پایگاه خبری تحلیلی امروله09:04 - 1397/11/23
گفتگوی تفصیلی:

کتاب یک چراغ راهنما در مسیر زندگی کودکان و نوجوانان است

پایگاه خبری امروله : رئیس اداره کتابخانه های شهرستان صحنه گفت : کودکان راه زندگی سعادتمندانه فردا را امروز باید بیاموزند و در این مسیر کتابخوانی ، چون چراغی فرا راه انهاست.

علی نیازی در گفتگو باامروله، عنون اکرد : بسیاری از دانشمندان و روانشناسان بر این باور هستند که اساس و زیربنای شخصیت انسان در سالهای اول زندگی پایه‌گذاری می شود و آموخته های این دوران ، تاثیر عمیقی بر آیندهء زندگی فرد دارد . بنابراین اگر مطالب خواندنی مفید و سازنده در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد و آنها از همان سنین کودکی به مطالعه عادت کنند، راه و رسم زندگی را خواهند آموخت و تحت تاثیر داستانها و کتابهای آموزنده ، به رشد و تکامل خواهند رسید و در آینده نیز برای حل مشکلات خود از کتاب کمک خواهند گرفت .

 

وی ادامه داد: بهترین چیزی که نوجوانان باید یاد بگیرند سلسه کارهایی است که به هنگام کلانی به آن نیازمند خواهند بود اینست که آدمی برای داشتن یک زندگی سعادتمند ، نیازمند بینش و آگاهی است و آموخته های دوران کودکی و نوجوانی ، مقدمه ای برای زندگی فرد است . کودکان راه زندگی سعادتمندانه فردا را امروز باید بیاموزند و در این مسیر کتابخوانی ، چون چراغی فرا راه انهاست.

 

 

نیازی خاط رنشان کرد : مطالعه راهی برای تقویت روحیه دینی کودکان و نوجوانان است . گاهی والدین به دلیل ناآگاهی و درک نادرستی که از مسائل دینی و مذهبی دارند . نمی توانند راهنمای خوبی برای کودکان و نوجوانان باشند. بنابراین ممکن است در آموزش این گونه مسائل دچار اشتباه شوند یا هرگز فرصت مناسبی برای آموزش این مسائل نیابند . مطالعه کتابهای دینی و اسلامی به کودک و نوجوان کمک می کند تا به درک صحیحی از این مسائل دست یابد و پیش از آن که دیر شود به رشد و شکوفایی برسد. البته انتخاب کتابهای مناسب و چگونگی مطالعه و برداشت کودک از مطالب آنها از حساسیت خاصی برخودار است و به راهنمائی علماء، افراد با تجربه و پدران نیاز دارد.

 

 

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان صحنه گفت : مطالعه صحیح ، زمینه ساز تفکر و خلاقیت کودکان و نوجوانان است. خواندن کتابها و مطالب و مضامین مختلف موجب شکل گیری ارزشهای گوناگون در ذهن افراد می شود. حساسیت او را رشد می دهد و احترام به دیگران در  او شکل میگرد . رضایتی که یک شخص از مطالعه به دست می آورد او را متکی به خود کلان خواهد کرد . سوالاتی که در هنگام مطالعه در نزد شخص  مطرح می شود و مقایسه هایی که او بین مسائل مختلف می کند . در مجموع موجب می شود که او فردی مبتکر و خلاق بار بیاید.

 

 

وی بیان کرد : انسان ها  برای موفقیت در زندگی ، به الگوهای رفتاری نیازمندند. وجود حس همانند سازی در کودکان و نوجوانان و نیاز آنها به الگوهای رفتاری ، ایجاب می کند که به الگوهای شایسته ای دسترسی داشته باشند تا بدین وسله شخصیت  و رفتار خود را تشکیل دهند. الگوهایی که به وسیلهء کتاب معرفی میشوند نقش مهمی را در شکل دادن به شخصیت کودکان و نوجوانان ایفا می کنند. به لحاظ تاثیری که الگوهای برجستهء اخلاقی در شخصیت نوجوانان و جوانان دارد . مطالعه ی زندگینامه ی بزرگان و مشاهیر و علماء می تواند بسیار موثر واقع شود.

 

 

نیازی یادآور  شد : با بهره گیری از تخیل که ضرورت اساسی خلاقیت است دنیایی بزرگ و پهناور در مقابل چشمان شخص گشوده می شود و او قادر است ازادانه خیال پردازی کند . که در این شرایط هنوز خود را محدود و محبوس در حصار امور مشهود نمی بیند.

 

 

این مسئول تشریح کرد : مطالعه باعث پیشرفت تحصیلی است  مطالعهء درسی و غیر درسی ، باعث بالا رفتن سطح فکر و فعال شدن ذهن شخص می شود. وقتی سطح فکر یادگیری بالا رفت و ذهن او فعال شد . امکان یادگیری کتب، دروس و موضوعات مختلف برایش بهتر فراهم می شود. یعنی ذهن او آمادگی بیشتری را برای یادگیری هر موضوع و مطلب حتی دروس ریاضی، ادبیات ، تاریخ، و …. خواهد داشت و این مطلبی است که تجربه آن را بارها ثابت کرده است.

 

 

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان صحنه بیان کرد : عده ای از افراد تصور می کنند که عادت به مطالعه  امری ذاتی و خصلتی است که تنها بعضی از افراد به دلیل کنجکاوی ، علاقه و … به آن روی می آورند و دیگران نمی توانند اهل مطالعه باشند و شاید به همین دلیل هیچ گونه تلاشی برای ایجاد عادت به مطالعه در فرزندان خود انجام نمی دهند.

 

 

وی گفت : تحقیقات و تجارب اخیر در زمینه ی تعلیم و تربیت ثابت کرده است که عادت به مطالعه یک امر اکستابی است . یعنی همانطور که یک کودک، خواندن و نوشتن را یاد میگرد ، می تواند مطالعه را هم بیاموزد . پس باید روش مطالعه را به او آموخت واو را به خواندن عادت داد.