دلایل رایج ریزش مو در زنان

کد خبر: 309138|10:55 - 1398/07/11
نسخه چاپی
دلایل رایج ریزش مو در زنان

به گزارشامروله، ریزش مو در زنان موضوع رایجی است که در بعضی شرایط ممکن است منجر به افسردگی، انزوا و ناراحتی فرد شود. همچنین این موضوع می‌تواند هشداری برای سلامتی باشد و نباید نادیده گرفته شود. کمبود پروتئین، بیماری‌های خودایمن و استرس از عواملی هستند که ممکن است منجر به نازک شدن، ریزش و کم‌پشت شدن مو در زنان شوند. ریزش مو ممکن است شدید یا خفیف بوده و از نازک شدن تار مو تا ریزش سکه‌ای و عقب رفتن خط رویش مو باشد. 

علل ریزش مو در زنان

کم پشت شدن مو‌ها دلایل مختلفی دارد که در ادامه به توضیح چند مورد می‌پردازیم.

استرس فیزیکی یا روحی

یکی از دلایل رایج و اصلی ریزش مو در زنان استرس است. جراحی‌های سخت، ضربه‌های روحی و غیره می‌توانند دلایلی برای ایجاد استرس باشند که در این دوران فرد ممکن است با ریزش مو مواجه شود. دلیل این موضوع هم این است که بدن تمام ذخایر و انرژی خود را در جهت بیرون آوردن بدنتان از شرایط نامساعد و موقعیتی که در آن هستید هدایت می‌کند. تغییرات فیزیکی مثل کاهش ناگهانی وزن، تب و غیره هم ممکن است باعث ریزش مو شود.

بارداری

نام دیگر کم شدن مو‌ها بعد از بارداری تلوژن افلوویوم است که به دلیل کاهش سطوح استروژن بعد از بارداری (بین ۳-۶ ماه بعد از بارداری) به‌وجود می‌آید. تلوژن افلوویوم یک دلیل رایج برای ریزش مو است و تحقیقات نشان داده است ۴۰-۵۰ درصد زنان این مشکل دوره‌ای را تجربه می‌کنند.

وراثت

یکی دیگر از علل اصلی ریزش مو در زنان، وراثت است. نام‌های دیگر آن آلوپسی آندروژنیک، ریزش موی زنانه و طاسی الگوی زنانه است. خانواده‌ای که سابقه ریزش مو در زنان را داشته است، به طور خودکار زنان نسل فعلی خود را هم در معرض آن شرایط قرار می‌دهد.
در ریزش موی وراثتی اولین نشانه ممکن است نازک شدن موها باشد، مو ضخامتی که قبلا داشته است را از دست می‌دهد و با اینکه پوست سر قابل مشاهده است اما خط رویش مو خیلی به ندرت عقب می رود.

ریزش مو در زنان

یائسگی

اغلب خانم‌ها (حدود ۵۰%) با نزدیک شدن به سن یائسگی با مشکل کم پشت شدن یا ریزش مو مواجه می‌شوند. هورمون‌ها به حفظ مو و پیشگیری از ریزش مو کمک می‌کنند اما در سنین نزدیک ۵۰ سالگی با کاهش استروژن ریزش مو شروع می‌شود.

کمبود پروتئین

دریافت مقداری کافی پروتئین برای پیشگیری از ریزش مو مهم است. گاهی اوقات هنگامی که مردم رژیم می‌گیرند، مصرف غذاهای حاوی پروتئین را کاهش می دهند. این کار باعث کمبود پروتئین شده و بدن در این شرایط سعی می‌کند با توقف رشد مو، پروتئین ذخیره کند.

کم خونی

آهن ماده مغذی مهمی برای مو است. کمبود گلبول‌های قرمز می‌تواند باعث کمبود آهن و کم خونی شود. بنابراین مصرف مواد غنی از آهن ضروری است. دلیل دیگرکم ‌خونیمی‌تواند این باشد که بدن شما به درستی مواد مغذی را جذب نمی‌کند، بارداری، از دست دادن خون و بیماری باشد.

همانطور که قبلا اشاره شد کم پشت شدن و ریزش مو می‌تواند نشانه بیماری و مشکل جدی در شما باشد بنابراین در صورتی که ریزش موی شما غیر طبیعی و شدید است حتما باید به پزشک مراجعه کرده و مورد درمان قرار بگیرید.
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد