پایگاه خبری تحلیلی امروله10:05 - 1397/07/24
۱۴ روز مانده به اربعین؛

تردد روان زائران در مرز مهران/ ارز مورد نیاز در مبدأ تهیه شود

مهران- تنها ۱۴ روز به مراسم باشکوه اربعین حسینی باقی مانده که زائران آرام آرام در قالب کاروان و یا انفرادی برای شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین از مرز مهران عازم کربلای معلی می شوند.

به گزارشامروله، هرچه به  اربعین نزدیک تر می شویم خیل عظیم مشتاقان و عاشقان برای رفتن به کربلای معلی از مرز مهران  بیشتر می شود به طوری که هر روز تعداد زائرین که از مرز مهران خارج میشوند آمار آنها نسبت به روز قبل متفاوت می شود.

یکی از اقدمات بسیار مهم که در تسهیل تردد زوار و کاهش حجم ترافیک  و از طرفی رونق اقتصادی در شهر مهران امسال در دستور کار مسئولان قرار گرفته است انتقال مواکب به خارج از شهر  و ایجاد کنار گذر شرقی مهران است که این امر سبب شده رضایت مندی شهروندان این شهرستان مرزی را فراهم کند.

از پل زائر تا پایانه مرزی مهران مواکب در حال بر پا شدن هستند و نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی با استقرار در این مسیر علاوه بر کنترل تردد زائران و تامین امنیت آنها  از خروج افراد بدون ویزا وگذرنامه جلوگیری می کنند و لایه های  کنترلی برای تردد زوار در طول مسیر در چند مکان مسیر پایانه مرزی ایجاد شده است.

قیمت ارائه ارز در صرافی و خارج از صرافی ها که توسط دلالان به زائران به فروش می رسد متفاوت بوده و همین سبب شده که دلالان با نرخ بیشتری دینار را به زائران بفروشند.

امسال نسبت به سال های گذشته کارهای خوبی انجام شده است

یکی از شهروندان مهرانی در گفتگو باخبرنگار مهرگفت: امسال مسئولان در راستای کاهش ترافیک و رونق اقتصادی مردم منطقه اقدامات خوبی انجام داده اند.

صابر جعفری بیان داشت: انتقال مواکب به خارج از شهر و ایجاد کنار گذر شرقی مهران باعث شده علاوه بر کاهش ترافیک مردم بومی منطقه هم کاسبی کنند.

این شهروند گفت: امسال نسبت به سال های گذشته کارهای خوبی انجام شده و اگر روند به این گونه پیش برود شهروندان مهران برای انجام کارهای روزمره خود با مشکل مواجه نخواهند شد.

وی گفت: سالهای گذشته ترافیک و ایجاد مواکب در شهر زندگی عادی شهروندان را با مشکل مواجه کرده بود.

موکب ها خارج از شهر دایر می شوند

معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام گفت: به منظور ارائه خدمات بهتر به زائران و ایجاد فرصت اقتصادی برای بازاریان شهرهای استان، امسال موکب ها در قالب مجتمع های خدماتی و خارج از شهرها دایر خواهد شد.

محمد نوذری در گفتگو باخبرنگار مهربیان داشت: زیر ساختهای لازم برای ایجاد موکب در مهران مهیا شده و از ۲۵ مهرماه فضای فیزیکی آنها در قالب مجتمع دایر می شود و امسال همه موکب ها در قالب این مجتمع برنامه ریزی شده است.

نوذری عنوان کرد: موکب خارج از مجتمع ایجاد نخواهد  شد و برای ساماندهی و هدایت و هماهنگی لازم در این راستا یک نفر به عنوان مسئول مواکب مشخص شده است.

معاون استاندار ایلام اظهار داشت: برای ساماندهی مواکب بحث امنیتی و ترافیکی لحاظ شده است.

وی گفت: امسال با رفع موانع سال گذشته و با تدابیر لازم در زمینه بهداشت و درمان، جانمایی مناسب آمبولانس های اورژانس و تسهیل تردد دستگاه های خدمات رسان زائران اربعین حسینی (ع) در کل استان به خصوص شهرستان مهران مهیا شده است و استان ایلام یکپارچه آماده برای میزبانی زائرین هستند.

باتوجه به اینکه استان ایلام مسیر اصلی تردد زائران اربعین است با تلاش های صورت گرفته امسال کنسولگری در استان به صورت شبانه روزی برای صدور ویزا فعال استوی اظهار داشت: باتوجه به اینکه استان ایلام مسیر اصلی تردد زائران اربعین است با تلاش های صورت گرفته امسال کنسولگری در استان به صورت شبانه روزی برای صدور ویزا فعال است.

وی بیان داشت: زائران که قصد شرکت در پیاده روی بزرگ اربعین  را دارند حتما مدارک لازم از جمله گذرنامه و ویزا به همراه داشته باشند در غیر این صورت اجازه خروج از مرز به آنها داده نمی شود، معیار و ملاک برای ترد زائران قانون است.

وی گفت: برنامه های بسیار خوبی در استان برای اربعین هرچه با شکوه تر در دستور کار همه مسئولان استانی و کمیته های مرتبط با اربعین قرار گرفته است.

نوذری بیان داشت: تمام زیر ساختهای لازم در خصوص خدمات دهی مناسب در استان فراهم شده است و  در این راستا جلساتی با استانهای معین در بحث ارائه خدمات مطلوب تر صورت گرفته  است.

معاون سیاسی، امنیتی استانداری ایلام گفت: برای کاهش ترافیک در ایام  اربعین گذر غربی شهر مهران تا قبل از اربعین آماده خواهد شد.

افزایش تردد زائران در مرز مهران

مدیر پایانه مرزی مهران گفت: مرز بین المللی مهران به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به زائرین است.

کامران بختیاری در گفتگو باخبرنگار مهراظهار داشت: در شش ماه اول سال جاری یک میلیون و  ۴۳۰هزار نفر از در پایانه مرزی مهران تردد داشته اند.

وی تصریح کرد: این آمار نسبت به سال گذشته ۴۲درصد افزایش داشته است.

هیچ گونه مشکلی برای تردد در مرز مهران وجود ندارد

بختیاری گفت: زائرانی که در کنگره عظیم اربعین شرکت می کنند، بدون گذرنامه و ویزای معتبر به پایانه مرزی مهران مراجعه نکنند.

مدیر پایانه مرزی مهران تصریح کرد: صرافی برای تهیه ارز زائران وجود دارد ولی زائران سعی کنند ارز مورد نیاز و دینار را مبداء تهیه کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

مرز مهران به عنوان مهمترین مرز زمینی کشور پذیرای ۵۰ درصد زوار کشور است، قطعا میزان تردد در این مرز طی روزهای آینده بیشتر می شود و آنچه مهم است خدمات دهی به زائران باید بیشتر شود.

با توجه به گیت های متعدد از شهر مهران تا پایانه مرزی امکان تردد زائران بدون ویزا در مرز به هیچ وجه وجود ندارد و علاوه بر این طبق مسئولان اسکان و غذا در اختیار افراد بدون ویزا قرار نمی گیرد.

یکی دیگر از موارد بسیار مهم برای زائران همراه نداشتن مواد مخدر است چراکه کشور عراق به این موارد بسیار حساس است و سال های گذشته افرادی به دلیل حمل مواد در عراق زندانی شده اند.