پایگاه خبری تحلیلی امروله14:34 - 1397/06/22
گزارش خبری

آداب و رسوم مردم شهرستان صحنه در ایام محرم + تصویر

پایگاه خبری امروله : در آستانه عزاداری سرور و سالار شهیدان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شهرستان صحنه حال و هوای عاشورایی به خود گرفته و عزادار مصائب آن حضرت و اهل بیت و یاران فداکار ایشان است.

به گزارشامروله،  در آستانه عزاداری سرور و سالار شهیدان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شهرستان صحنه حال و هوای عاشورایی به خود گرفته و عزادار مصائب آن حضرت و اهل بیت و یاران فداکار ایشان است.

 

مردم شهرستان صحنه در مراسمات عزاداری سید الشهداء و بخصوص روز اربعین دارای آیین های ویژه ای هستند که نسل به نسل منتقل شده است.

 

 

 

در شهرستان صحنه عاشقان و شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) تا پاسی از شب در قالب دسته جات در مساجد ، حسینیه ها و مکان های متبرکه مراسمات نوحه خوانی و سینه زنی به سوگواری شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان می پردازند.

 

 

 

اکثر مردم این شهرستان برگرفته از پیر و جوان ، زن و مرد ، کوچک و بزرگ  با پوشیدن جامه سیاه و شرکت خودجوش در محافل عزاداری ، عشق و ارادت قلبی خود را به حسین بن علی (ع) و دیگر شهدای مظلوم کربلا نشان می دهند.

 

 

 

 

سنتی دیگر که می توان به آن اشاره کرد پختن انواع نذری بویژه سمنو و حلیم است .برخی از خانواده ها یک روز قبل از پخت نذری به همسایگان و اقوام و نزدیکان خود خبر می دهد که فلان شب در منزل نذری پخته نی شود که همه آشنایان می آیند و در دور دیگ نذری جمع می شوند و تا خود صبح برای امام حسین و دیگر یاران باوفایش اشک ماتم می ریزند وحاجت خود را می گیرند و فردای آن روز بس از آماده شدن آن را در بین همسایگان و آشنایان تقسیم می کنند.

 

 

 

سایر دوستداران اهل بیت در شهرستان صحنه نیز یک هفته مانده به روز اربعین در قالب کاروان های زیارتی به کربلای معلی و نجف اشرف می روند و در مراسم اربعین حسینی در کشور عراق حضور می یابند.

 

تصاویر از سعید کرمی