پایگاه خبری تحلیلی امروله10:08 - 1397/12/26
سفره‌های خالی مردم را دریابید؛

سبقت قیمت کالاهای اساسی در پیچ آخر سال /بازار عید با چاشنی گرانی

سبقت قیمت کالاهای اساسی در پیچ آخر سال سفره‌های مردم را خالی کرده و اغلب آنها با این قیمتها توان خرید اقلام اساسی برای شب عید را ندارند.

به گزارشامروله، در این روزهای پایانی سال که تقاضای کالاهای اساسی رو به فزونی است، قیمت این کالاها نیز به دلیل عرضه نامناسب رو به افزایش است.

پایش میدانی خبرنگار مرصاد از بازار کرمانشاه و بررسی فاکتورهای خرید و فروش حکایت از افزایش میانگین 20 درصدی قیمت کالاهای اساسی دارد.

به طور مثال یک کیسه 10 کیلویی برنج ایرانی با افزایش 30 هزار تومانی و برنج هندی با افزایش 10 هزار تومانی برای هر کیسه روبرو بوده که نسبت به ماه گذشته بین 20 تا 30 درصد افزایش قیمت داشته و البته زمزمه‌های کمیابی برنج در آستانه سال جدید هم در بازار شنیده می‌شود.

روغن هم با افزایش 12 درصدی روبرو بوده و قیمت قند و شکر با وجود کمیاب شدن در بازار حدود 50 درصد افزایش یافته است؛ قیمت گوشت مرغ هم طی یک هفته اخیر بیش از 4 هزار تومان افزایش داشت.

این وضعیت در حالی است که شهبازی، رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه چند هفته پیش از عرضه و ذخیره سازی سه نوع برنج خبر داده و اعلام کرده بود که بیش از ۲۵۰۰ تن برنج هندی ۱۱۲۱ در انبارهای استان ذخیره شده و درصدد افزایش سهمیه برنج نیز هستیم.

شهبازی در مورد ذخیره سازی برنج های هومالی و رده ب تایلندی نیز گفته که روند ذخیره سازی این اقلام تا تعدیل قیمت ها همچنان ادامه دارد.

ا

 

کمبودی در بازار نداریم

بیگلری معاون بازرسی و رعایت حقوق مصرف کنندگان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاهاما در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص اخباری مبنی بر کمبود برخی از کالاها از جمله برنج در بازار گفت: هیچگونه کمبودی در این زمینه وجود نداشته و افزایش قیمت این نیز در آستانه نوروز نداریم.

وی تصریح کرد: قیمت برنج طی مدت اخیر رو به کاهش بوده است و حدود یک ماه است که قیمت مناسبی در بازار دارد.

این مسئول افزود: قیمت برنج در بازار کرمانشاه رو به افول است و همین برنج های هندی بین۶۰تا۷۰هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که پیش از این قیمت برنج هندی تا۸۰و۸۵هزار تومان نیز بالا رفته بود.

بیگلری ادامه داد:این برنج های هندی با ارز دولتی وارد کشور شده و به وفور وجود دارد و هیچ مشکلی نیز از این نظر وجود ندارد و به همین دلیل قیمت آن کاهش یافت.

وی گفت: برنج ایرانی نیز هم اکنون از نظر قیمت وضعیت مناسبی داشته و قیمت آن بستگی به نوع برنج دارد.

این مسئول در خصوص شکر نیز افزود: هم اکنون شکر نیز در تعاونی های مصرف و دولتی و فروشگاه های بزرگ توزیع می شود و شکر نیز هم اکنون به وفور پیدا می شود و قرار است۳۰۰۰تن شکر به بازار تزریق شود.

بیگلری از اجرای طرح بازرسی و نظارت خبر داد و گفت: ما از اول بهمن۹۷الی۱۵فروردین۹۸ما طرح نظارتی داریم و از واحدهای صنفی از جمله فروشگاه های پوشاک، خشکبار، آجیل، شیرینی و تمام کالاهایی که بیشترین تقاضا را در این ایام دارند بازدید می کنیم.

وی از بازرسی و نظارت بر خدمات حمل و نقل مسافران، مسافرخانه ها، هتل ها و رستوران های بین راهی نیز طی این طرح نظارتی خبر داد و گفت: ما بیشترین بازدسی هایمان روی مواردی که مسافران با آنها در ارتباط هستند متمرکز کرده ایم.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه افزود: هم اکنون۱۵اکیپ دو نفره بازرسی در مرکز استان و در هر شهرستان نیز دو اکیپ کار بازرسی را انجام می دهند که در مجموع حدود۴۱اکیپ در استان بر واحدهای صنفی نظارت دارند.

ا

وی تصریح کرد: اکیپ های بازرسی ما به همراه تعزیرات حکومتی و در قالب شعب سیار کار نظارت و بازرسی را انجام می دهیم و پس از تشکیل پرونده توسط ما تعزیرات حکومتی حکم لازم را صادر می کند.

بیگلری ادامه داد: در بعضی موارد گشت های مشترکی نیز با سایر دستگاه های نظارتی چون بهداشت، استاندارد، میراث فرهنگی و اتاق اصناف داریم.

وی تاکید کرد: شهروندان و مسافران در صورت بروز هرگونه تخلفی می توانند از طریق شماره۱۲۴به ما اطلاع دهند تا ما در اسرع وقت رسیدگی کنیم.

اظهارات مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در حالی است که اطلاعات و پایش میدانی بازار بیانگر چیز دیگری است و نشان از افزایش قیمت ها با توجه به افزایش تقاضا است.