محبوب ترین رژیم های لاغری در دنیا

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 311056|11:14 - 1399/02/01
نسخه چاپی
 محبوب ترین رژیم های لاغری در دنیا

به گزارشامروله، 

برخی باور دارند که پرطرفدارترین رژیم لاغری را آماده کرده اند اما دانستن اینکه باید کدام رژیم را دنبال کرد شاید چالش برانگیز باشد. حقیقت این است که یک رژیم به خصوص برای همه بهترین نخواهد بود. شاید شما با یک رژیم بهترین جواب را بگیرید اما برای شخص دیگری بی فایده باشد.

 

رژیم اتکینز

رژیم اتکینز یکی از پر طرفدارترین رژیم کم کربوهیدرات برای لاغری در جهان است. رژیم لاغری اتکینز توسط متخصص قلب رابرت اتکینز در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی ابداع شد و ادعا می شود که رژیم اتکینز باعث کاهش سریع وزن بدون گرسنگی خواهد شد.

 

رژیم اتکینز ۴ مرحله دارد که در فاز اول به مدت دو هفته مقدار کربوهیدرات دریافتی تا ۲۰ گرم در روز محدود می شود٬ اما اجازه دارید که به مقدار در نامحدود چربی و پروتئین دریافت کنید. در طول فاز اول بدن شما چربی ها را به ترکیباتی به نام کتون تبدیل کرده و این ترکیب را به عنوان منبع اصلی انرژی قرار می دهد.

 

بعد از فاز اول رژیم اتکینز به افراد گفته می شود تا به صورت آهسته ۵ گرم بر روی مقدار کربوهیدرات دریافتی خود اضافه کنند تا سطح کربوهیدرات حیاتی افراد مشخص شود تا بتوانند وزن کاسته شده را حفظ کنند. مطالعه هایی رژیم اتکینز را با دیگر رژیم مقایسه کردند و نتیجه های به دست آمده نشان داد که برای کاهش وزن بسیار موثر است. 

 

در مطالعه مشهور A TO Z بر روی ۳۱۱ خانم انجام شد که در آن رژیم لاغری اتکینز، رژیم کم چرب اورنیش و رژیم زون را به مدت ۱ سال دنبال کرده بودند. در پایان مطالعه مشخص گردید گروه رژیم لاغری اتکینز کاهش وزن بیشتری را نسبت به دیگر گروه ها داشتند. (1)

 

مطالعه های دیگری هم بر روی رژیم اتکینز انجام شده و نتایج مشابه مطالعه قبل را به دست آوردند. رژیم های کم کربوهیدرات بر پایه اصول اتکینز باعث بهبود فاکتورهای ابتلا به بیماری قلبی می شود.

 

رژیم های لاغری, رژیم لاغری سریع, بهترین رژیم‌های لاغری

رژیم های لاغری

 

رژیم غذایی پالئو

این رژیم ادعا می کند که شما باید همان غذاهایی را بخورید که اجداد شکارچی شما قبل از توسعه کشاورزی می خوردند. این تئوری بیان می کند که اغلب بیماری های مدرن می توانند با رژیم غذایی غربی و مصرف غلات، لبنیات و غذاهای فرآوری شده مرتبط باشند، در حالی که این مسئله قابل بحث است که آیا این رژیم غذایی واقعاً غذاهایی که اجداد شما می خوردند را فراهم می کند، اما این رژیم با فواید قابل توجهی برای سلامتی مرتبط است. 

 

رژیم پالئو چگونه کار می کند:رژیم غذایی پالئو بر کل غذاها، پروتیین کم چرب، سبزیجات، میوه ها، آجیل و دانه ها تاکید دارد در حالی که غذا های فرآوری شده، شکر، لبنیات و غلات را رد می کند . 

 

کاهش وزن:مطالعات متعددی نشان داده اند که رژیم غذایی پالئو می تواند منجر به کاهش چشمگیر وزن و کاهش اندازه کمر شود.

 

در مطالعات، پالئو افراد به طور خودکار میزان کربوهیدرات کمتر، پروتیین بیشتر و 300 - 900 کالری کمتری در روز می گیرند. 

 

سایر مزایا :این رژیم غذایی در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی مانند کلسترول، قند خون، تری گلیسیرید خون و فشار خون موثر بنظر می رسد . 

 

معایب :رژیم غذایی پالئو کل حبوبات، سبزیجات و لبنیات را حذف می کند که سالم و مغذی و برای بدن لازم هستند. 

 

خلاصه:رژیم غذایی پالئو بر کل غذاها تاکید دارد اما حبوبات و محصولات لبنی را ممنوع می کند. و از جمله فواید سلامتی متعدد آن شامل کاهش وزن هستند. 

  

رژیم غذایی دوکان

رژیم دوکان یک رژیم کاهش وزن با پروتئین بالاو کربوهیدرات کم است که چهار مرحله دارد - دو مرحله کاهش وزن و دو مرحله نگهداری.

 

اینکه چه مدت باید در هر فاز بمانید بستگی به این دارد که چقدر باید وزن کم کنید و هر فاز الگوی رژیم غذایی خود را دارد. 

 

چگونه کار می کند:مراحل کاهش وزن در درجه اول براساس خوردن غذاهای پروتئینی نامحدود و سبوس جو دوسر اجباری است و سایر فاز ها شامل افزودن سبزیجات غیر نشاسته ای به دنبال برخی کربوهیدرات ها و چربی ها هستند. 

 

کاهش وزن:در یک مطالعه، زنان با رژیم دوکان حدود 1000 کالری و 100 گرم پروتیین در روز خوردند و به طور میانگین 15 کیلوگرم را در 8 تا 10 هفته از دست دادند و همچنین بسیاری از مطالعات نشان می دهند که رژیم غذایی دارای پروتئین بالا و کربوهیدرات کم می تواند مزایای مهمی برای کاهش وزن داشته باشد . 

 

سایر مزایا :جدا از کاهش وزن، هیچ گونه مزایای ثبت شده ای از رژیم غذایی دوکان در ادبیات علمی وجود ندارد. 

 

معایب :تحقیقات کیفی بسیار کمی در مورد رژیم غذایی دوکان وجود دارد.

 

رژیم غذایی دوکان هم چربی و هم کربوهیدرات را محدود می کند - یک استراتژی که براساس علم نیست. برعکس مصرف چربی به عنوان بخشی از رژیم پروتئین بالا به نظر می رسد میزان متابولیک را در مقایسه با رژیم های کم کربوهیدرات و کم چربی بالا می برد .

 

چیزی که بیشتر ازهمه صادق است، کاهش سریع وزن است که با محدودیت شدید کالری حاصل می شود و باعث از دست رفتن قابل توجه ای ماهیچه خواهد شد . 

 

خلاصه:رژیم دوکان در مطالعات انسانی با کیفیت مورد آزمایش قرار نگرفته است. این رژیم ممکن است باعث کاهش وزن شود اما ممکن است متابولیسم شما را کند کرده و جرم ماهیچه ای را همراه با جرم چربی از دست بدهید . 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد