پایگاه خبری تحلیلی امروله11:37 - 1397/12/22
یک مقام مسئول اعلام کرد

ایران انحصار تولید کاتالیست SAC۵۰۰ را شکست

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: موفق شدیم تا انحصار تولید کاتالیست SAC۵۰۰ که در اختیار دو تا سه شرکت در دنیا بود را بشکنیم.

به گزارشامروله، علی پژوهان، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، با اعلام اینکه برای نخستین بار در کشور،کاتالیستSAC۵۰۰ برای تولیدگریدلوله (PE۱۰۰) پلی اتیلن سنگین، تولید و به بهره برداری صنعتی رسیده است، گفت: قرارداد تجاری سازی اینکاتالیست، با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ تن در سال ۹۶ با مجتمع پتروشیمی شازند اراک به امضا رسید و پس از انجام تست‌های مورد نیاز، در هفته گذشته به واحدهای بهره برداری این مجتمع، تزریق شد.

وی ادامه داد: قرارداد تجاری تولید ۷کاتالیستدیگر نیز، با شرکت‌های مختلف به امضا رسیده که در سال آینده، شاهد تولید اینکاتالیستهاهستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه عمدتاً محصولاتکاتالیستیبا کیفیت بالا، در انحصارلایسنسورهایخارجی هستند، اظهار داشت: به طور کلی ۲ تا ۳ تولیدکننده در دنیا قادر به تولید اینکاتالیستهستند که عموماً دانش فنی تولید آن را در اختیار متقاضیان سایر کشورها نمی‌گذارند. این در حالی است که ایران با تولید اینکاتالیست، توانسته است انحصار آن را شکسته و علاوه بر صرفهجوییارزی، نیاز داخل را نیز برطرف کند.

به گفته پژوهان، این مجموعه بهبود در عملکردکاتالیستهارا همپای شرکت‌های خارجی در دستور کار دارد و بی شک، محصول تولیدی سال آینده ایران، از کیفیت بالاتری نسبت به محصول تولیدی امسال برخوردار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، ایران را یک رقیب جدی برای شرکت‌های مطرح دنیا که ساخت این نوعکاتالیسترا بر عهده دارند، دانست و افزود: اینکاتالیستدر سال، عمدتاً ۴۵ تن تولید می‌شود که مورد استفاده برای تولید پلی اتیلن است و می‌توان گفت که محصولی عمدتاً صادراتی به شمار می‌رود؛ البته باید دانست که مجموعه پژوهش و فناوری تنها وظیفه تولید دانش فنی مورد نیاز برای تولید اینکاتالیسترا دارد و وظیفه تولید و تجاری سازی آن بر عهده شرکت‌های مختلف داخلی است.

طبق گفته‌های این مقام مسئول، استفاده از اینکاتالیستدر تولید لوله‌های پلی اتیلن، سبب می‌شود تا عمر این لوله‌ها که در صنعت گاز و آب مورد استفاده قرار می‌گیرد به بیش از ۵۰ سال برسد.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه ما توانسته استتائیدیههایمورد نیاز داخلی و همچنینتائیدیهاتحادیه اروپا به منظور سازگار بودن این محصول با محیط زیست را دریافت کند، گفت: قیمت هر کیلوگرم از اینکاتالیست، ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو است که تاکنون شاهد واردات آن به کشور بودهایم؛ این در حالی است که در مجموع، ارزش واردات این محصول در سال را می‌توان بیش از ۱۵ میلیون یورو اعلام کرد؛ ضمن اینکه هزینه تولید هر کیلوگرم از اینکاتالیستبرای پتروشیمی شازند کمتر از ۵۰ دلار در هر کیلو است.

پژوهان علت انتخاب پتروشیمی شازند به عنوان تولیدکننده اینکاتالیسترا همجواری با مجموعهدمویشرکت پژوهش و فناوری دانست و گفت: علت دیگر انتخاب این پتروشیمی به منظور تولید اینکاتالیسترا می‌توان تجربه صنعتی بالای این مجموعه و ظرفیت بالای تولیداتگریدهایپلی اتیلن مورد استفاده در لوله سازی دانست.