پایگاه خبری تحلیلی امروله10:20 - 1397/03/28
مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه:

خسارت ۶۰ درصدی به مزارع دیمی مناطق گرمسیری/ افزایش کشت گلخانه‌ای

مرصادنیوز: خسرو شهبازی گفت: تأخیر در وقوع بارندگی و قطع بارندگی ها از اول اسفند تا ۲۰ فروردین موجب بروز خسارت 60 درصدی در مزارع غلات دیم شد.

به گزارشامروله،  خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، درباره عملکرد یک ساله این سازمان اظهار داشت: در سال جاری در سطح هفت هزار و ۸۸۲ هکتار از اراضی استان کلزا کشت شد که نسبت به سال گذشته با مساحت سه هزار و ۷۵۰ هکتار سطح زیر کشت، افزایش دو برابری را نشان می دهد.

وی افزود: در این راستا  مقدار ۴۹هزار و ۵۰۰ کیلوگرم بذر شامل ۴۰ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم بذر هیبرید (۳۸ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم هیبرید پاییزه و ۲ هزار کیلوگرم هیبرید بهاره) و ۹ هزار و ۱۷۰ کیلوگرم بذر آزاد گرده افشان کلزا – (۳۱ تن بذر هیبرید آلمانی و ۹ تن بذر هیبرید فرانسوی- ۷۸% بذر آلمانی و ۲۲% بذر فرانسوی) توزیع شده است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه همچنین اجرای یک سایت انتخاب مشارکتی ۱۵ رقم کلزا (pvs) در شهرستان هرسین، اجرا و پیگیری تعداد ۵ پایلوت کلزا شامل پایلوت ارقام فرانسوی در سطح ۳۰۰ هکتار، پایلوت ارقام آلمانی در سطح ۱۵۰ هکتار، پایلوت تغذیه، علفکش و گرده افشانی در سطح استان را از دیگر اقدامات انجام شده دانست.

وی با اشاره به اینکه قیمت تضمینی کلزا افزایش یافته افزود: مبلغ ۲۸ هزار و ۶۶۵ ریال تعیین شد که نسبت به سال گذشته ۸۳۵ ریال افزایش نرخ خرید داشته و در این راستا  ۲۰ مرکز خرید تضمینی دانه کلزا پیش بینی شده است.

شهبازی خاطر نشان کرد: علی رغم پراکنش بارندگی نا مناسب پاییزه و بالا بودن دما و همچنین وقوع زلزله ، میزان تولید و عملکرد کلزا در سال جاری در مناطق گرمسیر استان در مقایسه با سال گذشته به ترتیب ۷۳ درصد افزایش تولید و ۴۰ درصد افزایش عملکرد را نشان می دهد و پیش بینی می شود میزان برداشت کلزا امسال ۱۶ هزار  تن باشد.

خسارت ۶۰ درصدی به مزارع غلات دیم مناطق گرمسیری

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه درباره محصول گندم نیز افزود: تاخیر در وقوع بارندگی ابتدای فصل تا اول آذرماه و قطع بارندگی ها از اول اسفند تا ۲۰ فروردین موجب بروز خسارت در مزارع غلات دیم مناطق گرمسیر به میزان ۵۰ تا ۶۰ درصد و در مناطق معتدل و معتدل سرد بین ۲۵ تا ۳۰ درصد شد.

شهبازی با اشاره به وضعیت کشت ها گفت: کشت گندم آبی گندم ۹۷ هزار  هکتار، گندم دیم ۳۱۶ هزار هکتار و  میزان تهیه و تدارک بذر گندم ( آبی و دیم ) هم ۳۳ هزار و ۴۹۷ تن بوده است.

وی با بیان اینکه کل سطح انجام شده کشاورزی حفاظتی به میزان ۲۵ هزار و۵۸۳  هکتار بوده افزود: همچنین کل سطح انجام شده کشت مستقیم گندم دیم ۵۰ هکتار، تعداد مراکز خرید گندم ۶۸ کمیسیون،  برآورد تولید گندم استان ۷۶۵ هزار تن ، برآورد خرید گندم ۵۸۸هزار تن  و میزان خرید تا کنون  ۳۰هزار  تن می باشد که از این میزان در شهرستان سرپل ذهاب ۱۴ هزار و ۳۴۱ تن ، گیلانغرب ۳ هزار و ۲۳۰ تن، قصرشیرین ۲ هزار و ۳۳۷ تن خریداری شده است.

رتبه دوم کشوری در تولید جو  

شهبازی سطح زیر کشت محصول جو را ۱۶۸ هزار  و ۵۰۰ هکتار و میزان تولید آن را ۲۳۳هزار و ۴۵۰ تن دانست و گفت: هماهنگی  لازم جهت خرید تضمینی جو بعمل آمد و به منظور خرید محصول جو تعداد ۱۲ مرکز خرید توسط شرکت پشتیبانی امور دام در سطح استان با ظرفیت ۸۶ هزار تن تعیین شده است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به کشت ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار کشت ذرت دانه ای و ۳ هزار  هکتار ذرت علوفه ای در سال ۹۶ افزود: متوسط عملکرد ذرت دانه ای استان ۹ هزار کیلو گرم و ذرت علوفه ای استان ۵۴ هزار کیلو گرم در هکتار است.

شهبازی کل تولید ذرت دانه ای استان را ۱۶۷ هزار و ۵۳۵ تن و ذرت علوفه ای را  ۱۶۲هزار تن دانست و گفت: پیش بینی می شود در سال ۹۷ ذرت دانه ای به مقدار ۱۷ هزار هکتار و ذرت علوفه ای به مقدار ۲۶ هزار هکتار کشت شود.

وی درباره محصول نخود بهاره گفت: در سال زراعی ۹۵/۹۶ سطح زیر کشت نخود بهاره  استان ۱۵۵ هزار  هکتار بوده که از این سطح حدود ۹۷ هزار تن با متوسط عملکرد ۶۳۰کیلوگرم در هکتار تولید شده است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاهافزود: در سال زراعی ۹۶/۹۷ سطح زیر کشت نخود بهاره ۱۴۲ هزار هکتار بوده که با توجه به کاهش تولید ۳۰ درصدی ناشی از بیماریهای قارچی، پیش بینی  می شود ۷۰ هزار تن از مزارع شهرستان برداشت شود.

پیش بینی برداشت ۲۰ هزار تن نخود پاییزه 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سال زراعی ۹۵/۹۶ سطح زیر کشت نخود پاییزه  استان۱۰ هزار  هکتار بوده که از این سطح حدود ۹ هزارتن با متوسط عملکرد ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار تولید شده است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه بیان داشت: در سال زراعی ۹۶/۹۷ سطح زیر کشت نخود بهاره ۲۰ هزار هکتار بوده که پیش بینی  می شود ۲۰ هزار تن از مزارع استان  برداشت شود.

شهبازی درباره تولید چغندر قند گفت: استان کرمانشاه با سطح زیر کشت سالانه ۱۰ هزار هکتار در سال و تولید بیش از  ۶۰۰هزار تن رتبه چهارم کشور بعد از استانهای آذربایجان غربی، خراسان ها و اصفهان را دارد.

وی افزود: در سال زراعی ۹۵/۹۶ در استان کرمانشاه  ۱۱هزار و ۲۰۰ هکتار چغندر قند کشت شد که از این سطح ۸۷۵هزار تن چغندر قند تولید شد که در طول تاریخ کشت چغندر قند استان و کشور بی سابقه و یک رکورد شکنی بوده  است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه گفت: همچنین در سال زراعی ۹۶/۹۷ بیش از۱۰ هزار و ۶۵۰ هکتار کشت شده که با متوسط تولید ۸۰ تن در هکتار پیش بینی می شود ۸۵۲هزار تن چغندر قند تولید شود.

وی درباره ظرفیت کارخانجات سطح استان افزود: کارخانه قند اسلام آباد با ۱۲۰هزار تن و کارخانه قند بیستون با ۲۲۰ هزارتن و جمعاٌ ۳۴۰هزار تن فعال هستند.

شهبازی درباره چغندر پاییزی نیز گفت: در سال زراعی ۹۶/۹۷ حدود ۳۲۳ هکتار چغندرقند کشت شد که سطح قابل برداشت ۱۷۰ هکتار بوده که تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ تن خریداری شده و پیش بینی می شود بیش از ۸ هزار تن تولید شود همچنین در سال زراعی ۹۵/۹۶سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه ۱۱۲ هکتار و سطح قابل برداشت ۴۲ هکتار بوده است.

این مقام مسئول درباره کود شیمیایی نیز افزود: ۷۹ هزار و ۶۱۹ تن انواع کودهای شیمیائی شامل ۵۴ هزار تن کود ازته و۲۰ هزار و ۹۸۴ تن کود فسفاته و ۴ هزار و ۶۳۵  تن کود پتاسه در استان توزیع شده است.

خرید ماشین آلات کشاورزی

شهبازی گفت: در راستای تجهیز و نوسازی ماشین آلات کشاورزی، در سال ۹۶ بیش از ۳۴۵میلیارد ریال در قالب تسهیلات خط ۵ مکانیزاسیون  جذب شده و در این راستا  ۴۲۷ دستگاه انواع تراکتور، ۱۸ دستگاه انواع کمباین و ۶۲۴ دستگاه انواع ادوات کشاورزی خریداری شده است.

وی افزود: همچنین در این راستا و با پیگیری های انجام شده در سال گذشته  ۱۰ دستگاه هد برداشت کلزا یارانه ای، ۱۰۵ دستگاه ریزدانه کار و کارنده کشت مستقیم دیم یارانه ای و  پنج دستگاه ست برداشت چغندرقند یارانه ای در استان کرمانشاه جذب شد.

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: از ابتدای سال ۹۷ نیز با جذب ۵۴میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون  ۶۹ تراکتور، یک کمباین و ۷۳ دستگاه ادوات مختلف کشاورزی خریداری شده است.

افزایش ۲۶ درصـدی کشت های گلخانه ای

 وی درباره بخش باغبانی افزود: توسعه باغات در اراضی مستعد استان به میزان یک هزار و ۲۷۰ هکتار به گونه ای که سطح باغات استان به۳۹  هزار و ۹۷۰ هکتار رسید و افزایش ۲۶درصـدی کشت های گلخانه ای در اسـتان به میزان ۱۰.۵ هکتار با صـرف اعتبارات تسهیلاتی به مبلغ ۱۳۲ میلیارد ریال که سبب افزایش سطح گلخانه های استان به میزان ۵۰.۵ هکتار شد.

شهبازی از افزایش ۱۴ درصدی سـطح زیر کشت زعفران در اسـتان به میزان ۱۳ هکتار با اعتبار هزینه شـده یک هزار و ۹۱۰ میلیون ریال خبر داد و با اشاره به اینکه هم اکنون سطح زیر کشت زعفران استان به ۱۰۵ هکتار رسیده گفت: تامین و تخصیص یارانه جهت ۳۷۰ هزار اصله نهال با اعتبار ۱۴.۶۳ میلیارد ریال در کنار جذب اعتبارات توسعه زیر ساخت باغات به مبلغ ۳۲۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه افزود: افزایش تولیدات باغی در اسـتان به میزان ۱۸هزار تن با انجام عملیات توسـعه ای و اصلاحی ( پیوند- هرس- تغذیه و بهداشـت باغ) با اعتبار ۱۱.۱۸۳ میلیارد ریال نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

مبارزه با آفات عمومی در سطح ۴۰ هزار هکتار

شهبازی درباره حفظ نباتات گفت: ردیابی اماکن زمستانه آفت سن گندم و اعلام زمان مبارزه و انجام مبارزه شیمیایی بر علیه سن مادر و پوره آفت در سطح ۱۷۵ هزار هکتار، مبارزه با علفهای هرز گندم و جو در سطح ۴۰۷  هزار هکتار و عقد قرارداد با ۱۳ واحد تولید عوامل بیولوژیک و تولید ۱۱ میلیون عدد زنبور مفید و رهاسازی در سطح  ۷۵۰۰ هکتار از مزارع نخود و ذرت از جمله اقدامات انجام شده است.

وی ردیابی و اعلام زمان مبارزه و انجام مبارزه شیمیایی بر علیه بیماری برق زدگی نخود در سطح ۷۵هزار هکتار، نظارت بر صادرات و واردات محموله های کشاورزی و انجام تشریفات قرنطینه ای به تعداد ۱۵هزار مورد تشریفات برای میزان ۱۴۰ هزار تن محموله های کشاورزی در شش مرکز قرنطینه ای، مبارزه با آفات عمومی شامل موش و ملخ مجموعاً در سطح ۴۰هزار هکتار و مبارزه با آفات و بیماریهای کلزا در سطح ۲۰ هزار هکتار را ازدیگر برنامه های اجرایی دانست.

تولید سالیانه بیش از  ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی

وی درباره معاونت بهبود تولیدات دامی افزود: در استان کرمانشاه  چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پروار بندی گوساله ، ۲۱۹ واحد پروار بندی بره ،۲۴ واحد مرغداری تخمگذار ، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی ، چهار  واحد جوجه کشی، دو واحد پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شتر مرغ و بیش از۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

شهبازی خاطر نشان کرد: سالیانه بیش از  ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیر خام ، ۳۶هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز ،  ۶۳هزار  و ۸۰۰ تن گوشت طیور ، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.

وی با اشاره به برخی از طرح های شاخص  به منظور توسعه بخش دامپروری استان افزود: اجرای طرح بهبود تغذیه و جایگاه دام، اجرای طرح افزایش تولیدات دامی و خدمات اصلاح نژادی، اتمام  عملیات اجرای  فاز اول طرح گاوداری شیری سه هزار  رأسی دام مولد وابسته به بنیاد مستضعفان  شرکت شیر و دام ماهیدشت با سرمایه گذاری بیش از ۶۶۷ میلیارد ریال که فاز اول آن با انتقال ۳۰۰راس تلیسه قابل افتاح و بهره برداری است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه از پیگیری تکمیل و راه اندازی گاوداری شیری ۴۰۰ رأسی شرکت کلینه پایدار در بخش گهواره شهرستان دالاهو باسرمایه گذاری ۷۵ میلیارد ریال خبر داد و گفت: راه اندازی زنجیره تولید مرغ و احداث و ایجاد خط ۰۲ در کشتارگاه طیور بهاران به منظور فراهم آوردن زمینه های صادرات گوشت مرغ نیز از دیگر اقدامات این سازمان است.

وی افزود: پیگیری ایجاد و راه اندازی مجتمع دینور جهت ایجاد واحد پرورش گوسفند و بز ( نژادپر بازده وارداتی  ) به ظرفیت ۱۵ هزار رأس که عملیات اجرایی آن با بیش از ۵۰ میلیارد ریال شروع وفاز اول آن طی ماه آتی به بهره برداری می رسد.

شهبازی با اشاره به پیگیری اجرای طرح کاهش سن و وزن کشتار طیور گوشتی در سطح استان جهت تولید مرغ سایز، پیگیری ساماندهی اتحادیه های مرغ گوشتی و تخمگذار و دامداران استان جهت فراهم شدن زمینه های واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی در راستای  توسعه دامپروری استان را از دیگر برنامه های اجرایی دانست.

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه همچنین به پیگیری توسعه،  تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان، پیگیری و راه اندازی واحد بسته بندی و سورت بندی تخم مرغ، پیگیری و انجام امورات گازرسانی  به واحدهای دام و طیور استان که تاکنون بیش از ۳۰درصد واحدهای تولیدی گازرسانی شده اند اشاره کرد.

شهبازی با اشاره به اجرای طرح توسعه گاو دومنظوره (سیمنتال) جهت افزایش بهره وری در جمعیت دامی استان به تعداد ۱۵ هزار رأس از پیگیری راه اندازی کشتارگاه طیور شهرستان صحنه برای ایجاد خط ۰۱ و ۰۲ و تأمین تسهیلات مورد نیازبه عاملیت بانک کشاورزی و  نظارت بر تلقیح مصنوعی دام سنگین توسط بخش خصوصی بیش از ۴۰ هزار مورد خبر داد.

وی همچنین به پیگیری اخذ مجوز  صادرات دام سبک زنده  و انتخاب استان بعنوان میز صادرات دام زنده کشور، همزمانی فحلی به تعداد ۷۰۰ رأس در سطح گله های گوسفند وبز استان، به بهره برداری رسیدن واحد گاوداری شیری ۵۰۰ رأسی برادران  فرخی روانسر و پیگیری و توزیع گوشت گرم وارداتی به منظور تنظیم بازار گوشت قرمز به مقدار هفتگی ۱۰ تن توسط بخش خصوصی و نیز انجام سرشماری کلنی های زنبور عسل در سطح شهرستانهای استان اشاره کرد.

ایجاد یک هزار و ۳۸۰ نفر اشتغالزایی

شهبازی با اشاره به عملکرد حوزه صنایع کشاورزی گفت: از خرداد سال ۹۶ تا خرداد سال ۹۷ تعداد ۲۳  واحد تولیدی در زیر بخش های مختلف صنایع کشاورزی با ظرفیت جذب مواد خام ۲۳۱ هزار تن، سرمایه گذاری ۴۷۱ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۹۰ نفر به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه افزود: همچنین در یکسال گذشته ۳واحد تولیدی راکد با ظرفیت جذب سه هزار و ۳۰۵ تن مواد خام و اشتغالزایی ۳۱ نفر فعال سازی و مجددا به چرخه تولید اضافه شده اند.

به گفته شهبازی در مدت مذکور ۱۳۶ فقره جواز تاسیس در زیر بخش های مختلف صنایع کشاورزی با ظرفیت ۸۹۵ هزار تن، سرمایه گذاری سه هزار و ۱۲۴ میلیارد ریال و یک هزار و ۳۸۰ نفر اشتغالزایی صادر شده است.

این مقام مسئول افزود: هم اکنون نیز ۳۳ طرح با ظرفیتی بالغ بر ۳۳۸ هزار تن و اشتغالزایی ۶۲۲ نفر با پیشرفت فیزیکی ۱۰ الی ۹۰ درصد در دست ساخت است.

شهبازی درباره سیستمهای آبیاری تحت فشار نیز گفت:  با اجرای انواع سیستمهای نوین آبیاری در مزارع و باغات علاوه بر توزیع مناسب و یکنواخت آب، موجبات صرفه جویی در مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری و امکان آبیاری مناسب در اراضی شیبدار و کوهستانی را فراهم می کند که  درسال زراعی ۹۶-۹۷درسطح استان بالغ بر پنج هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات اجرایی انواع سیستم های آبیاری تحت فشار اجراء شده و پیش بینی می شود که امسال این میزان به ۱۰هزار  هکتار برسد.

وی درباره شبکه های آبیاری و زهکشی طرح جامع رودخانه های مرزی افزود:  با اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی طرح جامع رودخانه های مرزی به صورت ثقلی و تحت فشار علاوه بر آنکه امکان بهره مندی بهتر گیاهان زراعی از آب را فراهم می کند همچنین با کاهش مشکلات ناشی از زه آب های  موجود و تنظیم تراز آب  و افزایش راندمان آبیاری، امکان نفوذ عمقی بهتر آب در خاک فراهم و مانع ایجاد اراضی شور و قلیا می شود که  درسال زراعی ۹۶-۹۷ درسطح ۲۲  هزار هکتار عملیات اجرایی به پایان رسیده و پیش بینی می شود امسال به ۱۵ هزار  هکتار برسد.

شهبازی درباره ایجاد وساماندهی تشکل های آب بران گفت: درخصوص این فعالیت و باتوجه به توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی و لزوم جلب مشارکت بهره برداران در زمینه حفظ و استفاده بهینه از این شبکه ها از طریق ایجاد و ساماندهی تشکلهای آب بران میسر خواهد شد.

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه افزود: در این راستا این سازمان در تمامی شبکه های فرعی رودخانه های مرزی استان نسبت به عقد قرارداد با مشاورین ذیصلاح به منظور انجام مطالعات اجتماعی ، طراحی واستقرار نظام بهره برداری عقد قرارداد داشته که درسال زراعی ۹۶-۹۷ تاکنون تعدا ۲۵ تشکل درقالب تعاونی های تولید به ثبت رسیده وتعداد۱۳ تشکل دیگر درحال ایجاد است.

کسب رتبه برتر کشوری طرح نظام نوین ترویج کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان

  شهبازی همچنین به کسب رتبه دوم کشوری در برگزاری کارگاه های آموزشی و دوره های ترویجی ،کسب رتبه سوم کشوری در برگزاری دوره های مهارتی، انتخاب آقای فرشید مظفری به عنوان مروج مسئول نمونه ملی در کشور، انتخاب آقای عادل نوری به عنوان نخودکار نمونه کشوری از شهرستان روانسر، انتخاب آقای مصطفی محمدی به عنوان کلزا کار نمونه کشوری از شهرستان کرمانشاه، معرفی خانم خدیجه محمدی به عنوان  زن کارآفرین نمونه روستایی و انتخاب خانم چنور محمدی به عنوان زن کارآفرین برتر کشور اشاره کرد.

وی درباره دوره های آموزشی، گردهمایی و کارگاههای آموزشی افزود: برگزاری یک هزار و ۴۴۲ دوره آموزشی ترویجی یک روزه ، ۱۰۴ دوره آموزش فنی حرفه ای مهارتی و ۵۸ دوره آموزشی مهارتی در راستای اقتصادمقاومتی " ،  ۲۵ دوره کلاس آموزشی زنان به منظور آموزش ارکان و اعضاء صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی ، ۲۴۵ کارگاه آموزشی یک روزه از جمله اقدامات انجام شده است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه از برگزاری ۸۳ گردهمایی با حضور هفت هزار و  ۸۵۴ نفراز کشاورزان، دهیاران، باغداران، زنبورداران وکارشناسان پهنه مراکز و متقاضیان در رابطه با "  کنترل و مبارزه با آفات و بیماریهای باغات، عدم جارسوزی،کشاورزی حفاظتی، بهره وری آب وصرفه جویی در مصرف آب،کلزا و زنبورداری خبر داد.

وی همچنین به اجرای ۱۴ طرح تحقیقی ترویجی و۴۲۸ هکتار مزرعه نمایشی در سطح استان، انجام ۵۸ مورد کیل گیری از مزارع نمونه سطح استان، برگزاری ۱۵ مورد روز مزرعه با عنوان: چغندر پاییزه،غلات دیم و آبی، کلزا، نخود و گیاهان دارویی، تهیه تولید و پخش برنامه های رادیویی تلویزیونی به تعداد ۵۹ برنامه و به مدت ۸۳۵ دقیقه اشاره کرد.

شهبازی تهیه تولید، چاپ وتوزیع تعداد ۴۵ هزار و  ۱۵۵بروشور ، نشریه، اطلاعیه ترویجی، پلاکارد، سی دی، بنر آموزشی و ارسال  حدود ۳۲۴ نفر پیام در رابطه موضوعاتی از جمله بهره وری آب، مبارزه باپوره سن و سن مادر، مبارزه با علفهای هرز، نمایشگاه ادوات کشاورزی و صنایع وابسته را از دیگر برنامه های اجرایی دانست.