پایگاه خبری تحلیلی امروله10:26 - 1396/11/01
بانک‌هایی که دست از بنگاه‌داری بر نمی‌دارند؛

بازی «باخت- باخت» بانک‌ ها در تملک واحدهای تولیدی استان کرمانشاه

مرصادنیوز: تملک واحدهای تولیدی توسط بانک ها و توقف تولید یک بازی باخت- باخت را برای هر دو طرف رقم زده و دست صنعت استان کرمانشاه را بسته است.

به گزارشامروله،  چقدر زمان، هزینه و سرمایه باید صرف شود تا یک واحد تولیدی در این آشفته بازار بیکاری با هزار امید سر پا شود و رونق بخش اشتغال باشد.

تازه بعد از اینکه تولید در این واحد پا بگیرد و چرخش تازه شروع به چرخیدن کند اول ماجراست و مشکل پشت مشکل و انگار تمام مشکلات دست به دست هم می دهند تا قلب تولیدش از کار بیفتد.

از سود بالای تسهیلات و کمرشکن بودن آن که بگذریم، تاخیر اقساط و جرایم سنگین دیرکرد وام در نهایت فرجام تعطیلی را برای این واحدها رقم می زند و سر آخر هم بانک ها واحدهای ورشکسته را بابت بدهی های خود به تملک می برند.

توقیف تولید و عدم وصول مطالبات بانکها یک بازی دو سر باخت است که تنها باعث بلااستفاده ماندن سرمایه های عظیم آنها می شود و تولیدکنندگان را با مشکلات بیشتری مواجه و عده ای را به خیل بیکاران اضافه می کند.

این موضوع در شرایطی اتفاق می افتد که تولید و اشتغال یکی از دغدغه های اصلی مسئولان استان است و این تملک واحدهای تولیدی و متوقف کردن آنها علاوه بر اینکه مصداق بنگاه داری است، اقدامی ضد تولید محسوب می شود.

هنر بانک‌ها احیای واحدهای تولیدی است، نه تملک آنها

اما این موضوع از سوی هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه در جلسه ستاد تسهیل استان نیز مورد انتقاد قرار گرفت و وی اظهار داشت: هنر بانکها در احیای واحدهای تولیدی و نه تملک آنهاست.

بازوند افزود: مدیران عامل بانک ها در خصوص احیا یا واگذاری واحدهای راکد تملک شده باید احساس وظیفه وجدانی داشته باشند تا در رونق اشتغال تاثیرگذار باشند.

وی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری استان بسیار بالاست، همه مسئولیم و از مدیران و به ویژه بانک ها می خواهم در این زمینه با مردم همکاری کنند، اگر به هر دلیلی نمی توانند در این زمینه راهگشا باشند علت را با ما در میان بگذارند تا برای رفع آن تدبیری اندیشیده شود.

۲۵ واحد صنعتی در تملک بانک ها است

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اظهار داشت: این واحدها پس از طی مراحل قانونی و با هماهنگی اداره ثبت اسناد از سوی بانک تملک می شود.

محسن رستمی گفت: در حال حاضر در مورد تشکیل کارگروهی صحبت می شود تا زمینه واگذاری این واحدها به افراد جدید یا افراد قبلی که آمادگی دارند فراهم کند.

 وی افزود: از قبل نیز سرمایه گذاران جدید را به بانک معرفی کرده ایم تا در صورت تمایل واحدها را طی مزایده در اختیار آنها قرار دهند.

این مسئول در خصوص تعداد این واحدهای در تملک بانکها نیز تصریح کرد: بر اساس آمار اعلام شده ۲۵ واحد صنعتی در تملک بانک ها هستند و پس از تملک فعالیتشان متوقف شده است، البته آمار بیش از این تعداد است و برخی از آنها در مراحل اجرایی هستند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه تاخیر در پرداخت بدهی ها و تسهیلات را مهمترین عامل تملک آنها توسط بانک عنوان کرد و بیان داشت: بانک ها نیز تمایل چندانی به این کار ندارند و به ناچار این کار را انجام می دهند.

تعطیلی واحدهای تملک شده به نفع هیچ یک از طرفین نیست

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به زیان های اقتصادی هنگفت ناشی از این کار بانک ها و ضربه به تولید استان اظهار داشت: باید هرچه سریعتر برای بازگرداندن واحدهای تملک شده توسط بانک ها که در حال حاضر فعالیتشان متوقف شده به چرخه تولید با راهکارهای مناسب اقدام کرد.

سعید احمدی احیای مجدد این واحدها را در شرایط فعلی و رکود حاکم بر استان یک ضرورت عنوان کرد و افزود: این کار به نفع هیچ یک از طرفین نیست و تنها به تولید استان ضربه زده و اشتغالی که به واسطه این واحدها ایجاد شده بود را از بین برده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای تولیدکنندگان در این زمینه ایجاد شده است، بیان داشت: واحدهای تولیدی کوچک استان بسیار آسیب پذیر هستند و در صورتی که حمایت نشوند دچار مشکلات عدیده ای می شوند و قادر به عمل به تعهدات خود نخواهند بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در شرایطی که تولید و اشتغال یکی از دغدغه های مسئولان کشور است، بانک ها باید در این موضوع که منجر به تعطیلی روند تولید و حذف فرصتهای اشتغال می شود اندکی تامل کنند و به این واحدها فرصت بیشتری بدهند.

احمدی یادآور شد: در حالی که دولت ادعا می کند نرخ تورم تک رقمی است و تسهیلاتی به تولید کنندگان پرداخت می شود در گذشته حتی به ۴۰ درصد هم می رسید و در حال حاضر ۲۰ درصد هم بیشتر است، چگونه می توان از تولیدکننده انتظار داشت که هم اقساط تسهیلات و دیرکرد تاخیر آنها را با این سودهای سرسام آور پرداخت کند و هم تولید و اشتغالش را حفظ کند.

 بدون شک تملک واحدهای بدهکار از سوی بانکها در گام اول خود آنها را متضرر می کند و در درجه دوم ضربه سنگینی را بر پیکر صنعت و تولید و اشتغال استان آن هم در این شرایط بیکاری و رکود وارد می کند و به نظر بانک ها باید در این زمینه با تامل بیشتری عمل کرده و با فرصت دادن به واحدها هم چرخ های تولید را به حرکت درآورند و هم مطالبات خود را وصول کنند.