های عصبی مغز هم اثر می‌گذارد و با تاثیری که بر انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز می‌گذارد، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مثل پارکینسون را هم از 23 تا 60 درصد کمتر می‌کند.

افسرده نمی‌شوید

حدس و گمانی در کار نیست. نتایج تحقیق‌ها نشان می‌دهد زنانی که هر روز بیشتر از 4 فنجان قهوه می‌نوشند، 20 درصد کمتر از دیگران افسردگی می‌گیرند. دلیل این اتفاق ساده است. مصرف کافئین بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد و سطوح دوپامین را بالا می‌برد.

گرچه قهوه‌خورها کمتر به خودکشی فکر می‌کنند اما اگر فرد مضطربی باشید، بهتر است زیاد سراغ این نوشیدنی نروید چراکه این نوشیدنی می‌تواند تپش قلبتان را بیشتر کند. با این وجود برخی از بررسی‌ها، بهبود خلق و خو را هم به عنوان یکی از خواص قهوه تلخ معرفی کرده‌اند و می‌گویند در درازمدت، باعث بیشتر شدن اضطراب نمی‌شود.

سموم در کبدتان جمع نمی‌شوند

کبد شما، مسئولیت پاکسازی بدنتان را برعهده دارد و می‌توانید مسئولیت پاکسازی کبد را هم به قهوه بسپارید. یکی از خواص قهوه تلخ پاک کردن کبد از سموم است. به همین دلیل است که مصرف این ماده، احتمال ابتلا به سیروز کبد را کمتر می‌کند.

بعید است سرطان بگیرید

نمی‌توان حکم قطعی صادر کرد و گفت که قهوه‌خورها به سرطان دچار نمی‌شوند. اما با توجه به آنتی‌‌اکسیدان‌های فراوانی که در دانه قهوه وجود دارد، با مصرف آن می‌توان خطر رادیکال‌های آزاد بر سلول‌های بدن را کمتر کرد. به گفته محققان کسانی که هر روز 4 تا 5 فنجان قهوه می‌خورند، 15 درصد کمتر دچار سرطان روده بزرگ می‌شوند، 40 درصد کمتر از دیگران در خطر ابتلا به سرطان کبد قرار دارند و سرطان پوست هم کمتر سراغ آنها می‌رود.

نقرس نمی‌گیرید

اگر در خانواده‌تان سابقه ابتلا به نقرس وجود داشته، بیشتر قهوه مصرف کنید. محققان می‌گویند مصرف سه فنجان قهوه خطر ابتلا به نقرس را 8 درصد کمتر می‌کند و اگر هر روز 4-5 فنجان قهوه بخورید، این خطر 40 درصد کمتر می‌شود.

کارتان به دندان‌پزشکی نمی‌افتد

برای تقویت دندان‌هایتان، سراغ قهوه بروید. یکی از خواص قهوه تلخ از بین بردن باکتری‌های دندان است. قهوه از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند و احتمال بروز بیماری‌های دهان و دندان را کمتر می‌کند.

تیزبین می‌شوید

شاید به نظرتان عجیب برسد اما مصرف قهوه بر سلامت چشم‌ها هم اثر می‌گذارد. محققان می‌گویند پیشگیری از آسیب دیدگی شبکیه، یکی از خواص قهوه تلخ است و دلیل این اتفاق هم، وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی در دانه قهوه است.

چه وقت قهوه تلخ بخوریم؟

درست است که مصرف ۴ تا ۶ فنجان قهوه در روز، احتمال دچار شدن به برخی از بیماری‌ها را کمتر می‌کند. اما پزشکان تردیدی ندارند که مصرف این میزان قهوه، تهدیدهایی را هم برای سلامت ایجاد می‌کند. به گفته متخصصان برای حفظ سلامتتان، بهتر است یک فنجان قهوه را در حوالی ساعت ۱۰ صبح میل کنید و یک فنجان دیگر را هم در فاصله ۲ تا ۵ بعدازظهر بنوشید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد