پایگاه خبری تحلیلی امروله10:12 - 1397/07/24
فراموش‌شدگان فرهنگ ترافیکی را دریابید؛

"تخته گاز" آموزشگاه‌ها روی حقوق مربیان آموزش رانندگی

امنیت شغلی و بیمه مربیان آموزش رانندگی دغدغه اصلی آنهایی است که متولیان اصلی فرهنگ ترافیکی هستند.

به گزارشامروله،  شاید یکی از دلایل بالا بودن آمار تصادفات شهری و جاده‌ای در ایران همین عدم فراگیری فرهنگ صحیح رانندگی باشد که برخی از رانندگان حادثه‌ساز را به جامعه تحمیل می‌کند و در نهایت موجب وارد شدن خسارات مالی و جانی فراوانی به شهروندان خواهد شد.

در این میان نکته‌ای که فراموش شده اهمیت در نحوه و کیفیت فعالیت آموزشگاه‌های آموزش رانندگی است که می‌تواند تبیین کننده بخشی اعظمی از فرهنگ و اصلاح عادت‌های غلط رانندگی شهری و در نتیجه کاهش تصادفات و ترافیک باشد.

اما رانندگانی که خودشان هنوز نتوانسته‌اند از حقوق اولیه خود بهره‌مند شوند و در سایت عدم امنیت شغلی و بیمه و... چطور می‌توانند با فراغ بال تمام دانسته و نکات را به تحت تعلیمان بیاموزند؛ این فراموش‌شدگان عرصه فرهنگ ترافیکی با این وضعیت و بی‌تدبیری مسئولان اما باز هم در این سنگر مشغول خدمت هستند اما انتظارات به حقی هم دارند که باید مورد بازبینی و مداقه قرار گیرد.

جمعی از رانندگان آموزش رانندگی در گفتگو با خبرنگار مرصاد به این موضوع انتقاد داشتند و گفتند که در این شرایط نامناسب اقتصادی و گرانی لوازم یدکی و... ما همچنان با دستمزدهای بسیار پایین مشغول کار هستیم.

آنها همچنین عدم بیمه و فقدان مزایای بازنشستگی را از دیگر چالش‌ها این شغل عنوان کردند و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

سرهنگ بهزاد توحیدی مسئول خدمات صدور گواهینامه رانندگی شرکت رهگشا کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ما به عنوان ناظر بر کار رانندگان تعلیم رانندگی نظارت می‌کنیم، اما برای پیگیری مسائل و درخواست های آنان باید مؤسسین آموزشگاه ها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه هر آموزشگاه رانندگی بین ۵ تا ۱۵ مربی دارد افزود: مسئولین آموزشگاه های رانندگی باید نسبت به پیگیری بازنشستگی و کسورات از سنوات رانندگان برای واریز حق بیمه اقدام کنند.

مسئول خدمات صدور گواهینامه رانندگی شرکت رهگشا کرمانشاه خاطرنشان کرد: در استان کرمانشاه ۴۹ آموزشگاه تعلیم رانندگی وجود دارد و هر آموزشگاه به فراخور تعداد ثبت‌نامی اقدام به جذب مربی تعلیم رانندگی می‌کنند.

سرهنگ توحیدی با برشمردن سختی‌های شغل این مربیان گفت: ما ناظر بر کار این افراد هستیم با این حال باید از سوی مؤسسین آموزشگاه ها درخواستی به ما یا مراجع مرتبط ارائه شود تا با رایزنی با تامین اجتماعی و در صورت رضایت مربیان تعلیم رانندگی برای کسر ماهیانه از حقوقشان برای پوشش بیمه‌ای اقدامات لازم انجام شود.