پایگاه خبری تحلیلی امروله12:05 - 1394/08/14
سرابی که تا دم مرگ رفته بود؛

قلب آبی اورامانات شروع به تپیدن کرد/ روایتی از حال خوش این روزهای سراب روانسر + تصاویر

مرصاد نیوز: سراب روانسر پس از بارش های بی سابقه اخیر در غرب کشور و به خصوص در استان کرمانشاه، دوباره جان گرفته است و روزهای خوش خود را می گذراند.

به گزارشامروله، به نقل از سراب روانسر، سراب خروشان روانسر از کوه های سر به فلک کشیده شاهو سرچشمه می گیرد و قریب به 40 هزار سال قدمت دارد. این جاذبه توریستی در 27 اسفند سال 87 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت و به عنوان پنجاه و هفتمین اثر ملی ثبت شد.

 

این سراب خروشان جدای از طراوت و شادابی که به شهر می بخشد، آب مورد نیاز بیش از 6 هزار هکتار از اراضی شهرستان روانسر را نیز تامین می کند.

 

 

اما چند سالی می شد که با فرارسیدن فصل گرما و آغاز خشکسالی های مداوم از سال 1378 این سراب کم آب و کم آب تر می شد و براساس آمارهای موجود تیر ماه سال گذشته (93) میزان آب دهی سراب 550 لیتر در ثانیه بود و تیر ماه امسال (94) این میزان آبدهی به 250 لیتر در ثانیه رسید.

 

 

در طی این کاهش  آبدهی سراب به کمترین میزان ممکن از ابتدای عمر این سراب رسید و این چیزی فراتر از یک شوک عظیم برای شهروندان و کشاورزان شهرستان بود.

 

 

هر چند مسئولین شهرستان این کاهش آبدهی را غیر منتظره می دانستند اما کاهش آبدهی سراب روانسر چندان هم غیر منتظره نبود. در سایه نصب و حفر موتور تلمبه ها و چاه های غیر مجاز شهرستان و در حالیکه موتور تلمبه ها تا حلقوم سراب روانسر پیش روی کرده بودند این خشک شدن بسیار بدیهی و مسلم بود.

 

 

تمامی این عوامل از جمله خشکسالی، سوء مدیریت و برداشت های غیر مجاز باعث شد تا سراب روانسر از رمق بیافتد و آب در رگ های در هم تنیده  آن جریانی نداشته باشد. در این میان هزاران آبزی در دامان خروشان این مرگ اجباری را تجربه کردند؛ مرگی که جزء سوء مدیریت هیچ چیز دیگر را نمی توان علت آن دانست.

 

 

 

اکنون پس از گذر از دردها و رنج های بسیار بار دیگر به یمن الطاف الهی و بارش بی سابقه اخیر در شهرستان روانسر و منطقه اورامانات سراب روانسر جان دوباره ای گرفت و سرزندگی و نشاط را به شهرستان بازگرداند.

 

 

 

آبدهی سراب روانسر به 4300 لیتر بر ثانیه رسید

 

خبرنگار سراب روانسر در گفتگو با ایوب ذائبی مدیر امور آب منطقه ای اورامانات میزان آبدهی سراب را جویا شده است.

 

ذائبی میزان آبدهی سراب را پس از بارش های اخیر منطقه اورامانات و فوران دوباره سراب روانسر 4300 لیتر در ثانیه دانست.

 

مدیر امور آب شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی افزود: این سراب یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه «قره سو» است که در حوزه سرزمینی روانسر 43 کیلومتر آبراهه و 33 کیلومتر کانال دارد. همچنین بیش از 6 هزار هکتار از اراضی شهرستان روانسر از آن استفاده می‌کنند که دو هزار هکتار آن از طریق 33 کیلومتر کانال سمت چپ و راست و چهار هزار هکتار نیز از طریق موتور و پمپ‌های آب تامین می شود.

 

ذائبی تصریح کرد: بهره برداران پایین دست سراب روانسر حق استفاده از کشت های غیرمجاز را ندارند و در صورت هر گونه کشت به طور جدی و قانونی با آنها برخورد خواهد شد.

 

به گزارش سراب روانسر، مسئولین شهرستان روانسر از همین الان باید در جهت مقابله با برداشت های بی رویه و کشت های غیر مجاز به کشاورزان اطلاع دهند تا بار دیگر شاهد اتفاقات ناگواری برای سراب همیشه زیبای روانسر نباشیم.