پایگاه خبری تحلیلی امروله12:08 - 1396/08/20

فواید آب پیاز برای ریزش مو

به گزارشامروله، ظاهرا پیاز یکی از دم دستی‌ترین مواد آشپزخانه است که برای طعم دادن به غذاها آن را به کار می‌بریم. شاید عجیب به نظر برسد اما آب پیاز، می‌تواند راهکاری خانگی برای ریزش موهای‌تان باشد. ریزش مو، بسیار شایع است که می‌تواند تاسی موضعی هم ایجاد کند.
 
حقایقی در مورد فواید آب پیاز برای ریزش مو
. پیاز حاوی مواد معدنی است که می‌تواند برای موها مفید باشد.

. هر کسی که به پیاز حساسیت دارد نباید از آن برای موهایش هم استفاده کند.

. اگر بوی تند پیاز برای‌تان قابل تحمل نیست، افزودن کمی آبلیمو یا گلاب، مفید خواهد بود.

. هر چند آب پیاز، یک راهکار خانگی متداول است، اما به تحقیقات بیشتری نیاز است تا نتیجه‌ی قطعی گرفته شود که آب پیاز، درمانی برای ریزش مو است.

دلایل ریزش مو
شایع‌ترین دلیل ریزش مو، عاملی ژنتیکی به نام آلوپسی آندروژنیک است. سایر علت‌های ریزش مو هم می‌توانند برخی بیماری‌ها و عوارض مانند عوارض جانبی برخی از داروها و تغییرات هورمونی را شامل شوند. فرقی نمی‌کند دلیل ریزش مو چیست، به هر حال همه دوست دارند موهای از دست رفته‌شان مجددا رشد کرده و از ریزش موی بیشتر پیشگیری کنند. ممکن است راهکارهای خانگی زیادی به گوش‌تان خورده باشد یا آنها را امتحان کرده باشید اما شاید در مورد آب پیاز چیزی نشنیده باشید.

آیا آب پیاز برای رشد مو مفید است؟
کاربرد آب پیاز برای رشد مو هنوز مورد مطالعات گسترده قرار نگرفته است. مطالعه‌ای که در Journal of Dermatology منتشر شده حاکی از آن است که استفاده از آب پیاز روی پوست سر، در برخی از افراد می‌تواند به رشد مجدد مو کمک کند. این مطالعه روی افرادی انجام شد که طاسی منطقه‌ای داشتند. محققان دریافتند بعد از دو هفته استفاده از آب پیاز، روزی دو بار روی پوست سر، رشد مجدد موها شروع شده بود.

تقریبا 74 درصد از افراد، بعد از ۴ هفته، رشد موی نسبی داشتند و بعد از 6 هفته، حدود 87 درصد موهای‌شان رشد مجدد داشت. در این مطالعه، هم زنان شرکت داشتند و هم مردان، و رشد مو در میان مردان بیشتر بوده است.

آب پیاز چگونه می‌تواند به رشد موها کمک کند؟
مواد مغذی موجود در آب پیاز می‌تواند فولیکول‌های مو را تغذیه کند که در نتیجه موجب افزایش حجم، درخشندگی و تقویت رشد مو خواهد شد. ضمنا مواد مغذی فراوان آب پیاز می‌تواند نازک شدن و شکنندگی موها را به حداقل برساند. دلیل اینکه آب پیاز می‌تواند به بهبود سلامت موهای‌تان کمک کند:

داروی گیاهی برای ریزش مو

مواد مغذی موجود در آب پیاز می‌تواند فولیکول‌های مو را تغذیه کند

 

 گوگرد خوراکی
یک تئوری در مورد نحوه‌ی مفید بودن آب پیاز برای رشد مجدد موها این است که پیاز حاوی سولفور یا گوگرد خوراکی است. گوگرد، یکی از معمول‌ترین مواد معدنی در بدن است. برای تولید کافی آنزیم‌ها و پروتئین‌ها به گوگرد نیاز داریم. گوگرد در کراتین هم پیدا می‌شود، که یکی از اجزای مو است. سولفور یا گوگرد آب پیاز می‌تواند مواد مغذی لازم جهت رشد را در اختیار مو قرار دهد.

خواص ضد میکروبی
پیاز دارای خواص ضد میکروبی است که با عفونت‌های پوست سر مبارزه می‌کند. در برخی موارد، عفونت پوست سر می‌تواند منجر به ریزش مو شود. پوست سر اگر سالم باشد، فولیکول‌های قوی‌تری خواهد داشت.

آنتی اکسیدان‌ها
پیاز حاوی آنتی اکسیدان‌هایی چون فلاونیدهاست. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.


رادیکال‌های آزاد باعث فرایند پیری می‌شوند. مثلا رادیکال‌های آزاد می‌توانند فولیکول‌ها مو را تخریب کرده و منجر به نازک شدن و ریزش موها شوند. از بین بردن رادیکال‌های آزاد یا کاستن از آنها می‌تواند آسیب به فولیکول‌های مو را کم کند.

چطور از آب پیاز برای موها استفاده کنیم؟
برای آنهایی که می‌خواهند از آب پیاز برای بهبود سلامت مو یا افزایش رشد مجدد مو استفاده کنند، کار ساده‌ای است:

۱. تقریبا چهار عدد پیاز را پوست گرفته و آنها را خرد کنید.

۲. با استفاده از آب میوه گیری یا هر روش دیگری که برای‌تان ساده‌تر است، آب پیاز را بگیرید.

۳. یک راه دیگر هم این است که تکه‌های پیاز را در مخلوط کن ریخته و به شکل خمیر درآورید. خمیر را در پارچه‌ی درشت بافتی گذاشته و فشار دهید تا عصاره‌ی آن جدا شود.

۳. آب پیاز را به پوست سر و ریشه‌های مو بمالید.

چند قطره آبلیمو یا اسانس می‌تواند بوی تند پیاز را کم کند. عصاره‌ی نعنا فلفلی، استوقدوس یا رزماری می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

در حال حاضر هیچ محصول تجاری مانند شامپو که حاوی عصاره‌ی پیاز باشد وجود ندارد.
 
آیا استفاده از آب پیاز، عوارض جانبی هم دارد؟
هر چند در این روش، پیاز خورده نمی‌شود اما تماس آن با پوست ممکن است برای بعضی از افراد، علائم آلرژیک ایجاد کند. آب پیاز ممکن است در افرادی که به پیاز آلرژی هم ندارند، سبب خارش و قرمزی پوست شود. برای اینکه مطمئن شوید آب پیاز، حساسیت خاصی برای‌تان ایجاد نمی‌کند، قبل از استفاده از آن روی تمام پوست سرتان، مقداری از آن را تست کنید. برای این کار می‌توانید مقدار کمی آب پیاز را داخل آرنج یا پشت گوش‌تان بزنید و چند دقیقه صبر کنید. اگر تغییری ایجاد شد، بهتر است از آب پیاز برای پوست سرتان استفاده نکنید.

باید مراقب باشید آب پیاز وارد چشم‌های‌‌تان نشود. اگر آب پیاز با چشم‌های‌تان تماس پیدا کند می‌تواند موجب سوزش و قرمزی چشم شود. اگر چنین اتفاقی افتاد، فورا با آب سرد چشم‌ها را شستشو دهید. ممکن است بوی تند و ناخوشایند پیاز باعث شود برخی از افراد، از ادامه‌ی استفاده از آن منصرف شوند، اما باید بدانید اگر می‌خواهید تاثیرات آب پیاز را روی رشد موهای‌تان ببینید باید هر روز از آن استفاده کنید.

ممکن است بعضی از افراد از این راهکار نتیجه بگیرند و بعضی دیگر هم تغییری مشاهده نکنند. البته استفاده از آب پیاز قرار نیست فورا معجزه بکند، بلکه باید به طور مستمر، به مدت چند هفته و روزی دو بار این کار را انجام دهید. مطالعات انجام شده، محدود هستند و معلوم نیست رشد مجدد موها ادامه پیدا کرده و به وضعیت قبل برگردند یا نه، اما به هر حل راهکاری طبیعی و بی‌ضرر است که ساده و کم هزینه نیز هست که حتی اگر موهای‌تان را پُر پشت نکند، به موهای فعلی‌تان آسیبی هم نمی‌زند. پس ارزش امتحان کردن را دارد!