پایگاه خبری تحلیلی امروله11:57 - 1397/11/07

۶ راه برای درمان افسردگی فصلی

به گزارشامروله، اضطراب، کرختی، بی‌حوصلگی یا غم‌زدگی، بسیاری از افراد را در روزهای زمستان با خود درگیر می‌کند و متخصصان اختلالی که در روزهای سرد سال مسبب این ناآرامی می‌شود را افسردگی فصلی (SAD) می‌نامند. اختلالی که ۵ درصد آمریکایی‌ها را با خود درگیر می‌کند و زن‌ها، بیشتر از مردها گرفتار آن می‌شوند.

چطور بفهمیم که دچار افسردگی فصلی شده‌ایم؟

اگر فکر می‌کنید که دچار افسردگی فصلی شده‌اید، باید دنبال نشانه‌هایی از آن بگردید. نشانه‌های زیادی وجود دارند که به شما نشان می‌دهند که احتمالا با داشتن آنها، دچار افسردگی فصلی شده‌اید.

البته داشتن تعدادی از این نشانه‌ها حکم قطعی برای افسرده بودن ندارد. اما بد نیست نگاهی به این نشانه‌ها داشته باشیم که اگر واقعا حس کردید که دچار افسردگی فصلی شده‌اید، راهی برای درمان آن پیدا کنیم. تعدادی از این نشانه‌ها را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • بیشتر ساعات روز را با اندوه و احساس پوچی می‌گذرانید
  • علاقه‌تان به فعالیت‌های سابق را از دست داده‌اید
  • انرژی ندارید و بدون آنکه فعالیت زیادی کرده باشید، احساس خستگی و کوفتگی می‌کنید
  • اشتهایتان به شکل محسوسی زیاد شده است و از کربوهیدرات و شیرینی دل نمی‌کنید
  • وزنتان رو به افزایش است
  • نمی‌خواهید تخت‌خوابتان را ترک کنید و اغلب ساعات روز خواب‌آلوده‌اید
  • تمرکز ندارید، ذهنتان آشفته است و فکر می‌کنید از پس انجام هیچ کاری برنمی‌‎آیید
  • زود از کوره در می‌روید و تحریک‌پذیر شده‌اید
  • دوست دارید تنها باشید و حوصله کسی را ندارید
  • بدتان نمی‌آید که عمرتان تمام شود و از این زندگی خلاص شوید

افسردگی فصلی

این حال بد از کجا آمده؟

هنوز متخصصان دلیل اصلی ابتلا به افسردگی فصلی را نمی‌دانند اما با توجه به پژوهش‌های انجام شده در این حوزه، سابقه خانوادگی ابتلا به افسردگی، سابقه ابتلای خود فرد به این اختلال و ایجاد تغییرات خاص یا ناگهانی در سبک زندگی یا موقعیت جغرافیایی، می‌تواند زمینه را برای ابتلا به افسردگی فصلی فراهم کند.

ته‌مانده‌های خورشید را در آغوش بگیرید

یکی از دلایل ناآرامی و غمگینی شما در روزهای زمستان، مواجهه کمتر بدن شما با نور آفتاب است. برای اینکه افسردگی فصلی رهایتان کند، باید تا آنجا که می‌‎توانید خود را به نور کم‌جان خورشید برسانید، وقت بیشتری را در لحظات آفتابی روز در خارج از خانه بگذرانید و حتی در لحظات حضورتان در فضای بسته هم، محیط را روشن نگه‌دارید.

افسردگی فصلی را با ویتامین D دور بزنید

اگر نیاز بدنتان به ویتامین D را تامین کنید، افسردگی فصلی کمتر سراغاتان می‌آید. حالا که خورشید پنهان شده زیر ابرها، ویتامین D کمتری را به بدنتان می‌رساند، باید با تغییر رژیم غذایی‌تان، این کمبود را جبران کنید.

مصرفشیرهای غنی‌شده، روغن ماهی، زرده تخم‌مرغ و قارچ، بخشی از نیاز بدنتان به این ماده را تامین می‌کند و برای جبران باقی مانده این نیاز، می‌توانید با مشورت با پزشکتان، دوز مناسبی از مکمل‌های حاوی ویتامین D را مصرف کنید.

افسردگی فصلی

بدنتان را به حرکت وا دارید

بدن شما با ترشح سروتونین بیشتر، در برابر افسردگی و اضطراب مقاوم می‌شود. اگر می‌خواهید در روزهای زمستان امسال خمودگی کمتری را تجربه کنید، ورزش کردن را جدی بگیرید.

وقت نداشتن را بهانه نکنید. منظور ما از ورزش کردن هر روزه، نیم ساعت پیاده روی آگاهانه، ممتد و سریع است. کاری که شما حتی در خانه خودتان هم می‌توانید آن را انجام دهید.

افسردگی فصلی

میز ضد افسردگی فصلی بچینید

معمولا افراد در زمانی که خلق پایینی دارند، بیشتر به خوردن کربوهیدرات یا مواد قندی رو می‌آورند. درحالیکه مصرف این مواد هم می‌تواند کج خلقی و ناآرامی آنها را تشدید کند.

برای اینکه حال بهتری را در روزهای زمستان تجربه کنید، سراغ خوراکی‎‌هایی مثل ماهی سالمون، سبزیجات برگ‌سبز، موز،ماست کفیرو غلات کامل بروید. مصرف این مواد غذایی، حال روان شما را خوش‌تر خواهد کرد.

بابونه دم کنید

برای دور زدن افسردگی فصلی می‌توانید از گیاهان دارویی هم کمک بگیرید. دم‌نوش بابونه، یکی از داروهای طبیعی افسردگی فصلی است. شما در چنین شرایطی به کاهش مصرف قهوه و نوشیدنی‌های محرک نیاز دارید و می‌توانید با کمک نوشیدنی‌های آرامش‌بخش، آرامش بیشتری را در روزهای زمستان تجربه کنید.

افسردگی فصلی

این نکته مهم را فراموش نکنید

درصورتی که بیشتر از شش ماه است که با افسردگی درگیر هستید، نمی‌توانید خلق پایین‌تان را به افسردگی فصلی نسبت دهید و تنها با تغییر رژیم غذایی به دنبال بهبود حالتان باشید.

غمزدگی، بی‌حوصلگی، اختلالات خواب، بی‌اشتهایی یا پراشتهایی شدید یا میل به پایان یافتن زندگی، درصورتی که بیشتر از شش ماه با شما باشد، از نیاز جدی شما به درمان‌های تخصصی و کمک گرفتن از روانپزشکان حکایت می‌کند. پس به بهانه شیوع افسردگی در زمستان، از کنار این نشانه‌ها عبور نکنید.