پایگاه خبری تحلیلی امروله12:12 - 1398/01/12
چشم انداز فناوری درسال ۹۸؛

خودروهای ارزان برقی فراتر از «تسلا»/ اینترنت ۵G از راه می رسد

در سال جدید صنعت فناوری بیش از پیش رشد می کند و به نظر می رسد پیشرفت در حوزه های اینترنت «۵جی»، خودروهای برقی و خودران و اینترنت اشیا توجه تمام دست اندرکاران این صنعت را به خود جلب کرده است.

به گزارشامروله، صنعت فناوری هر سال در ابعاد جدیدی رشد می‌کند. گستره قابلیت‌ها و کاربردهای آن را نمی‌توان به صنعت یا تولید نسبت داد. رشد فناوری در کل سطح رفاه و زندگی انسان را ارتقا داده است. جالب آنکه به نظر نمی‌رسد در آینده این روند متوقف شود. شرکت‌های مشاوره مختلف تخمین‌ها و پیش بینی‌های متفاوتی از مهم‌ترین روندهای این بخش در سال آتی ارائه کردند. اما با توجه به برآیند تحقیقات آنها می‌توان ادعا کرد در سال جدید هوش مصنوعی، ماشین‌هایخودرانو واقعیت مجازی از جمله روندهای صنعت فناوری هستند که به طور گسترده‌ای رشد می‌کنند.

علاوه بر آن نمی‌توان سروصدای عرضه اینترنت با استاندارد ۵G را در سراسر جهان نادیده گرفت. در ماه‌های پایانی سال گذشته شمسی، بسیاری از شرکت‌ها دستگاه‌هایی جدیدی از موبایل گرفته تا خودرو عرضه کردند که با این استاندارد یکپارچه شده بود. از سوی دیگر فناوریبلاکچیننیز رشد قابل توجهی داشت و اکنون پیش بینی می‌شود بسیاری از شرکت‌ها فراتر از نقل و انتقالات پول‌های مجازی از آن برای ایجاد شفافیت تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. از سوی دیگر با توجه به حوادث و حواشی شبکه‌های اجتماعی در سال گذشته و پررنگ‌تر شدن اهمیت حفظ حریم خصوصی کاربران، به نظر می‌رسد در این بخش نیز تغییراتی رخ دهد.

برخی از مهمترین روندهای صنعت فناوری در سال جدید را می‌توانید در زیر بخوانید:

اینترنت ۵G بالاخره از راه می‌رسد

در این اواخر هیچ موضوعی مانند استاندارد ۵G این همه سروصدا در صنعت موبایل به پا نکرده بود. در نیمی از دهه جاری این استاندارد به عنوان سرآغازی برای ارائه خدمت اینترنت سریع‌تر موبایل معرفی شده بود که جایگزین اینترنت عادی می‌شود. اما در این میان مشکلی وجود داشت؛ هیچکس دقیقاً نمی‌داند استاندارد اینترنت ۵G چه بوده است.

اما این روند در سال گذشته تغییر کرد. اکنون ویژگی‌های این استاندارد و همچنین فناوری‌های واقعی که با این ویژگی‌ها همخوان هستند نیز عرضه شده‌اند. البته در بخش اعظم سال گذشته این استاندارد در حال آزمایش بود اما در سال جدید احتمالاً تلفن‌های هوشمند با قابلیت همخوانی با ۵G عرضه می‌شوند. بههرحالتخمین زده می‌شود تا پایان ۲۰۱۹ میلادی (دی ماه ۱۳۹۸ شمسی) تقریباً تمام شهرهای بزرگ و تقریباً حومه‌های آنها به اینترنت ۵G دسترسی خواهند داشت. مناطق دورافتاده نیز احتمالاً باید برای دسترسی به اینترنت ۵G منتظر ۲۰۲۰ میلادی بمانند. ایندرحالیاست که در برخی مناطق حتی استاندارد LTE عرضه نشده است. اما بالاخره در ۲۰۱۹ میلادی اینترنت ۵G به واقعیت تبدیل می‌شود.

خودروهای برقی؛ فراتر از تسلا

اکثر افراد هنگام صحبت درباره خودروهای برقی، شرکت تسلا را در نظر می‌آورند. اما به نظر می‌رسد در ۲۰۱۹ میلادی بقیه شرکت‌های تولید کننده خودرو نیز وارد بازی «حملونقلالکتریکی» می‌شوند.

در سال جدید انبوهی از خودروهای جدید الکتریکی رونمایی می‌شوند که بخشی از آنها لوکس هستند. خودروسازانی مانند آئودی،آستونمارتین،جاگوار، مرسدس بنز و پورشه همه مدل‌هایی الکتریکی برای ویراژ دادن در جاده‌ها می‌سازند اما این خودروها بسیارگرانقیمتهستند.

البته پیش بینی می‌شود مدل‌های ارزان‌تر خودروهای الکتریکی مانند Mini E و ولوو XC۴۰ نیز با قیمتی کمتر از ۵۰ هزار دلار عرضه شوند. تسلا نیز خودروی الکتریکی مدل ۳ با قیمت پایه ۳۵ هزار دلار نیز عرضه کرده است. فولکس واگن نیز خودروی e-Golf نیز با برچسب قیمتی ۳۰ هزار دلار عرضه می‌شود. بنابراین در آینده نزدیک خودروهای ارزان الکتریکی نیز به بازار عرضه می‌شوند.

تقریباً تا پایان ۲۰۱۹ میلادی همه خودروسازان بزرگ نوعی خودروی الکتریکی رونمایی یا به بازار عرضه می‌کنند.

البته حداقل ۵ سال طول می‌کشد تا خودروهای الکتریکی مکان خود در بازار را تثبیت کنند. اما سال جدید سرآغازی برای پایان عصر موتورهای احتراقی خواهد بود.

سراشیبی سقوط شبکه‌های اجتماعی و افزایش قانون گذاری

اکنون چند سالی است که شبکه‌های اجتماعی با دردسرهای مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند. سرآغاز این مشکلات در پایان ۲۰۱۶ میلادی بود، یعنیهنگامیکههکرها از الگوریتم‌ها برای تأثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رأی دهندگان به همه پرسیبرگزیتدر انگلیس استفاده کردند. اما اوضاع در سال گذشته بسیار وخیم‌تر شد. بسیاری از مدیران شبکه‌های اجتماعی در حال سقوط بودند یا به طور کلی از اعتراف به دخالت در این روند سرباز می‌زدند.

هرچند بسیاری از افراد به سختی می‌توانند عادت به استفاده از شبکه‌های اجتماعی را ترک کنند اما باید منتظر روند نزولی بازدید از برخی شبکه‌های اجتماعی در سال جدید بود. در همین راستا استفاده از سرویس‌های اشتراک گذاری عکس و ویدئو مانند اینستاگرام واسنپچتافزایش یافته اما استفاده از سرویس‌های متنی مانند توئیتر وفیسبوککاهش یافته است.

علاوه بر آن در اینجا بحران اعتماد را نیز باید در نظر گرفت. دو شبکه اجتماعیفیسبوکو توئیتر اقدامات کمی برای مقابله با قلدری در فضای مجازی انجام داده‌اند و به نظر می‌رسد درآمدزایی از طریق تبلیغات را از موضعگیریدر برابر انتشار اطلاعات غلط از طریق سرویس‌هایشان ترجیح می‌دهند.

بنابراین در سال جدید باید منتظر موضع قانون در برابر این شبکه‌ها بود. این در حالی است که تیم کوک (مدیر ارشد اجرایی اپل) و بیل گیتس (بنیانگذار مایکروسافت) درباره نیاز به تنظیم قوانین در این صنعت سخن گفته‌اند.

اینترنت بدن انسان

شرکت تحلیلی «گارتنر» تخمین می‌زند تا پایان ۲۰۲۰ میلادی حدود ۲۰.۴ میلیارد دستگاه به اینترنت اشیا مجهز شوند. در همین راستا تخمین زده می‌شود در سال جدید فعالیت تولیدکنندگان دستگاه‌های اینترنت اشیا و همینطور چرخه تأمین تجهیزات آنها گسترش یابد. به خصوص تلاش‌های زیادی برای افزایش امنیت این دستگاه‌ها در حال انجام است.

در کنار این نگرانی‌های امنیتی به نظر می‌رسد باید اشاره کرد گستره استفاده از اینترنت اشیا از لوازم و تجهیزات خانگی و صنعتی فراتر رفته و به داخل بدن انسان نیز نفوذ می‌کند. از جمله این وسایل هوشمند می‌توان به دستگاه‌های کنترل سلامتی و عینک‌های هوشمند اشاره کرد.

در گزارش «بنیاد رایانه IEEE » آمده است: قرص‌های دیجیتال به حوزه پزشکی و درمان نیز نفوذ می‌کنند. از سوی دیگر دستگاه‌های مجهز به «اینترنت بدن» که به بدن انسان می‌چسبند یا پیوند می‌خورند نیز سرآغاز عصر برقراری ارتباط با حسگرها در محیط است. این دستگاه اطلاعاتی غنی‌تر جمعآوریمی‌کنند که کاربردهایی جالب‌تر و وسیع‌تر داند. البته نگرانی‌هایی درباره حفظ حریم شخصی انسان‌ها و آسیب‌های فیزیکی آنها به انسان نیز وجود دارد.

دستگاه‌ها و مواد هوشمند

مواد پیشرفته و دستگاه‌های هوشمند مانند عینک‌هایی با لنز قابل تنظیم، کاغذ هوشمند و فرستنده و دریافت کننده‌های قابل هضم در بدن انسان کاربردهای جدیدی در حوزه خدمات درمانی، بسته بندی، دستگاه‌های مصرف و حوزه‌های دیگر دارند. استفاده از این فناوری‌ها تأثیری عظیم روی درک انسان از اینترنت اشیا دارد و به موارد استفاده جدیدی منجر می‌شود.

فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای آموزش کارمندان، آموزش به دانش آموزان، فعالیت‌های مهندسی و رشته‌های دیگر کارآمد است. با این وجود هزینه بالای استفاده از آنها یک مانع کلیدی در این روند به حساب می‌آید. البته با گسترش استفاده ازهدستهایواقعیت مجازی این روند تغییر خواهد کرد.

به هر حال در ۲۰۱۹ میلادی کاربردهای صنعتی واقعیت مجازی گسترش می‌یابد. این امر روی فرایند فعالیت‌های افراد در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد.

واقعیت افزوده طی سال گذشته در سایه واقعیت مجازی رشد کرده است. اما در ۲۰۱۹ میلادی این فناوری هم با رشد قابل توجهی روبرو می‌شود.

فناوری بلاکچین

تاماههایپایانی سال جدید فناوریبلاکچینبرای نخستین بار با کاربردهایی برای شرکت‌ها عرضه می‌شود. شرکت‌های مختلف از این فناوری به عنوان راهی برای ارتقای سطح همکاری‌های خود استفاده می‌کنند.

در ۲۰۱۹ میلادیبلاکچیناز حصار تراکنش ارزهای مجازی خارج و به بخشی مهمی از پلتفرم‌های تجاری تبدیل می‌شوند. این فناوری شفافیت تراکنش‌ها را دربسیایاز کسب و کارها فراهم می‌کنند.