پایگاه خبری تحلیلی امروله00:09 - 1396/04/07
اختصاصی امروله

مصاحبه با نویسنده کتاب " حر انقلاب " / شهید طیب حاج رضایی چطور به حر انقلاب معروف شد

پایگاه خبری امروله : شاعر و منتقد ادبی گفت : در رابطه با تاریخ مطالعات بسیاری داشتم و هنگام مطالعه تاریخ به شخصیت طیب علاقه مند شدم به همین دلیل با محوریت شخصیت ایشان، کتاب طیب در گذر لوطی ها را نوشتم.

به گزارشامروله، کتاب طیب در گذر طوتی یکی از کتاب های پر فروش در سال های اخیر بوده است که سر گذشت شهید طیب حاج رضایی معروف به حر انقلاب را رقم زده است . به همین منظور گفتگویی با نویسنده این کتاب انجام گرفته است که شما را به خواندن ان دعوت می کنیم :

 

 

لطفا خودتان را برای خوانندگان سایت معرفی کنید :

 

با سلام من سینا میرزایی متولد سال 1352 دارای مدرک کارشناسی حقوق دانشگاه تهران می باشم که در شهرستان خرم آباد منطقه الشتر به دنیا آمدم .

 

 

چطور وارد عرصه نوشتن شعر و کتاب شدید؟

 

من از سال 65 وارد انجمن ادبی شهرستان خرم آباد شدم و با توجه به تبع شعری که میراث مادرم بودم کم کم به سرودن شعر پرداختم . ابتدا به شعر کلاسیک بخصوص در قالب هایی همچون غزل و مثنوی روی اوردم و بعد زیبایی شعر نو مرا به خودش جلب کرد.

 

از سال 1372 که برای تحصیل به تهران آمدم در انجمن های مختلف ادبی حاضر شدم و در سال 1375 اولین مجموعه شعرم را با نام ( بیایید مثل رویاهایمان زندگی کنیم ) چاپ شد و سه سال بعد کتاب ( من شاعر شما هستم ) مجموعه نقد ادبی درباره شعر چند شاعر را چاپ کردم و در شماره 99 کتاب نیستان مجموعه شعری ام منتشر گردید.

 

 

از علاقه مندی خودتان به تاریخ پهلونان قدیم برایمان بگویید:

 

پس از آنکه در سال 1381 مجوز نشر مدیا را از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی بدست اوردم در حیطه عامه شروع به تحقیق کردم و حاصل این تحقیقاتم کتاب های با نام طیب در گذر لوطی ها ، سرگذشت لوطی ها و پهلوان زنده را عشق است در سال 95 به چاپ رساندم.

 

چطور به شخصیت طیب علاقه مند شدید؟

 

من در رابطه با تاریخ مطالعات بسیاری داشتم و هنگام مطالعه تاریخ به شخصیت طیب علاقه مند شدم به همین دلیل با محوریت شخصیت طیب ، کتاب طیب در گذر لوطی ها را نوشتم.

 

 

به نظر شما تاثیر پذیری پهلوانان از مراجع و روحانیت در به سرانجام رساندن انقلاب اسلامی چگونه بوده است :

 

باید قبول کرد که طیف لوطی ها و پاتوق داران همگی در تاریخ بعد از اسلام ، تابع روحانیت بوده اند به عنوان مثال آقا مهدی قصاب مورد تایید آیت الله بهبهانی بوده و وقتی آقا مهدی قصاب در قضیه تجریش مورد تعقیب قرار گرفت با حمایت آیت الله بهبهانی مشکلش حل شد .

 

من قبل از فوت امیر رستمی معروف به امیر کچل که در 28 مرداد 1332 متهم به قتل تیمسار افشار طوسی بود با ایشان حرف میزدم می گفت : در جریان 1332 من خدمت آقا بودم ( تمام لوطی های تهران ، آن زمان به آیت آلله کاشانی آقا می گفتند ) من گفتم آقا عیبی از من سر زده که از من ناراحتی؟ ایشان گفت : دارند توده ای ها مملکت را به دست می گیرند و کاری نمی کنید ( آن سال ها توده ای ها طرفدار مصدق بودند ) .امیر رستمی پاسخ می دهد که ما تابع آقای خودمان بودیم.

 

یا در جای دیگر در سال 1342 طیب  و یکی از دوستانش در قیام 15 خرداد به حمایت امام خمینی(ره) پرداختند و طیب دستگیر شد و چون به وضعیت موجود تن نداد شش ماه پس از دستگیری توسط شاه تیر باران شد.

 

 

 

شهید طیب حاج رضایی چطور به حر انقلاب لقب گرفت ؟

 

شهید حاج رضایی را حر انقلاب لقب دادند.زیرا از لشکر یزید به زیر بیرق امام حسین پناه برد.او در دل عشق حسین را داشت.در اواخر سال ۱۳۴۱ و اوایل ۴۲، طیب دچار تحول درونی شد و بارها دوستان و آشنایان از دهانش شنیده بودند که گفته بود: «خدایا پاکم کن، خاکم کن»و سرانجام در ۱۱ آبان ۴۲ اینگونه شد.

 

 

مشکل‌ترین بخش در مسیر نوشتن این کتاب چه بود؟

 

تحقیقات هر سه کتاب به صورت میدانی بود اما کتاب طیب در گذر لوطی ها اولین کتاب بود و به کسانی که مراجعه می کردم چون از من شناختی نداشتند اعتماد نمی کردند و حاضر به گفتگو نبودند که به مرور با مراجعات فراوان اعتماد آنها را جلب کردم.

در هر گفتگوی منتشر شده در کتاب که دو سه صفحه شاید بیشتر نباشد چند ساعت گفتگو کردم و از لابلای حرفهای آنان من متن گفتگو را پیاده کردم. یا بعضی از آنها با توجه به سن زیاد؛ دچار فراموشی بودند و من باید از لابلای حرفهای شان و حرفهای دیگران؛ حقیقت را درمی یافتم.

 

کدام‌یک از اتفاقات کتاب را بیشتر می‌پسندید؟

 

در جمع آوری مطالب با اتفاقات منفی و مثبت زیادی برخورد کردم اما پس از چاپ کتاب اول سیل تماس ها از داخل و حتی خارج کشور برای من جالب بود و همه از چاپ چنین اثری احساس لذت می کردند و این برای من خوشایند بود.

 

 

 

دلايل استقبال از کتاب خودتان را چه می دانيد؟

 

فرهنگ لوطی گری در ذات و وجود ما ایرانی هاست حال در هر سن و هر شغلی باشد و این خصیصه بیش از دوهزار و پانصد سال است که در جان ما ایرانی ها نهادینه شده است. شاید استقبال مردم از سریال به یادماندنی شب دهم یادتان باشد؛ این کتاب هم همان حالت را داشت.

 

به توجه به تحقیقاتی که داشته اید فضای منش پهلوانان کرمانشاه و تهران را چگونه مقایسه می کنید ؟

 

کرمانشاه در حیطه فرهنگ پهلوانی پیشنیه تاریخی دارد و یکی از پهلوانان به نام آن علی اصغر گرد کله شیر وبده که در سراسر ایران شناخته شده و با پهلوانان مختلفی کشتی گرفته است و پیروز از میدان خارج شده , علی آقا جاویدان یکی از لوطی هایی است علاوه بر اینکه کشتی گیر مطرحی بوده ؛ انسان مردم دار و خییر بوده ودر حطیه خدمت و حمایت از قشر ضعیف خاطرات بسیار زیادی در ذهن و زبان مردم جاری ساخته است اما با اینکه ایشان علی آقا جاویدان مصدر کارهای خیر بودند اما تا کنون کمتر در باره ایشان کتاب ماندگاری تالیف شده است .چرا ما برای جوانان الگو سازی نمی کنیم اگر علی اقا جاویدان مثلا اهل تهران بود بیشتر معروف میشد .باید قبول کنیم که حتی پهلوانان و لوطی های تهران تابع اصول خاصی بودند و این مسئله شاید به خاطر حضور این اشخاص در زورخانه ها و کسب فیض از فرهنگ عرفانی زورخانه ها بوده است .

 

 

صحبت های زیادی در مورد کشتی علی آقا جاویدان با طیب حاج رضایی وجود دارد که در آن علی آقا جاویدان پیروز می گردد شما این گفته را تایید می کنید؟

 

در خصوص کشتی علی آقا جاویدان با شهید طیب حاج رضایی منبع موثقی پیدا نکرده ام چون علی آقا جاویدان کشتی گیر بنامی بوده است اما طیب به هیچ عنوان کشتی گیر نبوده و فقط گاهی از سر تفنن در زورخانه نمایش میل بازی داشته است . بنابراین به این نتیجه می رسیم  که شهید طیب اصولا با هیچ شخصی کشتی نگرفته است.