پایگاه خبری تحلیلی امروله09:22 - 1396/10/26
یک روانشناس:

کودکانه بازی کنید عاقلانه دعوا کنید

پایگاه خبری امروله : یک روانشناس گفت : هنگام تجربه تعارض و بروز مشاجرات بین شما و همسرتان، بهترین وضعیتی که می توانید اتخاذ کنید فعال کردن لایه عاقل و بالغ وجودتان است.

دکتر کریم افشار نیا در گفتگو باامروله، عنوان کرد : هنگام تجربه تعارض و بروز مشاجرات بین شما و همسرتان، بهترین وضعیتی که می توانید اتخاذ کنید فعال کردن لایه عاقل و بالغ وجودتان است.

 

وی ادامه داد :تعارض و اختلاف نظر بخش طبیعی و اجتناب ناپذیر روابط صمیمیانه بوده و مشاجرات و درگیری های مخرب ، زمانی پدید می آید که شما یا همسرتان مثل پدر یا مادری عیب جو و سرزنشگر و  یا بچه ای نق نقو، نافرمان و زورگو رفتار کنید.


دکتر افشار نیا خاطر نشان کرد : رفتار بچگانه زمانی مناسب است که می خواهید شیطنتی کنید و برای سرگرمی و بازی با همسرتان خلاقیتی به خرج دهید، اما اگر فضای ارتباطی شما ملتهب و پرتنش باشد، بچه بازی در آوردن اوضاع را بسیار بدتر می کند.

 

وی یادآور شد : از طرف دیگر اگر در زمره کسانی هستید که هنگام بحث و دعوا از موضع قدرت برخورد کرده و با حق به جانب دانستن خود تلاش می کنند که همسرشان را محکوم کرده و او را مقصر جلوه دهید، وارد لایه والد گری شده و با تکیه بر صندلی پدر یا مادر به عیب جویی و تنبیه و مواخذه همسرتان می پردازید.

 


این استاد دانشگاه و روانشناس گفت : وقتی احساس می کنید رابطه متشنج شده و دعوایی در راه است، لایه بالغ شخصیت خود را فعال کرده و با حفظ آرامش و اجتناب از درگیری ، با گوش دادن به دیدگاههای یکدیگر به بررسی راه حل های مطلوب برای برون رفت از وضعیت موجود بپردازید