پایگاه خبری تحلیلی امروله11:09 - 1396/10/17

۸ کاری که هر آدمی باید قبل از ساعت ۸ صبح انجام دهد

به گزارشامروله، زندگی شلوغ است. گاهی حرکت به سمت رویاها غیرممکن به نظر می‌رسد. اگر یک شغل تمام-وقت و فرزند دارید، حتی سخت‌تر هم می‌شود. با این وضعیت واقعا چطور می‌شود حرکت به جلو را ادامه داد؟ اگر هر روز هدفمند زمانی را برای پیشرفت و بهبود کنار نگذارید، بدون شک مشغله‌های مختلف زندگی فرصت‌هایتان را می‌دزدند. قبل از اینکه بدانید، پیر و فرتوت می‌شوید و نمی‌فهمید که عمرتان کجا رفته است.

بازبینی زندگی و خروج از وضعیت بقای صرف

هدف از این مطلب به چالش کشیدن شما است تا کل رویکردتان به زندگی را بازبینی کنید. هدف کمک به ساده‌سازی زندگی و برگشتن به چیزهای بنیادین است.  متاسفانه امروزه بیشتر مردم زندگی‌هایی پر از چیزهای غیرضروری و ناچیز دارند. آنها وقت کافی برای ساختن چیزهای باارزش و معنادار ندارند. به قول معروف در وضعیت بقای صرف به سر می‌برند؛ زنده‌اند ولی زندگی نمی‌کنند. آیا شما هم همین‌طور هستید؟

تا همین یک نسل قبل، زندگی طبق شرایطی که دیگران برای‌مان تعیین کرده بودند، یک پدیده فرهنگی و اجتماعی رایج بود. اما حالا بسیاری از جوان‌ها به دنبال تغییر این وضعند و می‌خواهند زندگی پر هیجان و زنده‌ای را تجربه کنند. آنها سخت کار می‌کنند و عالی تفریح! اگر شما هم می‌خواهید طراح سرنوشت خود باشید، مسئولیت بپذیرید، تصمیم‌گیرنده اصلی باشید، بایستی زندگی روزمره خود را با نظم پیش ببرید. با این روتین مربوط به صبح می‌توانید موتور تغییر را روشن کنید.

شاید به نظر فهرست سختی آید اما خلاصه‌اش که کنیم، خیلی آسان می‌شود:

  1. بیدار شوید
  2. تمرکز کسب کنید
  3. حرکت کنید
  4. غذای مناسب بخورید
  5. آماده شوید
  6. الهام بگیرید
  7. به آینده بیندیشید
  8. قدمی عملی رو به آینده بردارید

بیایید شروع کنیم:

۱. خواب سالم بالای ۷ ساعت داشته باشید.خواب به اندازه تغذیه و نوشیدن آب اهمیت دارد. با این وجود بسیاری از مردم خواب کافی ندارند و در نتیجه مشکلات وخیمی را تجربه می‌کنند. مردم دنیا از ۷۰ نوع اختلال خواب رنج می‌برند و بسیاری از آنها در یک شب یا در یک هفته چندین اختلال را تجربه می‌کنند. علاوه بر این بسیاری از بزرگسال‌ها در روز دچار خواب‌آلودگی شدیدی می‌شوند که کیفیت کارشان را پایین می‌آورد. خواب کافی و با کیفیت می‌تواند مزایای زیر را داشته باشد:

  • افزایش حافظه
  • عمر طولانی‌تر
  • کاهش التهاب و تب
  • افزایش خلاقیت
  • افزایش توجه و تمرکز
  • کاهش چربی و افزایش حجم عضله در صورت تمرین
  • کاهش استرس
  • کاهش وابستگی به محرک‌هایی مثل کافئین
  • کاهش خطر تصادف‌ها
  • کاهش خطر افسردگی

بقیه این مطلب بی‌ارزش خواهد بود مگر اینکه شما خواب را به یک اولویت تبدیل کنید. بیدار شدن در ۵ صبح وقتی فقط ۳ ساعت قبل از آن خوابیده‌اید، هیچ ارزشی ندارد. اینکه سبک زندگی‌تان قابل دوام باشد خیلی مهم است. پس عادت‌هایی را انتخاب کنید که بشود برای مدتی طولانی به آنها ادامه داد، کم‌خوابی هیچ‌وقت بادوام نیست.

۲. نیایش و مراقبه را برای بهبود نظم و انرژی انجام دهید.بعد از بیدار شدن از یک خواب سالم و مفید، نیایش و مراقبه نقش مهمی برای هدایت شما در طول یک روز خواهند داشت. روی هر چیزی که تمرکز کنید، در زندگی‌تان توسعه می‌یابد. نیایش و مراقبه باعث افزایش حس قدردانی شما نسبت به داشته‌هایتان می‌شود و این مساوی است با داشتن یک ذهن باز و امیدوار به فراوانی. وقتی با نگاه شاکر به زندگی بنگرید دنیا تبدیل به یک صدف می‌شود که موقعیت‌ها و احتمالات بی‌شماری در دل آن قرار دارد.

آدم‌ها آهنربا هستند. وقتی بابت داشته‌هایتان شکرگزاری کنید چیزهای مثبت بیشتری جذب خواهید کرد. اگر هر روز صبح خود را در فضای مثبتی قرار دهید، بهترین‌های دنیا را جذب خواهید کرد و با نگاه منفی به سراغ چالش‌ها و فرصت‌های زندگی نمی‌روید.

۳. فعالیت شدید بدنی فراموش نشود.با وجود شواهد زیاد در تایید نیاز به ورزش و تحرک همیشگی، عدهٔ کمی به آن تعهد دارند و برایش وقت کافی کنار می‌گذارند. اگر می‌خواهید در بین گروه آدم‌های خوشحال، سالم، و کارآمد قرار بگیرید بهتر است عادت ورزش مستمر را در خود پرورش دهید. بسیاری افراد بلافاصله همین حالا (ظهر، عصر، شب) بلند می‌شوند و به باشگاه می‌روند اما به نظر متخصصین، ورزش صبحگاهی با درجهٔ شدید می‌تواند اثر هیجانی بهتری برای گذراندن یک روز عالی داشته باشد. (اگر ورزش در صبح برای‌تان سخت است، ورزش در بقیه ساعات روز هم ایرادی ندارد. چون اولویت با تحرک است، پس از هر جایی که می‌شود شروع کنید.)

اگر کلا به آمادگی جسمانی اهمیت نمی‌دهید، باید بدانید که بسیاری جنبه‌های زندگی‌تان از این بی‌تفاوتی شما صدمه می‌بینند.

۴. ۳۰ گرم پروتئین مصرف کنید.دانلد لِیمَن پروفسور تغذیه در دانشگاه ایلینوی این توصیه را دارد و افراد دیگری هم تجربه مشابهی را با دنیا در میان گذاشته‌اند. غذاهای پر از پروتئین شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می‌دارند زیرا دیرتر از بقیه غذاها معده را ترک می‌کنند. خوردن پروتئین باعث کاهش اشتهای بدن برای کربوهیدارت‌های سفید می‌شود. کربوهیدرات سفید در نان تُست، دونات و رولت پیدا می‌شوند، و به بیان ساده به شما چربی ناسالم می‌دهند که خوب نیست.

  • حداقل ۴۰٪ از صبحانه‌تان را به صورت پروتئین بخورید.
  • دو یا سه تخم‌مرغ کامل جواب کار را می‌دهند (هر تخم‌مرغ ۶ گرم پروتئین دارد)
  • اگر تخم‌مرغ دوست ندارید، چیزی مثل بِیکِن بوقلمون یاپنیر محلیهم خوب است.
  • یا اینکه می‌توانید یک نوشیدنی پروتئینی همراه با آب بخورید.

۵. یک دوش آب سرد بگیرید.تونی رابینز معروف روزش را با پریدن در استخری با آب ۱۴ درجه سانتی‌گراد شروع می‌کند. چرا؟ غرق شدن در آب سرد به شدت وضعیت فیزیکی و روانی شما را بهبود می‌دهد. وقتی به طور ثابت آن را انجام دهید، اثرات ماندگارتری روی سیستم ایمنی، لنفاوی، گردش خون و هاضمه می‌گذارد و کیفیت زندگی‌تان را بهبود می‌بخشد. همچنین کاهش وزن را تسریع می‌کند.

همیشه ترس اولیه‌ای از دوش آب سرد در آدم‌ها هست، حتما می‌دانید که قبل از رفتن زیر دوش خیلی فکر و خیال به سر آدم می‌آید. گاهی هم با توجیه «شاید فردا» درجه آب را گرم و از زیر آب سرد فرار می‌کنیم. واقعیت این است که باید آن را یکباره انجام داد. درست مثل شیرجه در آب سرد، بعد از ۲۰-۳۰ ثانیه بدن‌تان با دمای آب خو می‌گیرد. در عوض، قدرت اراده و خلاقیت‌تان برای شروع روز بالا می‌رود.

۶. محتوای مفید ببینید یا گوش کنید.مردم عادی به دنبال سرگرمی هستند و مردم فوق‌العاده به دنبال آموزش و یادگیری. خواندن یک کتاب در هفته برای مردم موفق دنیا عادت شده است. آنها دائما در حال یادگیری‌اند. حتی بهتر از کتاب‌های متنی نسخه‌های صوتی آنها هستند، با کمکشان به راحتی می‌شود در وقت‌هایی مثل انتظار در اتوبوس، مترو و تاکسی کتاب شنید، آن هم بدون خسته کردن چشم‌ها.

هر روز صبح بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه را به مطالعه اطلاعات مفید و آموزنده اختصاص بدهید. این شما را در وضعیتی قرار می‌دهد که بهترین عملکرد را در روز خواهید داشت. وقتی به مدت کافی این کار را انجام دهید، مخزن دانش‌تان به صدها کتاب می‌رسد و در موضوعات مختلف صاحب نظر خواهید شد، تفکرتان و نگاه‌تان به دنیا متفاوت می‌شود، و قادر به وصل کردن نقاط بین حوزه‌های مختلف می‌شوید و خلاقیت‌تان بالا می‌رود.

۷. بینش‌تان به زندگی را بازبینی کنید.اهداف شما برای زندگی باید نوشته شده باشند، هم کوتاه‌مدت‌ها و هم بلندمدت‌ها. تنها چند دقیقه از روزتان را به بازخوانی آنها اختصاص دهید. اگر هر روز آنها را بخوانید، هر روز به آنها فکر خواهید کرد و فعالیت‌هایتان در راستای رسیدن به آنها خواهد بود.

هیچ ابهامی در این نیست که رسیدن به اهداف، یک علم است. اگر شما این الگوی ساده را دنبال کنید، می‌توانید به همه آنها برسید، مهم نیست چقدر بزرگ باشند. یکی از مهمترین بخش‌های این الگو، نوشتن و بازخوانی روزانه اهداف است. این را فراموش نکنید: آن چیزهایی که همیشه جلوی چشم‌تان هستند، در فکرتان هم خانه می‌کنند.

۸. حداقل یک کار در راستای اهداف بلندمدت‌تان انجام دهید.قدرت اراده چیزی است شبیه عضله که با فعالیت تهی می‌شود. یعنی توانایی ما برای گرفتن تصمیم‌های با کیفیت هم به مرور زمان تحلیل می‌رود. هر چه بیشتر تصمیم بگیرید، کیفیت اراده‌تان کمتر می‌شود و قدرت تصمیم‌گیری‌تان پایین می‌آید. پس به طور مداوم باید کارهای سخت و مهم را در ابتدای روز انجام دهید. اگر چنین نکنید، آنها به سرانجام نمی‌رسند.

در پایان یک روز کاری شما خسته خواهید بود و مغزتان داغ کرده است. یک میلیون دلیل خواهید داشت که کار را به فردا موکول کنید. و کاری که به فردا افتد، هرگز انجام نمی‌شود. پس جمله قصارتان این باشد: «اول سخت‌ترین‌ها را انجام می‌دهم.» کاری را که لازم است، همین حالا انجام بدهید.

اگر هر روز فقط یک قدم به سمت بزرگترین اهدافتان بردارید، معلوم می‌شود که آنها زیاد هم از شما دور نیستند.

جمع‌بندی

بعد از انجام این کارها، مهم نیست برای بقیه روز چه کارهایی باقی مانده است، به یقین می‌دانید که کارهای مهم را تیک زده‌اید و خودتان را در ابتدای خط شروع مسابقه قرار داده‌اید تا به سمت رویاهاتان خیز بردارید. به خاطر این آمادگی‌ها، در زندگی و کار، در روابط و رضایت فردی، آدم موفق‌تری خواهید بود. اعتماد به نفس‌تان بالا می‌رود و شجاعت و قدرت بیشتری خواهید داشت. به سرعت زندگی‌تان تغییر خواهد کرد.