پایگاه خبری تحلیلی امروله10:51 - 1398/02/21

راهنمای تغذیه کودکان در اولین دهه زندگی

به گزارشامروله، هنوز کودکتان مفهوم چاقی و آسیب‌های ناشی از آن را درک نکرده اما شما نگران چربی‌های اضافه‌ای هستید که ممکن است روزی عضلاتش را محاصره کنند. درحالیکه تا یکی دو دهه قبل، کمی اضافه وزن، نشانه سلامت کودک در میان والدین تلقی می‌شد، این روزها چاقی کودک به یکی از هراس‌های پدر و مادرها تبدیل شده است.

مراقب باشید اشتباه نکنید

نگرانی از چاقی کودک و ماندگار یا بیشتر شدن چربی‌های اضافه بدنش در بزرگسالی، والدین را به دام‌های تغذیه‌ای می‌اندازد. اما کم کردن حجم کربوهیدرات و مصرف پروتئین بیشتر، نه تنها کمکی به سلامت این کودکان نمی‌کند، بلکه می‌تواند مشکلاتی جدی‌تر از چاقی را برای سلامتشان ایجاد کند.

واقعیت این است که کودکان به مصرف میزان قابل توجهی کربوهیدرات و حتی چربی در روز نیاز دارند. آنها برای پرتحریک و فعال بودن به مصرف کربوهیدرات‌هایی مثل غلات و شیر، برنج و لوبیا، سیب‌زمینی، نخود‌فرنگی، ذرت و حتی ماکارونی نیاز دارند. نگران نباشید. در این سالها مصرف میزان کافی و کنترل شده کربوهیدرات، باعث چاقی کودک نمی‌شود.

(خرید شیر برنج دارچینی کاله از دیجی‌کالا)

کربوهیدرات با شیرینی اضافه

برخلاف نگاه منفی والدین نسبت به مصرف خوراکی‌های شیرین، کودکان در دهه اول زندگی‌شان، به مصرف میوه و آب‌میوه و حتی خوراکی‌های شیرینی مثل شکلات کاکائویی هم نیاز دارند. مهم این است که تعادل را در مصرف این خوراکی‌ها رعایت کنید و چاقی کودک را نه به این خوراکی‌ها، که به مصرف بیش از اندازه آنها نسبت دهید.

کودکان 5 تا 12 ساله به مصرف خوراکی‌هایی نیاز دارند که انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌ها و بازی‌های کودکانه‌شان را تامین کند. به گفته متخصصان، محروم کردن بچه‌ها از مصرف این مواد غذایی انرژی‌زا و محدود کردن رژیم روزانه‌شان به پروتئین، می‌تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد.

چاقی کودک

فیبر، مانعی برای چاقی کودک

شما اجازه دارید که در سبد غذایی فرزندتان حتی برای کربوهیدرات‌های زودهضم و ساده جا باز کنید. گذشته از این، با مصرف مواد غذایی مثل برنج قهوه‌ای و نان سبوس‌دار هم می‌توانید به حفظ سلامت کودکتان کمک کنید. مصرف همزمان کربوهیدرات و فیبر، به حفظ سلامت دستگاه گوارش او کمک می‌کند و مانع چاقی کودک می‌شود.

چرا نباید کربوهیدرات‌ها را حذف کنید؟

از آنجا که بچه‌ها، بازی و فعالیت را به غذا خوردن ترجیح می‌دهند، بهتر است با آماده کردن غذاها و میان‌وعده‌های پرکالری، نیاز روزانه بدنشان را تامین کنید. اگر فرزندتان قرار است فعالیت زیادی داشته باشد (مثلا به خانه بازی برود) می‌توانید به او یک لیوان آب میوه یا بستنی شکلاتی بدهید. مصرف خوراکی‌های شیرین در چنین شرایطی سطح انرژی او را بالا می‌برن و باعث چاقی کودک نمی‌شوند.

اگر او به کلاس ورزش می‌رود، یک ساعت قبل از شروع کلاس، می‌توانید او را با ترکیبی از کربوهیدرات‌های انرژی‌بخش و مواد قندی تغذیه کنید. خوردن میان‌وعده‌های سالمی مثل شیربرنج یا شله‌زرد قبل از این تمرین‌ها می‌تواند انرژی او را بیشتر کرده و مانع آسیب دیدن عضلاتش شود.

در دقایق قبل از شروع کلاس هم می‌توانید با یک لیوان شیرعسل، توانش برای ورزش کردن را بیشتر کنید.