پایگاه خبری تحلیلی امروله08:43 - 1397/02/29
امروله گزارش می دهد

کاشت برنج در صحنه تحت هر شرایطی ممنوع و کشاورزان به شایعات توجه نکنند / پیامدهای قانونی در انتظار متخلفان

پایگاه خبری امروله : مدت هاست که تعیین تکلیف کاشت برنج در مزارع شهرستان صحنه با فراز و نشیب هایی رو به رو بوده است .

به گزارشامروله، روند افزایش کشت برنج در شهرستان صحنه باعث افت شدید سطح آب های زیرزمینی و ایجاد مشکلاتی برای چاه های تامین آب شرب برخی روستاهای منطقه شده است.

 

طبق نظر کارشناسان اگر کشت شالی با وضعیت فعلی ادامه یابد، بسیاری از روستاها با مشکل کمبود آب مواجه می شوند و سطح آب های زیر زمینی تا میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

 

این موضوع در حالی است که در هیچ کشوری از آب های زیر زمینی برای شالیکاری استفاده نمی کنند.

 

از طرفی همه مسولین شهرستانی و استانی در حال تلاش هستند تا با برنامه ریزی و برگزاری جلسات چهره به چهره با کشاورزان سعی کنند به انها زنگ خطر کاهش آب های زیر زمینی در صحنه و ممنوعیت کاشت برنج را ابلاغ کنند.

 

 

 

سد قانون در مقابل کاشت برنج در صحنه / پیامدهای قانونی در انتظار متخلفان

 

مجتبی کمالی منش ، مدیر منابع امور آب شهرستان صحنه در گفتگو با امروله ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان عنوان کرد : خشکسالی های اخیر در کشور باعث شد که مسئولین به بررسی مسئله آب که یکی از مسئله های حیاتی کشور می باشد بپردازند به طوریکه موضوع آب توسط دستگاه های نظارتی ، انتظامی ، امنیتی ، قضایی و ... مورد رصد و بررسی قرار گرفت.

 

وی در ادامه اشاره ای به تشکیل شورای حفاظت آب داشت و تشریح کرد :  این شورا با توجه به ساختار و اعضایی که دارد تصمیمات آن از لحاظ قضایی و انتظامی از ویژگی های خاصی برخوردار است..

 

کمالی منش با بیان اینکه 90 درصد آب شیرین کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود تشریح کرد :  اگر ما بتوانیم فقط 10 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش دهیم این میزان برابر کل مصرف آب مردم در بخش شرب و صنعت کشور است که بارها برای مصرف صحیح آن در رسانه های جمعی و ... تذکر داده می شود.

 

مدیر منابع امور آب شهرستان صحنه گفت : نخستین گام برای رسیدن به این هدف اصلاح الگوی کشت کشاورزان می باشد. و باید کشت هایی به کشاورزان ترویج داده شود که علاوه بر بازدهی خوب مصرف آب را به حداقل خود برساند.

 

مجتبی کمالی منش یادآور شد : متاسفانه روند رو به رشد کشت برنج در صحنه نه تنها الگوی کشت را به سمت کشت های پر مصرف می برد ، بلکه این کشت دارد در حال جایگزین کشت های سنتی منطقه خواهد شده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه هیات وزیران کشت برنج فقط در استان های گیلان و مازندران با توجه به میزان بارش بالای آنان ( 800 تا 1000 میلیمتر ) بلامانع می باشد و حتی کشت برنج در سایر استان و شهرستان هایی که متوسط بارش باران نسبت به شهرستان ما بیشتر بوده ممنوع است. بنابراین از کشاورزان عزیز تقاضا می شود به سمت این کشت نروند و شورای حفاظت آب شهرستان از تمام ظرفیت های خودش در جهت ممنوعیت این کشت استفاده خواهد کرد و در غیر این صورت پیامد های قانونی آن گریبانگیر آنان خواهد شد.

 

مدیر منابع امور آب شهرستان صحنه در پاسخ به سوال خبرنگار امروله مبنی بر شایعات اجازه کشت برنج توسط کشاورزانی که زمین آنان نزدیک بستر رودخانه می باشد آزادمی باشد پاسخ داد : وقتی ممنوعیت کشت برنج در تمام استانهای کشور اعلام شد هیچ اشاره ای به زمین هایی که کنار رودخانه باشند نشده است و هیچ استثنایی وجود ندارد .