پایگاه خبری تحلیلی امروله14:00 - 1395/09/23
دادستان شهرستان صحنه :

محل های مشترک اپارتمان ها ، خودرو ها ،هتل ها و ... حریم خصوصی نیست/ افرادی که امر به معروف و نهی از منکر می کنند خودشان باید الگو باشند

پایگاه خبری امروله : دادستان شهرستان صحنه گفت : همه ما باید معروف و منکر را اول بشناسیم تا بتواتیم افراد به انجام یا انجام ندادن آن دعوت کنیم .

مسعود صمدی در گفتگو باامروله،  ضمن اشاره به بررسی قانون امران به معروف و ناهین از منکر عنوان کرد : یک کار ارزشمندی که در حوزه امر به معروف انجام شد ، قانون مند کردن این فریضه الهی بود که بوسیله آن ابهامات آن برطرف گردید.

 

وی در ادامه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب الهی همیشه موردتاکید بزرگان بوده است تصریح کرد : به واسطه همین موضوع در اصل هشتم قانون اساسی به این موضوع هم اشاره شده که لازمش این بود قانونی تصویب شود که این قانون را از حالت کلی خارج کند و وارد جزئیات شود تا تکلیف افرادی که در این حوزه فعالیت دارند مشخص شود.

 

صمدی با اشاره به اینکه کاستی هایی که در جامعه وجود دارد نتیجه بی توجهی به امر به معروف و نهی از منکر است خاطر نشان کرد :  دشمن با تمام ابزار های خود میخواد ما را به سمت بی توجهی بکشاند و نسبت به موضوعات بی توجه باشیم.

 

افرادی که امر به معروف و نهی از منکر می کنند خودشان باید الگو باشند

 

دادستان شهرستان صحنه گفت : خیلی از مسائل را بتوان با یک تذکر ساده با رعایت جوانب آن جلوگیری کرد البته به شرط اینکه ما ابتدا خودمان الگو باشیم چون اگر ما قرار است یک موردی را به فردی تذکر بدهیم ولی خودمان آن را انجام ندهیم این تذکر ما نتیجه عکس خواهد داد.

 

صمدی با اشاره به اینکه ما باید معروف و منکر را اول بشناسیم تا بتواتیم افراد به انجام یا انجام ندادن آن دعوت کنیم تشریح کرد : وقتی که ما وارد بحث امر به معروف و نهی از منکر می شویم اول باید نیت خدایی داشته باشیم نه اینکه قصد خودنمایی داشته باشیم .

 

وی با بیان اینکه وقتی یک قانون تصویب می شود یک سری اختیارات و یک سری وظایف را در کنارش ابلاغ می کنند خاطر نشان کرد : در ماده 1 قانون امر به معروف و نهی از منکر آمده است در این قانون معروف و منکر عبارت است از هر گونه فعل ، قول و یا ترک فعل یا قول که عنوان احکام اولیه یا ثانویه در شرع مقدس یا قوانین قرار گرفته یا منع شده است . در احکام حکومتی نظر مقام ولی فقیه ملاک عمل خواهد بود.

 

 تجسس در زندگی افراد غیر قانونی است و منع شرعی دارد

صمدی گفت : حکمی که برای موضوعی بدون در نظر گرفتن عنوانین ثانویه در نظر گرفته می شود حکم اولیه نام دارد و حکمی که با در نظر گرفتن عنوانین ثانیه در نظر گرفته است حکم ثانویه می باشد . یکی از شروط اینکه افراد به جریان امر به معروف و نهی از منکر ورود کنند این است که افراد صاحب اطلاع باشند.

 

دادستان شهرستان صحنه یادآور شد : در جایی که افراد امر به معروف و نهی از منکر انجام می دهند باید اشرافیت کامل داشته باشند چون ممکن است عوارض بدی داشته باشد . حکم حکومتی هم در این بحث امده است که حکمی است که معصوم و غیر معصوم در جهت مصلحت جامعه وضع می کند مثل عزل و نصب هایی که صورت می گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه ایا در بحث امر به معروف و نهی از منکر می توان تجسس نمود گفت : هیچ کس نمی تواند در زندگی افراد تجسس نماید چون تجسس حرام است چون امر به معروف و نهی از منکر مربوط به رفتار قابل مشاهده افراد است.

 

در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی توان متعرض جان ، مال ، حیثیت و حریم خصوصی افراد شد

 

صمدی با بیان مراتب امر به معروف و نهی از منکر در ماده 4 قانون پرداخت و تصریح کرد : مراتب این فریضه الهی قلبی ، زبانی ، نوشتاری و عملی است که زبانی و نوشتاری آن وظیفه دولت و آحاد مردم است و مرحله عملی آن تنها وظیفه دولت می باشد. اما دربحث امرین به معروف و ناهیان از منکر قانون تحت شرایطی بحث عملی را توسط این افراد پذیرفته است .

 

 

 

 

دادستان شهرستان صحنه گفت: تبصره 3 ماده 18 اشاره می کند ستاد امر به معروف و نهی از منکر با همکاری بسیج مستضعفین برای مرتبه عملی امر به معروف و نهی از منکر موضوع ماده 4 قانون حمایت از امران به معروف و ناهیان از منکر برای افراد مورد نیاز از این سازمان به عنوان ضابطان امر به معروف و نهی از منکر دوره آموزشی برگزار نماید.

 

وی تشریح کرد : ماده 5 توجه به این دارد که افراد تا کجا می توانند وارد جریان امر به معروف و نهی از منکر شوند. در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی توان متعرض جان ، مال ، حیثیت و حریم خصوصی افراد گردد مگر در مواردی که قانون بگوید.

 

اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم از جمله محل های مشترک اپارتمان ها ، خودرو ها ،هتل ها و ... حریم خصوصی نیست

صمدی گفت : در تبصره ماده 5  گستره امر به معروف و نهی از منکر را بیان می کند که اماکن خصوصی به چه مکان هایی گفته می شود ، اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم از جمله محل های مشترک اپارتمان ها ، خودرو ها ،هتل ها و ... حریم خصوصی نیست.

 

این مسوول یادآور شد : در ماده 6 قانون امر به معروف و نهی از منکر هیچ فردی که امر به معروف و نهی از منکر انجام می دهد نمی تواند خودش مرتکب جرمی از قبیل توهین و ... شود .  

 

دادستان شهرستان صحنه گفت : در ماده 7، 11 ،13 و 15 حمایت های قانون از عامران به معروف و ناهیان از منکر پیش بینی شده است . در ماده 11 قوه قضائیه مکلف است به‌منظور تسریع در رسیدگی به جرائم موضوع این قانون شعب ویژه‌ای را اختصاص دهد  و تبصره این ماده امده است آمران به معروف و ناهیان از منکر مشمول حمایت‌های قضائی موضوع ماده (4) قانون حمایت قضائی از بسیج مصوب 1/10/1371 مجلس‌شورای اسلامی می‌گردند.

 

وی ادامه داد : در ماده 13 در مواردی که نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر جنایتی واقع شود و جانی شناسایی نشود و یا در صورت شناسایی به علت عدم تمکّن مالی ناتوان از پرداخت دیه در مهلت مقرر باشد، در صورت تقاضای دیه از سوی مجنی‌علیه یا اولیای دم حسب مورد، پس از صدور حکم قطعی از سوی مرجع صالح قضایی، دیه از محل تبصره ماده (9) این قانون پرداخت می‌شود.تبصره-هرگاه جانی شناسایی شود یا تمکّن مالی پیدا کند، ستاد می‌تواند درصورت اذن مجنیٌ‌علیه یا ولی وی حسب‌مورد نسبت به وصول دیه و خسارات مربوطه از طریق محاکم قضائی اقدام نماید.

 

صمدی با بیان اینکه ماده 15 نسبت به ماده 13 پا را در حمایت از امران به معروف و ناهیان از منکر فرا تر گذاشته است گفت : در ماده 15 این قانون هرگاه به فردی که در مقام اجرای امر به معروف و نهی از منکر موضوع این قانون اقدام می‌کند، آسیب جسمی یا جانی وارد شود؛ حسب مورد آسیب جسمی و جانی مزبور منطبق با قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب 2/10/1391 مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیین‌نامه اجرائی آن احراز و تعیین می‌شود.تبصره -احراز شهادت یا جانبازی با پیشنهاد کمیته کشوری متشکل از نمایندگان: قوه قضائیه، نیروی انتظامی، سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد با تشخیص دادگاه صلاحیت‌دار صورت می‌گیرد.

 

وی اشاره ای به ماده 9 این قانون داشت و گفت : اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کنند. ایجاد هر نوع مانع و مزاحمت که به موجب قانون جرم شناخته شده است؛ علاوه بر مجازات مقرر، موجب محکومیت به حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه هفت می‌گردد. در مورد اشخاص حقوقی، افرادی که با سوء استفاده از قدرت یا اختیارات قانونی و اداری از طریق تهدید، اخطار، توبیخ، کسر حقوق یا مزایا، انفصال موقت یا دائم، تغییر محل خدمت، تنزل مقام، لغو مجوز فعالیت، محرومیت از سایر حقوق و امتیازات، مانع اقامه امر به معروف و نهی از منکر شوند؛ علاوه بر محکومیت اداری به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری، حسب مورد به مجازات بند (پ) ماده (20) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.

 

 

 

دادستان شهرستان صحنه به بیان ایجاد فرهنگ مناسب توسط برخی از ادارات و سازمان ها پرداخت و تصریح کرد : طبق ماده 10 وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج مستضعفین، شهرداری‌ها و سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی مکلفند شرایط اقامه امر به معروف و نهی از منکر و بالابردن سطح آگاهی‌های عمومی در این خصوص را از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی فراهم کنند.

 

صمدی گفت :در ماده 12-وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سایر دستگاههای ذی‌ربط موظفند اتباع خارجی را قبل و حین ورود به کشور نسبت به قوانین و مقررات و رعایت شؤون اسلامی آگاه کنند.