پایگاه خبری تحلیلی امروله10:44 - 1397/05/18
از سرانه اشتغال پایین طرح‌ها تا پیش‌پذیرش ۳ برابر سهمیه

دلسردی کرمانشاهی‌ها از تسهیلات اشتغال روستایی با حذف ۶۲۰ طرح!

مرصادنیوز: پیش‌پذیرش سه برابر سهمیه تسهیلات اشتغالزایی روستایی استان کرمانشاه با حذف ۶۲۰ طرح از گردونه اعطای این تسهیلات موجب دلسردی مردم و نارضایتی آنها شده است.

به گزارشامروله، یکی از کارهای در دست اقدام دولت دوازدهم اعطای تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری است؛ استان کرمانشاه در اوایل شروع این کار تا همین چند هفته پیش به اذعان مسئولان امر در جایگاه اول کشور قرار داشت.

اما این جایگاه در هفته‌های اخیر با تنزل چهار پله‌ای مواجه بوده و تقریبا هر هفته کرمانشاه ۲ پله در این جدول سقوط کرده است که این موضوع روز گذشته نیز در کارگروه اشتغال استان مورد انتقاد استاندار قرار گرفت.

سهمیه استان کرمانشاه در اعطای تسهیلات مذکور بالغ بر ۱۷۶ میلیارد تومان است که طبق قانون تعداد طرح‌های پیش‌پذیرش شده در این خصوص می‌تواند تا ۱.۵ برابر سهمیه ابلاغی به استان باشد، اما مسئولان استان تاکنون ۳ برابر این سهمیه یعنی حدود ۵۳۵ میلیارد تومان در قالب یک هزار و ۶۷۷ طرح را پیش‌پذیرش کرده‌اند!

حالا از یک هزار و ۶۷۷ طرح پیش پذیرش شده حدود یک هزار و ۶۳۵ طرح با اعتبار ۵۰۴ میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شده‌ و از این تعداد تاکنون فقط ۷۶۰ طرح با اعتبار ۷۵ میلیارد تومان از سوی بانکهای عامل پرداخت شده است و بقیه هنوز در بوروکراسی ادارت و بانکها در رفت و آمد هستند.

موضوع جالبی که در شورای اشتغال استان مطرح شد این بود که مسئولان کمیته فنی پس از بررسی دلایل عدم پیشرفت کار و شناسایی ۲۵ آسیب در این زمینه اعلام کردند که ۶۲۰ طرح را از این گردونه حذف کرده‌اند!

جالب‌تر اینکه از این تعداد ۴۰۸ طرح به خاطر عدم پیگیری متقاضیان مسکوت مانده بود؛ متقاضیانی که در بوروکراسی و کاغذبازی ادارات از اخذ تسهیلات ناامید و دلسرد شده و ادامه کار را رها کرده بودند.

از طرف دیگر برای ۳۹۳ طرح هم مهلت تعیین کرده‌اند که مشکلات پرونده‌های خود را در اسرع وقت برطرف کنند و معلوم نیست این تعداد هم با این سختگیری و سنگ‌اندازی بانکها و ادارات بتوانند در وقت مقرر این کار را انجام دهند و احتمال زیاد این تعداد نیز از گردونه حذف می‌شوند و موج بیشتری از نارضایتی مردم شکل خواهد گرفت.

یکی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در خصوص این حذفیات ایراداتی گرفت که بدون اطلاع دستگاه‌ اجرایی این امر صورت گرفته که مشخص شد این حذفیات در کمیته فنی و با اعلام به مدیران دستگاه‌ها و با موافقت آنها این امر صورت گرفت.

برخی از فرمانداران از عملکرد بانک‌ها گلایه و انتقادات شدید داشتند که آنها سلیقه‌ای عمل می‌کنند و بعضا طرح‌هایی که مصوب و به بانک معرفی شده را چندبار عودت می‌دهند این انتقادات تا حدی بود که برخی‌ها گلوگاه این موضوع را مسئولان اعتباری شعبات بانکها عنوان کردند.

بانکها هم برای خودشان دلایلی داشتند برخی ها عدم پیگیری متقاضیان و برخی دیگر نبود طرح! (با وجود معرفی یک هزار و ۶۳۵ طرح) را عامل کندی این روند عنوان می‌کردند.

در مورد جایگاه شهرستان‌ها در پرداخت این تسهیلات هم شهرستان‌های ثلاث‌باباجانی و روانسر با ۷۴ و ۷۵ درصد سهمیه بیشترین و سرپل‌ذهاب با ۱۱ درصد کمترین پرداختی را داشته‌اند.

در این زمینه حتی کرمانشاه با داشتن نیمی از جمعیت استان ۴۶ درصد سهمیه ۵۴ میلیارد تومانی تسهیلات خود را جذب کرده بود.

سازمان جهادکشاورزی در بین ادارات بیشترین عملکرد و اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم بدون طرح کمترین عملکرد را داشته‌اند.

برخی از ادارات از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز علی‌رغم آمار بالای آنها در پرداخت تسهیلات، سرانه پایینی در اشتغال داشتند که مورد انتقاد قرار گرفت؛ طرح‌های این اداره‌کل علاوه بر سرانه اشتغال پایین حتی سرانه تسهیلات اعطایی آن هم تنها حدود ۱۰ میلیون تومان بود!