پایگاه خبری تحلیلی امروله10:47 - 1396/12/22

تاکید رؤسای جمهوری افغانستان و ترکمنستان بر گسترش همکاریها

رؤسای جمهوری افغانستان و ترکمنستان طی تماس تلفنی به بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل منطقه ای پرداختند و برگسترش همکاری های دوجانبه تاکید کردند.

به گزارشامروله، هر به نقل از جمهور، «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در تماس تلفنی با «قربانعلی بردی محمداف» همتای ترکمنستانی خود بر گسترش تعاملات دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کرد.

در این تماس تلفنی، دو طرف ضمن بررسی روابط و همکاری‌ها بین دو کشور، درباره صلح افغانستان نیز به بحث و تباد نظر پرداختند. غنی در این گفتگو از سیاست صلح آمیز ترکمنستان نسبت به افغانستان قدردانی کرد.

وی افزود: اجرای پروژه‌های کلان همچون آغاز اجرای خط لوله گاز «تاپی» و نیز خط انتقال برق، روابط دو کشور را بیش از پیش گسترش خواهد داد.

به گفته وی، اجرا و تحقق خط لوله گاز «تاپی» به طرز شگفت آوری به توسعه اقتصادی کمک خواهد کرد و نیز «در برقراری و تقویت صلح و ثبات» در منطقه کمک خواهد کرد.

سپس بردی محمداف گفت که کشورش در راستای بازسازی، زیربنای اقتصادی، اجتماعی و ایجاد رفاه بیشتر مردم افغانستان مشارکت فعالی خواهد داشت.

این درحالی است که طی سال‌های اخیر روابط تجاری بین افغانستان و ترکمنستان افزایش یافته است. پیشتر پروژه تاپی با حضور رهبران افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند در «هرات» افتتاح شد.