شگفتی‌های درمانی ویتامین سی

کد خبر: 309139|10:58 - 1398/07/11
نسخه چاپی
شگفتی‌های درمانی ویتامین سی

به گزارشامروله، سرماخوردگی‌های پیاپی، فقر آهن و درگیری هر روزه با ویروس‌ها، ممکن است از کمبود ویتامین C در بدنتان حکایت کنند. اگر شما به اندازه کافی ویتامین سی دریافت نکنید، سیستم ایمنی بدنتان هر روز ضعیف‌تر می‌شود و توان‌تان برای مقابله با بیماری‌ها پایین می‌آید. در این مطلب، ما از ضرورت تامین این نیاز بدن صحبت می‌کنیم و دلایل اهمیت ویتامین سی را با شما در میان می‌گذاریم.

چرا ویتامین سی مهم است؟

ویتامین‌ها، از جمله ویتامین سی ترکیبات ارگانیک هستند، به این معنی که یک ترکیب ارگانیک ترکیبی است که در بافت‌های زنده امکان حیات دارد و از دو عنصر کربن و اکسیژن تشکیل شده است. یکی از ویژگی‌های ویتامین سی این است که در آب حل می‌شود و بدن قادر به ذخیره آن نیست. بنابراین انسان برای بهره‌مند شدن از ویتامین سی کافی، باید هر روز مقدار مشخصی از این ویتامین را مصرف کند.

ویتامین سی نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای بدن دارد. مثلا تولید کلاژن، ال کارنتین و بعضی از انتقال دهنده‌های عصبی. ویتامین سی به هضم پروتئین‌ها کمک می‌کند و فعالیت آنتی‌اکسیدانی آن می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را کم‌تر کند.

ویتامین سی به تولید کلاژن کمک می‌کند. کلاژن عنصر اصلی بافت همبند و پروتئین وافر در پستانداران است. بین ۱ تا ۲ درصد بافت ماهیچه‌ها را کلاژن تشکیل می‌دهد و برای بافت‌های فیبری مثل پوست، استخوان، تاندون‌ها، رگ‌های خونی و… یک عنصر حیاتی محسوب می‌شود.

ویتامین سی

تاثیر ویتامین سی در ترمیم زخم‌ها و عفونت‌ها

در مطالعاتی که حدود چهل سال پیش انجام شده است، محققان به این نتیجه رسیدند که زخم‌ها و عفونت‌ها در افرادی که مواد غذایی حاوی ویتامینC بیشتری مصرف می‌کنند سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند. شاید به این دلیل که ویتامین C در تولید کلاژن نقش زیادی دارد.

از طرفی، تاثیر ویتامین C به عنوان آنتی‌اکسیدان، به ترمیم بافت و کاهش شدت آُسیب‌های ناشی از تورم و اکسیده شدن هم کمک می‌کند. در نتیجه به نظر می‌رسد افرادی که ویتامین سی کافی مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که ویتامین C کافی دریافت نمی‌کنند از پس بیماری‌های عفونتی بهتر برمی‌آیند.

ویتامین سی می‌تواند از عفونت‌های تنفسی شدید هم جلوگیری کند، به ویژه در افرادی که تغذیه مناسب ندارند یا از لحاظ جسمانی تحت فشار هستند.

نقش ویتامین C در درمان سرطان

این ویتامین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان می‌تواند به بهبود سرطان کمک کند؛ چون ویتامین C بدن را در مقابل استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها) مقاوم می‌کند، می‌تواند از اکسیده شدن مولکول‌های دیگر جلوگیری کند و به این ترتیب آنتی‌اکسیدان‌های دیگری هم در بدن انسان بازسازی می‌شوند.

یافته‌ها نشان می‌دهند که مقادیر کافی ویتامین سی سرعت رشد برخی انواع بافت‌های سرطانی را کاهش می‌دهد. تحقیقات انجام شده در این زمینه، مصرف ویتامین سی را برای بیمارانی که گزینه‌های درمانی محدودی دارند توصیه می کنند.

با این حال، موسسه غذا و داروی آمریکا (FDA) هنوز تزریق وریدی ویتامین سی را برای درمان انواع سرطان تایید نکرده است و این ویتامین به عنوان یک گزینه درمانی به ویژه برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار دارند شناخته نمی‌شود.

ضرورت مصرف ویتامین برای سیگاری‌ها

در کشورهای پیشرفته کمبود این ویتامین کم‌تر مشاهده می‌شود و اغلب افراد ویتامین C کافی دریافت می‌کنند. تنها در چند مورد می‌توان شاهد این کمبود بود:

  • سیگاری‌ها، چه کسانی که اعتیاد شدید به آن دارند و چه کسانی که گاهی مهمان سیگاری‌ها می‌شوند
  • کسانی که تنوع غذایی‌شان کم و محدود است
  • نوزادانی که شیر جوشیده یا شیر خشک مصرف می‌کنند
  • افرادی که دچار سوءهاضمه یا بیماری‌های مزمن هستند

کسانی که سیگار می‌کشند نسبت به غیرسیگاری‌ها بیشتر دچارکمبود ویتامینC هستند که بخشی از آن مربوط به استرس اکسیداتیو می‌شود. کشیدن سیگار باعث ایجاد تورم و وارد کردن آسیب به غشای موکوسی دهان؛ گلو و ریه‌ها می‌شود.

ویتامین C برای حفظ سلامت موکوسی و کاهش تورم ضروری است. بنابراین توصیه می‌شود که افراد سیگاری روزانه ۳۵ میلی‌گرم ویتامین بیشتری مصرف کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد