راهنمای قدم به قدم تغذیه کودکان از تولد تا ۱۰ سالگی

کد خبر: 310349|10:29 - 1398/11/12
نسخه چاپی
راهنمای قدم به قدم تغذیه کودکان از تولد تا ۱۰ سالگی

به گزارشامروله، 

گونه‌هایش گل می‌اندازد، صدای خنده‌اش در خانه می‌پیچد و لباس‌هایش زودتر از انتظارتان کوچک می‌شوند. اگر به خورد و خوراک کودکتان توجه کنید، جایی برایمواد غذایی ارگانیکدر رژیم غذایی او باز کنید و مواد غذایی ضروری و متنوعی را در برنامه غذایی‌اش جا دهید، نه تنها رشد مناسب فرزندتان را تضمین می‌کنید، بلکه می‌توانید به تیزهوشی و سلامت روانش در سالهای آینده هم امیدوار باشید. محققان و متخصصان تردیدی ندارند و که تغذیه کودکان از همان روزهای ابتدایی، بر سلامت جسم و روان آنها در سالهای آینده زندگی‌شان تاثیر می‌گذارد؛ پس در ادامه این مطلب با ما باشید تا از ریزه‌کاری‌های تغذیه سالم در ۱۰ سال ابتدایی زندگی باخبر شوید.

همه چیز درباره تغذیه کودکان در سال اول زندگی

شیر مادران

برای چیدن میز غذای رنگارنگ و امتحان کردن رسپی‌های متفاوت خیلی زود است. در سال اول زندگی، اصلی‌ترین غذای کودک شما شیر مادر یا شیر خشک است. فرزند شما در ۱۲ ماه اول، بخش اصلی کالری مورد نیازش را با خوردن شیر مادر یا شیر خشک تامین می‌کند.

در چهار ماه ابتدایی با واکنش‌هایی که بدن او به تغذیه با شیر نشان می‌دهد، می‌توانیدنشانه‌های ابتدایی آلرژیرا در فرزندتان شناسایی کنید.

ممکن است در این دوره متوجهآلرژی فرزندتان به پروتئین گاویشوید یا اینکه احساس کنید بدن او به برخی از ترکیبات موجود در شیر مادر واکنش نشان می‌دهد.

توجه کافی به این موضوع نه تنها احتمال ابتلای کودکتان به عوارض حاد را پایین می‌آورد، بلکه مشکلات گوارشی فرزندتان را کرده و گریه‌ها و بی‌‍قراری‌هایش را هم کاهش می‌دهد.

درباره تغذیه کودک تا شش ماهگی چه باید بدانید؟

در چهار ماه ابتدایی، کودک شما حتی آب را به تغذیه روزانه‌اش اضافه نمی‌کند و در فاصله چهار تا شش ماهگی هم، تنها با توصیه پزشک و در موارد خاص، ترکیبات ساده‌ای مثل لعاب برنج را به شیری که در طول روز مصرف می‌کند اضافه می‌کند.

بعد از شش ماهگی، آرام آرام طعم‌های متفاوت را می‌چشد و حتما خودتان هم خوب می‌دانید کهاضافه کردن مرحله به مرحله مواد غذایی مختلف به رژیم غذایی کودک، در طول چند ماه زمینه را برای آشنا شدن او با طعم‌ها فراهم می‌کند. در این مرحله، عجله را کنار بگذارید و به بدن فرزندتان فرصت واکنش نشان دادن به مواد غذایی تازه را بدهید. صبوری شما برای اضافه کردن مرحله به مرحله مواد غذایی به رژیم روزانه کودک، بهتر از قبل امکان شناساییآلرژی‌های غذایی کودکو مهار آنها فراهم می‌کند.

درباره تغذیه کودک از شش ماهگی تا یکسالگی چه باید بدانید؟

از شش ماهگی تا یک سالگیفرزندتان برایمصرف غذاهای کمکیآماده می‌شود و وقتی به مرور زمان توان بلعیدن و هضم خوراکی‌های مختلف را پیدا کند، می‌توانید او را باغذاهای انگشتیآشنا کنید. اغلب مادران در این دوره نگران کم‌غذا بودن فرزندشان هستند. اگر شما بدانید کهفرزندتان به چه میزان غذا در روز نیاز دارد، با بیش از اندازه غذا دادن به او سلامت کودکتان را به خطر نمی‌اندازید و با محروم کردنش از مواد غذایی ضروری، مانع رشد مناسب او نمی‌شوید.

همه چیز درباره تغذیه کودکان یک تا دو ساله

غذای کودک

با بزرگتر شدن فرزندتان، تنوع مواد غذایی هم در رژیم روزانه او بیشتر می‌شود و همین موضوع ایجاد تغییراتی را درتغذیه کودک دو سالهضروری می‌سازد. حالا نقش شیر مادر یا شیر خشک در برنامه غذایی او کمرنگ‌تر شده و جا برای شیرهای غنی شده باز می‌شود.

چربی‌های سالمدر این دوره از زندگی بر سلامت کودکتان تاثیر می‌گذارند و بااضافه کردن کربوهیدرات و پروتئین کافیبه سبد غذایی فرزندتان می‌توانید به سلامت جسم و رشد بهتر مغز او کمک کنید. گرچه وارد کردن مواد غذایی متنوع به برنامه غذایی کودکتان اهمیت زیادی دارد اما گاهی چاره‌ای جز رو آوردن به مکمل‌های کودکان برایتان باقی نمی‌ماند.

در این دوره بیشتر از قبل باید بامواد غذایی مضر برای کودکانآشنا باشید تا بتوانیدرژیم غذایی سالمی را برای فرزندتان طراحی کنید.تغذیه کودک یک سالهآداب خاص خود را دارد؛ شما بیشتر از قبل می‌توانید ازغذاهای آماده کودککمک بگیرید و برایتضمین رشد کودکبه استفاده ازمیوه‌ها و سبزیجات ضروریهم نیاز دارید. حالا می‌توانید فرزندتان را باهله‌هوله‌های سالمهم آشنا کنید اما قبل از وارد شدن به این مرحله، باید بافواید و مضرات خوردن شکلاتیا دیگر هله‌هوله‌های سالم آشنا باشید تا میزان مناسبی از آنها را به تغذیه فرزندتان وارد کنید. تصور نکنید که در سال دوم زندگی فرزندتان، بابدغذایی کودکاندرگیر نمی‌شوید. شما از همین ماه‌های ابتدایی باید با دلایل بی‌اشتهایی کودکان آشنا باشید وراه‌های برطرف کردن بی‌اشتهایی کودکانرا هم بشناسید.

همه چیز درباره تغذیه کودکان بعد از دو سالگی

راهنمای تغذیه کودک

دو سال ابتدایی تولد فرزندتان از حساس‌ترین دوره‌های رشد در زندگی اوست. ناتوانی کودکان در هضم برخی از مواد غذایی در سالهای ابتدایی از یک طرف و حساسیت‌ها و محدودیت‌های خاص آنها در این سنین از سوی دیگر، ایجاد تنوع در برنامه غذایی را برایتان دشوار می‌کند. اما بعد از دو سالگی، شما می‌توانیدمیان‌وعده‌های سالمو متنوعی را برای کودکتان آماده کنید وخوراکی‌هایی که به وزن گرفتن کودک کمک می‌کنندرا در برنامه غذایی‌اش جا دهید.

تهیه کردن شیر خشک مخصوص کودکان یا رو آوردن به مصرف شیر گاو از چالش‌های همیشگی والدین است. گرچه دیگر شیر مادر جایی در تغذیه فرزندتان ندارد اما نمی‌توانید با حذف فرآورده‌های لبنی از برنامه غذایی او، سلامتش را به خطر بیندازید. البته در کنار مصرفشیرهای غنی شده مخصوص کودکانکه با مواد ضروری غنی شده‌اند، می‌توانیدغذاهای کامل کودکرا هم در برنامه روزانه او بگنجانید.

آگاهی از اصولتغذیه کودکان در سنین رشدبه حفظ سلامت آنها و رشد بهتر قد کودکان کمک می‌کند. اگر می‌خواهید فرزندتان در این دوره رشدبه اندازه کافی قد بکشد، بایدمقدار کافی لبنیات برای رشد قد کودکرا در برنامه غذایی‌اش جا دهید و ازتاثیر شیر غنی شده بر رشد قد کودکانهم غافل نشوید. البته نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت کهشیر غنی شده مخصوص کودکانتنها بر رشد جسمی کودکان تاثیر نمی‌گذارد، بلکه بهبهبود حافظهآنها هم کمک کرده و فواید متعدد دیگری را هم به بدن آنها می‌رساند.

کودکتان کمبود وزن دارد یا چاق است؟

کودک شما در این سال‌ها پر جنب و جوش و خستگی ناپذیر است و به همین دلیل بهخوراکی‌های پرکالری مناسب برای کودکاننیاز دارد و آماده کردنغذاهای ساده اما مقویمی‌تواند خیال شما را تا اندازه‌ای راحت کند. البته پیش از آنکه برنامه غذایی خاصی را برای او در نظر بگیرید، باید حواستان بهچاقی کودکو عوارض آن هم باشد و مراقب باشید که با محروم کردنش از مواد غذایی ضروری، احتمال ابتلایش بهسوءتغذیهیا کمبودهای غذایی را بالا نبرید. تصور نکنید که پس زدن یکی دو وعده غذا باعث ابتلای کودکتان به سوء تغذیه می‌شود. به جای آن سعی کنید که باراهکارهای مناسبمانع بدغذایی‌اش شوید و برای پایان دادن به بی‌اشتهایی‌های ظاهری کمیخلاقیت به خرج دهید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد