پایگاه خبری تحلیلی امروله10:48 - 1397/01/27

اعتیاد به گوشی‌ هوشمند و شیوع تنهایی و افسردگی

به گزارشامروله، یک مطالعه از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو نشان می‌دهد که استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند و اعتیاد دیجیتالی درست مانند هر گونه سوء مصرف مواد است.

اعتیاد به استفاده از گوشی‌های هوشمند باعث شکل گرفتن نوعی از ارتباطات عصبی در مغز می‌شود که دقیقا در افرادی که برای کاهش درد از داروهای مخدر "اکسی کدون" مصرف می‌کنند، رخ می‌دهد.

همچنین اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تاثیراتی منفی بر ارتباطات اجتماعی افراد داشته باشد.

در این مطالعه که روی ۱۳۵ دانشجو از دانشگاه سان فرانسیسکو صورت گرفت مشخص شد علاوه بر سطوح بالای احساس انزوا، تنهایی، افسردگی و اضطراب در دانشجویانی که استفاده زیادی از گوشی‌های هوشمند خود دارند، این دانشجویان تقریبا همیشه به هنگام مطالعه، تماشای تلویزیون، خوردن غذا و حضور در کلاس‌ها همزمان از گوشی های خود نیز استفاده می‌کنند.

این فعالیت مداوم علاوه بر اینکه باعث می‌شود کارآیی فرد در انجام کارهایش کاهش یابد، زمان زیادی را برای تمدد اعصاب و احیای دوباره ذهن و بدن باقی نمی‌گذارد.

به گزارش اکونومیک تایمز، این مطالعه راه‌هایی برای کنترل اعتیاد به گوشی‌ها و کامپیوترها ارائه داده است. برای مثال خاموش کردن نوتیفیکیشن‌ها (اعلان‌ها)ی گوشی‌های همراه و همچنین پاسخ دادن به ایمیل‌ها و پیام‌های رسانه‌های اجتماعی تنها در زمان‌های خاص و محدود به منظور تمرکز بیشتر بر فعالیت‌های مهم روزانه توصیه شده است.