پایگاه خبری تحلیلی امروله10:55 - 1398/01/21
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه :

سیل اخیر 65 میلیون ریال خسارت به کتابخانه های عمومی شهرستان صحنه وارد کرده است

پایگاه خبری امروله : مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت : کتابخانه های عمومی شهرستان صحنه جهت ساماندهی 65 میلیون ریال نیاز دارد.

به گزارشامروله، استان کرمانشاه همانند سایر استان‌های واقع در رشته کوه زاگرس در هفته گذشته با حادثه سیل دست و پنجه نرم کرد و روز یکشنبه گذشته شاهد ورود سامانه بارشی قوی در آسمان خود بوده است.

این سامانه بارشی تنها در 24 ساعت فعالیت، سبب بارش شدید و به دنبال آن آبگرفتگی و سیل شد و این سیلاب هم خسارات فراوانی به زیرساخت‌های استان وارد کرد که شدت بارش‌ها و سیل در شرق و جنوب شرقی استان در شهرستان‌های هرسین، کنگاور و صحنه بیشتر بود.
 

کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی یکی از نقاطی هستند که حفظ آنها در برابر آسیب‌های طبیعی و انسانی از اولویت دوچندان برخوردار است، از همین رو با آغاز هشدارها و پیش‌بینی هواشناسی از ورود این سامانه قدرتمند، پیشگیری‌ها برای مقابله با سیلاب در کتابخانه‌های استان آغاز شد، هرچند که نم زدگی در برخی از این مراکز گزارش شده است.

سقف کاذب کتابخانه امیرکبیر فرو ریخت
چنانچه معصومه حسنی‌خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در گفت‌وگو باخبرنگار ایبنااظهار کرد: این نم‌زدگی شدت و ضعف دارد و در برخی از شهرستان‌ها مانند هرسین شاهد نم‌زدگی و رطوبت بیشتری هستیم.


وی به نم زدگی در برخی از کتابخانه‌ها همچون امیرکبیر در شهر کرمانشاه اشاره کرد، به گونه‌ای که به گفته او سقف کاذب این کتابخانه بر زمین سقوط کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای پیشگیری از بحران و کاهش خسارات سیل به کتابخانه‌ها، کارهای متعددی پس از هشدارها انجام شده است، افزود: همه تجهیزات کامپیوتری و فنی کتابخانه به ویژه در کتابخانه‌هایی همچون ده‌پهن و شهید عسگری به همراه امکانات و تجهیزات مهم و گرانقیمت آنها جمع آوری شد و به طبقات بالایی یا کتابخانه‌های واقع در نقاط امن ارسال شد.

کتابخانه‌هایی که بیشترین آسیب را از سیل دیدند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در یک ارزیابی کلی به برخی کتابخانه‌های آسیب دیده به دنبال سیل و بارندگی اشاره کرد و گفت: کتابخانه گلستان واقع در شهرستان هرسین در بخش بیستون به دلیل نم‌زدگی سقف و دیوار به اعتبار 10 میلیون ریالی برای اصلاح ایزوگام سقف و رنگ‌آمیزی، کتابخانه چهر نیز در همین بخش به دلیل نم‌زدگی سقف از ناودان و دیوار از جداره بیرونی به اعتبار 5 میلیون ریالی برای عایق بندی سقف و دیوارها به همراه رنگ آمیزی داخلی نیاز دارد.
 


به گفته حسنی خونسار، کتابخانه شهید باهنر واقع در شهرستان صحنه بخش دینور هم به دلیل نشست دیوار کتابخانه به 20 میلیون ریال اعتبار برای برچیدن قسمتی از دیوار و اجرای مجدد، کتابخانه اقبال لاهوری واقع در شهرستان صحنه بخش مرکزی به دلیل نم‌زدگی سقف از ناودان و دیوار از جداره بیرونی به 20 میلیون ریال اعتبار و کتابخانه شهید جمالی همین شهرستان نیز به دلیل ریزش چاه فاضلاب به 25 میلیون ریال اعتبار برای حفر چاه مجدد نیاز دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: کتابخانه شهید عراقی کنگاور نیز به دلیل نم‌زدگی سقف از ناودان و دیوار از جداره بیرونی به 20 میلیون ریال اعتبار برای عایق‌بندی و رنگ آمیزی و کتابخانه وحدت پاوه در بخش مرکزی به دلیل نم‌زدگی دیوار خارجی به داخل 30 میلیون ریال اعتبار می‌خواهد.

حسنی خونسار افزود: کتابخانه سهروردی گیلانغرب هم به دلیل نفوذ آب به داخل ساختمان به 20 میلیون ریال اعتبار برای درزگیری، تعویض پنجره و رنگ آمیزی، کتابخانه امام صادق (ع) دالاهو هم به دلیل نم‌زدگی سقف و دیوارهای خارجی به 10 میلیون ریال اعتبار، کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل نم‌زدگی سقف و دیوارهای خارجی به 10 میلیون ریال اعتبار، کتابخانه شهدای مدافع حرم کرمانشاه به 20 میلیون ریال و امام رضا (ع) کرمانشاه هم به 60 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.
 


وی به نفوذ آب به داخل ساختمان اداره شهرستان کرمانشاه در بخش مرکزی اشاره کرد و اعتبار مورد نیاز برای عایق بندی سقف و دیوار آن را 15 میلیون ریال عنوان کرد.

همه کتابخانه‌های استان کرمانشاه در حال حاضر فعال هستند
حسنی خونسار ادامه داد: نسخ خطی چاپ سنگی و سربی، کتاب‌های مرجع گرانقیمت به طبقات بالایی یا کتابخانه‌های واقع در نقاط امن منتقل شد و جریان برق، انشعاب گاز و آب کتابخانه‌ها قطع شد.

به گفته این مقام مسئول، پس از انجام اقدامات فوق، نسبت به مسدودسازی درب ورودی کتابخانه و پنجره‌ها و تعطیلی آن اقدام شد و تا زمان اعلام پایان وضعیت اضطراری توسط سازمان مدیریت بحران و فروکش کردن آب گرفتگی، فعال شدن کتابخانه مجاز نبود که هم اکنون همه این مراکز فعال هستند.

وی یادآور شد: ردیف پایین قفسه‌های کتاب به ویژه در مناطقی که در معرض خطر بیشتری قرار داشت، خالی شد و همه مدیران در حالت آماده باش قرار داشتند و علی رغم سیل شدیدی که در شهرستان هرسین و کرناچی شاهد آن بودیم، خوشبختانه با مشکل حادی مواجه نشدیم.
 


به گفته حسنی خوانسار، همه این تدابیر در شهرستان‌های در معرض خطر همچون گیلانغرب، اسلام آباد، روانسر و غیره انجام شده است.

بسته‌های فرهنگی به مناطق سیل‌زده ارسال می‌شود
وی همچنین از ارسال بسته‌های فرهنگی به مناطق سیل زده استان کرمانشاه پیرو سخنان اخیر مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان امر مطلوب و تاثیرگذار یاد کرد و افزود: با توجه به مشکل پیش آمده باید به جنبه روحی و روانی کودکان مناطق آسیب دیده رسیدگی شود که ارسال بسته‌های فرهنگی، اسباب بازی و کتاب یکی از روش‌های تاثیرگذار است چنانچه مشابه این امر در حادثه زلزله سال 96 صورت گرفت و بالغ بر 500 برنامه فرهنگی در ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در پایان با تاکید بر اینکه بی‌شک این برنامه‌ها در سلامت روانی کودکان حادثه دیده تاثیرگذار است، اضافه کرد: در صدد اعزام همکاران برای اجرای برنامه‌ها و توزیع بسته‌های فرهنگی به ویژه کتاب در این مناطق هستیم.