پایگاه خبری تحلیلی امروله19:16 - 1396/11/16

خواهرانی که در روانسر زعفران ارگانیک تولید می کنند

چنور محمدی ساکن روستای جورآباد از توابع شهرستان روانسر به همراه خانواده خود از سال ۸۹ وارد کار کشاورزی شد و امروز به عنوان یکی از تولید کنندگان زعفران شناخته می شود.

به گزارشامروله، سایتسراب روانسرنوشت: امروز شاید ذهن خیلی ها وقتی صحبت از اشتغالزایی در حوزه کشاورزی می شود، ناخودآگاه به سمت آقایان بروند. اما این موضوع نه تنها غلط هست بلکه ریشه ای تاریخی هم ندارد. در گذشته ها و حتی تا امروز زنانی بوده اند که در کنار مردان در حوزه کشاورزی فعالیت کرده اند.

در شهرستان روانسربانوی کارآفرینی زندگی می کند که توانسته در کنار خانواده، در حوزه کشاورزی بدرخشد.

این بانوی کشاورز روانسری بعد از کشت سیر با حضور در کلاس ها توانست مدارک فنی کمک مربی فنی و حرفه ای دوره کشت زعفران را کسب کند. او بعد از چند سال تلاش در کنار خانواده توانست با دریافت یارانه از سوی جهاد کشاورزی  به صورت بلاعوض درسال ۹۱ شروع به کشت  همزمان 3 هکتار زعفران و بادام زمینی در روستاهای همجوار محل زندگی خود کند.

او درسال ۹۲ با ایده فرآوری و توسعه زعفران وارد پارک علم وفناوری روانسر در مرحله پیش رشد و درسال ۹۴ وارد مرحله رشدی پارک علم وفناوری شد.

این کارآفرین جوان روانسری که نامش چنور محمدی است، در خصوص فعالیت های خود به خبرنگار سراب روانسر گفت: فرزند ارشد خانواده هستم.فرزندان 4 نفر هستیم که همگی دختر هستیم و پدرم توانایی انجام کار کشاورزی را ندارد و جدای از هزینه تحصیل دانشگاه هزینه معاش خانواده به عهده بنده و همراهی خواهرانم است.

وی بیان داشت: در سال 93 به کمک کمیته امداد شهرستان روانسر یک هکتار زمین را دوبار زیر سطح کشت زعفران بردم و همزمان جهاد کشاورزی شهرستان روانسر در هر هکتار ۴ میلیون تومان یارانه در اختیارمان قرار داد. اکنون چندسالی هست که پیگیر کارگاه بسته بندی زعفران در شهرستان روانسر هستیم که اواخر سال ۹۵ کمیته امداد روانسر با کمک کمیته امداد استان کرمانشاه قول مساعدت دادند وقرار شد که برای بسته بندی زعفران وتوسعه زعفران وام تعلق بگیرد. باتوجه به سخت گیری های بانک عامل موفق نشدیم وام را جذب کنیم.

وی با اشاره به اشتغالزایی برای ۵ نفر از بانوان بی سرپرست کمیته امداد در این کارگاه افزود: با تسهیلاتی که از کمیته امداد گرفتیم برای کشت  ۳ هکتار زعفران زمینه اشتغال برای ۵ نفر مستقیم و ۲۰ نفر غیر مستقیم ایجاد کرده ایم و اکنون امیدوارم باتوجه به فصل کشت زعفران که از خرداد تا شهریور است با دریافت تسهیلات توسعه روستایی، بتوانیم سطح کشت را ارتقا دهیم و به ۱۰ هکتار برسانیم.

بانوی کارآفرین روانسری افزود: خواستگاه اصلی زعفران کرمانشاه بود و آب و هوای کرمانشاه برای این کشت مناسب و باعث شد که کیفیت این محصول حتی بهتر از استان هایی که کشت زعفران دارند شود و این باعث شد که در این مدت کم، زعفران کرمانشاه خود را به صحنه رقابت برساند و شناخته شود و کیفیت خوب محصول تقاضای عرضه را در بین مشتری ها زیاد کرد که تولید کم ما جوابگوی این تقاضا نیست.

محمدی ادامه داد: توانستم برای اولین بار در غرب کشور مجوز کشت ارگانیک را برای زعفران بگیرم که این مجوز باعث می شود بتوانیم محصول را به قیمت خوب و حتی در صورت داشتن محصول زیاد، صادر کنیم.

وی با اشاره به کسب نشانه استقلال در جشنواره مردمی فیلم عمار در بحث اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ گفت: این سعادت نصیبم شد که از دست همسر شهید گرانقدر مصطفی احمدی روشن که از شهدای هسته بود این نشان را بگیرم و در دهه فجر ۹۵ به عنوان کارآفرین نمونه در بحث کشاورزی انتخاب شوم و امیدوارم برند زعفران روانسر را به کشور بشناسانم.

تصاویر