پایگاه خبری تحلیلی امروله11:59 - 1397/04/27
گزارش تحلیلی؛

استقامت دمشق دربرابر تهدیدات آمریکا/شعار آزادسازی از شمال تا جنوب

با وجود تهدیدات ایالات متحده آمریکا مبنی بر احتمال مداخله نظامی مستقیم علیه سوریه، دولتمردان دمشق شعار «آزادسازی از شمال تا جنوب» را همچنان سرلوحه کار خود قرار داده اند.

به گزارشامروله، نیروهای ارتش سوریه به تازگی دستاوردهای زیادی را در مبارزه با تروریست های تکفیری داعش در این کشور محقق ساخته اند. ارتش سوریه موفق شده است شهر درعا را به کنترل کامل خود درآورد. نیروهای ارتش سوریه در جریان پاکسازی درعا دهها نفر از تروریست های تکفیری را به هلاکت رسانده و شماری دیگر را نیز به شدت زخمی کردند. با تمامی این ها اکنون دامنه عملیات های ضد تروریستی ارتش سوریه حتی به حماه و حمص نیز رسیده است.

اکنون می توان به ضرس قاطع گفت که تنها تعداد انگشت شماری از مناطقی در شمال و جنوب سوریه تحت سیطره تروریست های تکفیری و حامیان منطقه ای و بین المللی آنها قرار دارد. برخی از این مناطق در زمره مناطق کاهش تنش قرار می گیرند که البته از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. مناطق تحت سیطره تکفیریها از چند جهت حائز اهمیت است که یکی از ویژگی های مهم آنها مرزی بودنشان است. 

این مناطقِ تحت تصرف تکفیریها به دلیل هم مرز بودن با دیگر کشورها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تکفیریها با استفاده از این مناطق به راحتی می توانند میان کشورهای مختلف جابجا شوند. نکته دیگری که در خصوص این مناطق قابل ذکر است، این است که قدرت های بیگانه همچون ترکیه و ایالات متحده آمریکا در تصرف مناطقی از شمال و جنوب سوریه دخیل بوده و به تروریست های تکفیری کمک رسانی می کنند. 

پر واضح است که در شرایط کنونی ترکیه و مزدوران آن یعنی نیروهای موسوم به «ارتش آزاد» در شمال غربی سوریه و همچنین محور جنوبی این کشور مستقر هستند. این درحالی است که پایگاه های ایالات متحده آمریکا نیز در جنوب غرب سوریه واقع شده اند و از این حیث کاملا واضح به نظر می رسد که آمریکایی ها و ترکیه ای ها در سوریه دخالت مستقیم دارند و از مرحله مداخله غیرمستقیم عبور کرده اند. 

در جنوب غربی سوریه همچنین رد پای رژیم صهیونیستی نیز دیده می شود و می توان به ضرس قاطع گفت که صهیونیستها و آمریکایی ها در جنوب غرب سوریه به صورت مشترک با یکدیگر همکاری می کنند. استقرار آمریکایی ها و صهیونیست ها در جنوب غرب سوریه و ترکیه در شمال این کشور نشان از آن دارد که قدرت های بیگانه همچنان از تلاش خود برای تجزیه سوریه و مرزبندی این کشور دست نکشیده اند. 

 

برهمین اساس، ناگفته پیداست که آمریکایی ها برخلاف ادعاهایشان مبنی بر بررسی خروج از سوریه، به دنبال تجزیه و تقسیم این کشور هستند تا به زعم خود سوریه را به چند دولت کوچک تقسیم کنند. در این میان، ترکیه نیز تمام تلاش خود را به کار بسته است تا اراضی تحت تصرف مزدورانش یعنی ارتش آزاد به کنترل نیروهای سوری درنیاید تا بدین ترتیب نفوذ آنکارا در سوریه همچنان به قوت خود باقی بماند.

با تمامی این ها نیروهای مقاومت سوری تاکنون لحظه ای از تداوم عملیات آزادسازی اراضی خود از لوث تروریست های تکفیری دریغ نکرده اند. نیروهای ارتش سوریه درحالی به عملیات های آزادسازی و پاکسازی مناطق تحت تصرف تکفیریها ادامه می دهند که آمریکایی ها دمشق را تهدید به حمله نظامی کرده اند. ایالات متحده آمریکا مدعی شده که در صورت تعرض به نیروهایش در مناطق مرزی، واشنگتن به صورت مستقیم علیه سوریه دخالت نظامی صورت خواهد داد. 

بنابراین کاملا واضح به نظر می رسد که عزم نیروهای مقاومت سوری برای آزادسازی وجب به وجب خاک این کشور علیرغم تهدیدات گسترده آمریکایی ها به مداخله نظامی، جزم است. دولتمردان سوری تاکنون نشان داده اند که شجاعت، تصمیم اول و آخر آنها برای مقابله با تهدیدات بیگانگان ازجمله تهدیدات ایالات متحده آمریکا بوده است. درهمین ارتباط، یکی از وزرای دولت سوریه اخیرا تأکید کرده است: «سوریه از شمال تا جنوب متعلق به مردم این کشور است و در نهایت یا با راهکار مسالمت آمیز یا با جنگ آزاد خواهد شد». 

اکنون نیروهای سوری در صدد هستند تا شعار «آزادسازی از شمال تا جنوب» را در عرصه عمل به منصه ظهور برسانند. نیروهای ارتش سوری به خوبی می دانند که اکنون نوبت به مناطق مرزی رسیده است که می بایست از لوث تروریست های تکفیری آزاد شوند. نکته قابل تأملی که وجود دارد این است که امروز بخش عمده ای از مردم سوریه با نیروهای مقاومت خود همبستگی دارند و با آنها هم صدا و هم نوا هستند. 

اگر تا دیروز گروه های تروریستی می توانستند بخشی از مردم را با تهدید و یا تطمیع به سمت خود سوق دهند، امروز و در سایه تحقق پیروزی های فراوان مقاومت در عرصه میدانی کمتر کسی از غیرنظامیان یافت می شود که تحت تأثیر تکفیریها به صفوف آنها بپیوندد. امروز دیگر گروه های تروریستی هیچ جایگاهی در بطن جامعه سوریه ندارند. امروز گروه های تروریستی می دانند که نمی توانند همچون گذشته با استفاده از زور و سلاح، غیرنظامیان را وادار به عدم دفاع از حریم خود کنند.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که نیروهای ارتش سوریه پس از آزادسازی درعا امروز با روحیه ای دو چندان به فکر آزادسازی مناطق مرزی خود در شمال و جنوب هستند و هیچ چیزی نمی تواند عزم آنها برای تحقق این خواسته را خدشه دار کند. درعا از اهمیت استراتژیکی برخوردار بود که آزادسازی آنها به همان اندازه ای که موجب تقویت روحیه نیروهای مقاومت شد، روحیه تروریست های تکفیری و حامیان آنها را در هم شکست. 

استان درعا (به عربی: محافظة درعا)، نام استانی در کشور جمهوری عربی سوریه است. این استان در جنوب کشور واقع است. این استان، از شمال به استان ریف دمشق، از جنوب به کشور اردن، از مغرب به استان قنیطره و از مشرق به استان سویداء محدود شده‌است. استان درعا منطقه‌ای بیابانی است که به سهل حوران معروف است. مساحت این استان در حدود ۳۷۳۰ کیلومتر مربع است. آزادسازی درعا توسط ارتش سوریه ضربه سختی را به پیکره تکفیریها وارد کرده و آنها هم اکنون شاهد صفوف ازهم پاشیده خود هستند.

منطقه باستانی درعا که دشت معروف «حوران» نیز در آن قرار دارد، با ۳ هزار و ۷۳۰ کیلومتر یکی از ۱۴ استان سوریه است که با توجه به مساحت کم آن بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ۲۲ میلیونی سوریه را در خود جای داده و با توجه به فاصله کمتر از ۵۰ کیلومتری آن با دمشق از مناطق پرجمعیت این کشور به شمار می رود و شهر «بصری شام» و آمفی تئاتر باستانی بصری شام در این استان قرار دارد.

لذا اکنون پس از آزادسازی درعا، ارتش سوریه با فراغ بال بیشتری به عملیات های ضد تروریستی خود در مرزهای جنوبی و شمالی ادامه می دهد. ارتش سوریه درحال حاضر به دنبال آن است تا ارتباط رژیم صهیونیستی با تکفیریها را در مناطق جنوبی قطع کند. این درحالی است که یکی دیگر از اهداف ارتش سوریه حفظ مناطق کاهش تنش است. دولتمردان دمشق به خوبی می دانند که کوتاه شدن دست صهیونیستها از مناطق مرزی به مثابه امضای حکم مرگ تکفیریهاست. 

برنامه دیگر دولت دمشق جدا کردن مناطق تحت سیطره تروریست های تکفیری از یکدیگر است. بدین ترتیب، این استراتژی به ارتش سوریه کمک می کند تا خطوط امدادرسانی تکفیریها به یکدیگر در مناطق مختلف مسدود شده و آنها نتوانند در صورت لزوم به یکدیگر امدادرسانی کنند. ارتش سوریه به خوبی می داند که برای جداسازی مناطق تحت سیطره تکفیریها، می بایست گذرگاه های واقع در میان آنها را به کنترل کامل خود درآورد.