پایگاه خبری تحلیلی امروله16:43 - 1394/02/24

آثار خلافت بوکوحرام

به گزارشامروله، ارتش نیجریه و کشورهای همسایه‌اش چاد، نیجر و کامرون در دو ماه گذشته در تلاشی هماهنگ توانسته اند شورشیان بوکوحرام را در بسیاری از نقاط شکست دهند و عقب برانند.

ارتش نیجریه و متحدانش، دو ماه اخیر شهرهای بسیاری را از گروه تروریستی بوکوحرام پس گرفته اند و صد‌ها زن و دختر اسیر را نیز آزاد کرده‌اند.

با این حال شهرهایی که از دست بوکوحرام خارج می شود به شدت آسیب دیده  و ویران شده است. روزنامه فرانسوی لوموند به تازگی در گزارشی از "کزا" یکی از شهرهای آزاد شده می‌نویسد: در آخرین ساعت‌های خلافت بوکوحرام در این شهر، رهبر این گروه تصمیم گرفت پیش از فرار همه چیز را بسوزاند و شهری سوخته به فاتحان تحویل دهد.

 از بانک‌های محلی تا مغازه‌ها و حتی قصر "امیر گُزا" که از نخستین قربانیان حمله بوکوحرام به این شهر بود و توسط آنان کشته شد؛ همه چیز سوخت. عده‌ای از ساکنان شهر هنوز در این خرابه‌ها زندگی می‌کنند و سربازان ارتش بعد از ورود به آن‌ها وعده امنیت را دادند.

بر اساس گزارش ها این وضعیت در اکثر نقاط آزادشده از بوکوحرام برقرار است و سربازان پس از فتح شهرها با خانه ها و ساختمان هایی ویران و جنازه های رها شده مواجه می شوند.  

شورشیان بوکوحرام در آغاز سال جاری میلادی منطقه ای به وسعت کشور بلژیک را تحت کنترل خود داشتند اما از آن زمان تا کنون بخش زیادی از منطقه تحت کنترل خود را از دست داده اند.

گروه تروریستی بوکوحرام که با داعش هم پیمان شده است، قصد دارد با اشغال مناطقی در نیجریه و کشورهای همجوار، خلافتی خود خوانده ایجاد کند. سازمان عفو بین الملل هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که گروه تروریستی- تکفیری بوکوحرام از آغاز سال 2014 تاکنون دست کم دو هزار زن و دختر را در نیجریه ربوده است.

عکاس خبرگزاری رویترز به تازگی به شهر "میچکا" در اتان "اداماوا" یکی از نقاطی که در ماه گذشته از دست شبه نظامیان بوکوحرام آزادشده است رفته و از داخل آن عکاسی کرده است. این شهر یکی از مناطقی بود که بکوحرام برای آموزش های نظامی عناصر خود از آن استفاده می کرد. او در گزارش خود با عنوان "رد پای بوکوحرام" بقایا و اثر این گروه تروریستی بر شهر را مورد توجه قرار داده است.