پایگاه خبری تحلیلی امروله11:39 - 1398/03/01
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه:

اعتبارات کفاف جامعه هدف بهزیستی را نمی دهد/ بیش از ۴۸۰۰ پشت نوبتی داریم

مرصادنیوز: مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به مشکلات مددجویان این نهاد گفت: اعتبارات کفاف جمعیت تحت پوشش را نمی دهد.

به گزارشامروله، «به‌زیستن» یک مفهومی کلیدی در رفاه و سیاست اجتماعی است و در چند دهه اخیر به دلایل هم در مجامع دانشگاهی و هم در عرصه سیاست‌گذاری اهمیت بسیار مورد توجهی پیدا کرده است.

بهزیستی یکی از نهادهای حمایتی است که با ارائه خدمات متعدد از قبل از تولد تا دوران سالمندی به افراد جامعه هدف خود خدمات ارائه کرده و آنها را در رسیدن به مفهوم «به‌زیستن» یاری می‌دهد.

برای آشنایی با خدمات سازمان حمایتی بهزیستی و چگونگی ارائه خدمات این سازمان به جامعه هدفش گفتگویی با فاطمه رضوان مدنی، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه انجام داده‌ایم که شرح آن در ذیل می‌آید:

اگر بخواهید تعریفی کلی از سازمان بهزیستی و خدماتش داشته باشید، چگونه آن را معرفی می‌کنید؟

بهزیستی سازمانی تخصصی و دانش محور است که از قبل از تولد با انجام مشاوره‌های ژنتیک تا زمان سالمندی به افراد جامعه هدف خود خدمات می‌دهد.

جامعه هدف بهزیستی را چه کسانی تشکیل می‌دهند و چه کسانی در مراکز این سازمان نگهداری می‌شوند؟

گروه اول جامعه هدف ما نوزادان شیرخوارگاه هستند که از نوزادی تا ۲.۵ سالگی در شیرخوارگاه معتضدی کرمانشاه مراقبت می‌شوند.

گروه دوم کودکان ۲ تا ۶ سال بوده که یا والدین خود را از دست داده‌اند و به عنوان بی سرپرست یا والدین آنها در قید حیات بوده و صلاحیت نگهداری آنها را ندارند، که به عنوان بد سرپرست در مراکز نگهداری می‌شوند.

از دیگر گروه‌های هدف ما کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۸ سال هستند که اینها نیز یا بی سرپرست یا بدسرپرست بوده و به صورت جداگانه در مراکز دخترانه و پسرانه ما نگه‌داری می‌شوند.

آیا در مراکز فوق افراد سالم و معلول در کنار همدیگر نگهداری می‌شوند؟

خیر، مراکز معلولین ما جدای از مراکز فوق است که به مراکز زیر ۱۴ سال و بالای ۱۴ سال برای خانم‌ها و آقایان تقسیم می‌شود و کسانی که معلولیت جسمی حرکتی و ذهنی دارند در این مراکز نگهداری می‌شوند.

آیا بیماران روانی نیز در مراکز بهزیستی و در کنار سایر معلولان نگهداری می‌شوند؟

ما به این منظور مراکز نگهداری از بیماران روانی را داریم که تعداد زیادی از بیماران روانی که روانی مزمن هستند نگهداری می‌شوند.

ما همچنین کمپ‌های ترک اعتیاد داریم که شامل کمپ‌های ماده ۱۵ و ۱۶ است. در کمپ‌های ماده ۱۵ افراد به صورت خود معرف مراجعه می‌کنند و در کمپ‌های ماده ۱۶ که مخصوص معتادان متجاهر است، معتادان متجاهر پس از جمع آوری از سطح شهر برای ترک آنجا نگهداری می‌شوند.

همچنین یک سری مراکز گذری داریم که اینها به صورت کانکس در خیلی از نقاط مراکز شهر فعالیت دارند و کسانی که نیاز به راهنمایی و کمک دارند آنجا راهنمایی می‌شوند.

برای مثال در این مراکز پک هایی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های پزشکی وسایل پیشگیری مانند سرنگ، پنبه و الکل و… در اختیار افراد قرار داده می‌شود.

مردم از چه طریقی می‌توانند مشکلات و آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه را به شما اطلاع دهند؟

هرکدام از همشهریان می‌توانند مشکلات خود و آسیب‌های اجتماعی را با شماره گیری ۱۲۳ مربوط به اورژانس اجتماعی با ما در میان بگذارند. آنها می‌توانند مشکلاتی چون کودک آزاری، همسر آزاری، مشکلات روحی- روانی و افسردگی اطرافیان را که ممکن است منجر به مواردی چون خودکشی شود، را با کارشناسان و مشاوران ما در مرکز ۱۲۳ در میان بگذارند و اگر نیاز به حضور فوری همکاران ما در محل باشد، همکاران ما بلافاصله در محل حاضر خواهد شد و به آنها کمک خواهند کرد.

مردم همچنین می‌توانند در خصوص هر معضلی که در حوزه‌های روانشناسی و جامعه شناسی وجود دارد و فکر می‌کنند نیاز به راهنمایی دارند، با همکاران ما در مرکز اورژانس اجتماعی به شماره ۱۲۳ تماس بگیرند و توسط همکاران متخصص ما مشاوره و راهنمایی می‌شوند.

همچنین شماره تماس ۱۴۸۰ ما نیز به صورت شبانه روز فعال است و کسانی که نیاز به راهنمایی و مشاوره دارند، می‌توانند با این شماره تماس بگیرند و مشکلات شأن را مطرح کنند و به صورت رایگان راهنمایی و مشاوره‌هایی که نیاز دارند را توسط همکاران روانشناس جامعه شناس و مددکار ما دریافت کنند.

به جز خدمات توانبخشی چه خدماتی به افراد تحت پوشش این نهاد ارائه می‌شود؟

غیر از مراکزی که به صورت شبانه‌روزی یا روزانه هستند، یک سری ارائه خدمت نیز داریم و به یک سری افراد نیز مستمری پرداخت می‌کنیم که از آن جمله می‌توان به معلولین و کسانی حق پرستاری دریافت می‌کنند، اشاره کرد.

حق پرستاری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

حق پرستاری تنها به کسانی که قطع نخاع شده‌اند، تعلق می‌گیرد.

آیا تمام تحت پوشش بهزیستی مستمری بیمه و خدمات ارائه شده توسط این سازمان را دریافت می‌کنند؟ و به چه دلیل است که برخی افراد تحت پوشش این نهاد قرار دارند، اما از خدمات حمایتی چون بیمه و مستمری برخوردار نیستند؟

یکسری افراد تحت پوشش این سازمان بوده که پشت نوبت مستمری هستند که به دو بخش پشت نوبت اجتماعی و توانبخشی تقسیم می‌شوند و هم اکنون تعداد ۴۸۷۷ پرونده در بهزیستی استان کرمانشاه داریم که پشت نوبت هستند.

به دلیل اینکه بودجه ما به صورت متمرکز از سازمان بهزیستی در تهران می‌آید و پرونده‌ها پس از تشکیل به تهران ارسال می‌شوند و آنها به صورت مستقیم این پول‌ها را به حساب خود مددجو واریز می‌کنند و اینکه متأسفانه به دلیل اینکه بودجه‌ها تعریف شده بوده و جامعه هدف ما نیز روز به روز گسترش می‌یابد، بودجه‌ای که به این منظور دیده‌اند، کافی نیست.

هر زمانی که به ما مجوز بدهند بلافاصله پرونده‌های این افراد را نیز ارسال می‌کنیم و برای آنها مستمری برقرار می‌شود.

این موضوع در حیطه اختیارات بهزیستی استان کرمانشاه نیست و به سازمان بهزیستی کل کشور وابسته است.

با توجه به اینکه به افراد تحت پوشش این نهاد در ماه حقوقی حدود ۴۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و با توجه به هزینه‌های کنونی اصلاً کفاف نمی‌دهد، آیا برنامه‌ای برای افزایش این حقوق‌ها در سال جدید دارید؟

همانطور که قبلاً هم گفته شد تمام اینها تعریف شده است و در سراسر کشور به صورت یکسان پرداخت می‌شود و مستقیماً از مرکز کشور به حساب مددجو واریز شده و ما هیچ دخل و تصرفی در این موضوع نداریم.

ما تنها پرونده‌های تشکیل شده را به سازمان بهزیستی کشور ارسال می‌کنیم و خود آنها مبالغ فوق را به صورت سراسری و یکسان به حساب مددجویان واریز می‌کنند.

آیا کسانی که تحت پوشش بهزیستی نیستند، می‌توانند از خدمات مشاوره ژنتیک و آزمایش این سازمان استفاده کنند؟

بله می‌تواند از این خدمات در مراکز بهزیستی استفاده کنند اما این خدمات برای آنها رایگان نیست اما مددجویان به شرط داشتن تعرفه یارانه‌ای (خانواده‌های دارای ۲ تا چند معلول) می‌توانند به صورت رایگان از این خدمات استفاده کنند.

آیا بهزیستی هزینه‌های حضور معلولان ورزشکار در میادین ورزشی را متقبل می‌شود؟

هزینه سفر و شرکت در مسابقه هر کدام از ورزشکاران معلولی که تحت پوشش بهزیستی هستند، اگر مدال بیاورند، پرداخت می‌شود. سرویسی برای ایاب و ذهاب ورزشکاران معلول نداریم اما هزینه ایاب و ذهاب و آنها را به هیئت ورزشی پرداخت می‌کنیم.

آیا رویه‌ای برای به کارگیری و استخدام معلولان در ادارات وجود دارد؟

در بحث استخدام معلولین متأسفانه ما توان این را که بخواهیم به صورت استخدام اشتغالی برای این افراد ایجاد کنیم، نداریم.

طبق قانون ۳ در صد از اشتغال سازمان‌ها را معلولین تشکیل می‌دهند اما این به شرط داشتن مجوز استخدام و شرکت آنها در آزمون استخدامی است.

نهایت تلاش ما این است که به جامعه معلولین و تحت پوشش بهزیستی تسهیلات مختصری تعلق گیرد تا بتوانند اشتغال پایداری برای خود ایجاد کنند اما این مستلزم وجود مهارت کافی و حداقل داشتن یک مدرک فنی حرفه‌ای است.

هدف از این اقدام توانمندسازی تحت پوششان است و پس از شش ماه مستمری افراد تحت پوششی که این تسهیلات را دریافت کنند و اشتغال آنها به حدی از پایداری برسد که ما اطمینان حاصل کنیم، قطع می‌شود.

چند نفر تحت پوشش بهزیستی هستند و ارائه خدمات بهزیستی به تحت پوششان به چه عواملی بستگی دارد و چرا عده‌ای برای دریافت خدمات پشت نوبت هستند؟

برای ارائه خدمات به تحت پوشش بهزیستی ابتدا باید ببینیم جامعه هدف بهزیستی چه تعداد است و بودجه و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری این نهاد در چه حدی است.

هم‌اکنون ۶۲ هزار و ۷۳۳ خانواده در قالب ۱۴۸ هزار و ۳۹ نفر تحت پوشش بهزیستی استان کرمانشاه هستند که تعداد فوق العاده زیادی بوده و با بودجه فوق العاده کم بهزیستی به هیچ عنوان سازگاری ندارد و خیلی از افراد پشت نوبت ارائه خدمات ما هستند.

با توجه به مطالب فوق بودجه‌ای که به این عزیزان تعلق می‌گیرد و خدماتی که ما انجام می‌دهیم کافی نیست، لذا ما از خیرین برای ارائه خدمات تقاضای کمک مالی می‌کنیم و باید به این نکته توجه داشت که جامعه هدف ما قطعاً از نیازمندترین افراد هستند.

بهزیستی به عنوان دبیر ستاد مناسب سازی چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟

در بحث مناسب سازی معابر ما جلسات متعددی ریاست معاونت عمرانی استاندار برگزار کرده‌ایم و برای تمامی ادارات و وظایفی مشخص شده است و در جشنواره شهید رجایی نیز این ادارات ارزیابی می‌شوند. بر این اساس باید مناسب سازی هم در اماکن عمومی هم در ادارات انجام شود.

همانطور که می‌دانید بهزیستی استان کرمانشاه به عنوان دبیر در این جلسات حضور دارد و به شدت بحث مناسب سازی را پیگیری می‌کند و بابت این پیگیری و سختگیری نسبت به ادارات، در بحث مناسب سازی جزو رتبه‌های برتر کشور هستیم.

ما دائماً این مطالبه‌گری را داریم و معتقدیم که باید شرایطی فراهم شود که جامعه معلولین بتوانند به راحتی در ادارات و خیابان‌ها تردد و از امکانات شهر استفاده کنند.

دستگاه اجرایی باید قبل از جشنواره شهید رجایی نسبت مناسب سازی ادارات و اقدام کنند و بهزیستی در این جشنواره با آنها امتیاز خواهد داد.

از جمله اقداماتی که در این زمینه انجام شده است این بوده که ما با معاونت عمرانی استانداری مسکن و شهرسازی و شهرداری توافق کرده‌ایم که از این پس به ساختمان‌هایی که مناسب سازی در در آنها رعایت نشده باشد، مجوز ساخت و پروانه پایان کار داده نشود. البته قدم‌های خوبی در این زمینه در حال انجام است و تغییرات زیادی نسبت به سال‌های قبل انجام شده است اما باز هم جای کار دارد.

مردم از چه طریقی می‌توانند کمک‌های خود را به سازمان بهزیستی اهدا کنند؟

در مراسم گلریزان «بهشتی زیستن» که در روز جمعه ۲۷ اردیبهشت برگزار شد، خیرین استان یک میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان به مددجویان ما کمک کردند که از خیرین بابت این موضوع تشکر می‌کنم.

هر چند که این مبلغ کمک خوبی بود اما اصلاً کفاف هزینه‌ها و خدمات ما را نمی‌دهد و ما در سازمان بهزیستی هم به کمک‌های مادی به هم کمک‌های غیرنقدی نیاز داریم.

از جمله مواردی که ما در سازمان بهزیستی با آن نیاز داریم تا به مددجویان ما خدمات دهیم می‌توان به ویلچر اشاره کرد و هم اکنون به هزار دستگاه ویلچر نیاز داریم و تعدادی از مددجویان ما پشت نوبت برای دریافت این خدمت هستند.

همچنین خیلی از مددجویان سالمند و معلول ما به پوشینه بی اختیاری (ایزی لایف) نیاز دارند که هزینه آن نیز بسیار بالا است و در حال حاضر ما فقط به ۲۰ هزار بسته پوشینه بی اختیاری نیاز داریم.

از دیگر نیازهای ما می‌توان به انواع عصاهای دستی و زیر بغل، توالت فرنگی، واکر، تشک مواج، انواع تخت‌های ویژه برای معلولان جسمی و حرکتی و آنهایی که دارای آسیب نخاعی هستند، اشاره کرد.

همچنین ما به هزار عدد سمعک و ۱۰ هزار باتری سمعک نیاز داریم و پس از اعطای سمعک حتی هزینه‌ای برای اینکه باتری سمعک در اختیار معلول قرار گیرد، نداریم.

نیازهای فوق احتیاجات امسال ما است که قطعاً به مرور زمان زیاد می‌شود وعزیزانی که بتمی خواهنددر این زمینه کمک کنند می‌توانند هر کدام از موارد فوق را تهیه و به ساختمان شماره ۲ بهزیستی استان (ساختمان شهید فیاض بخش) و معاونت مشارکت‌های ما تحویل دهند. در شهرستان‌ها نیز می‌توانند به ادارات بهزیستی هر شهرستان مراجعه کنند.

کسانی نیز که می‌خواهند کمک‌های نقدی در این زمینه داشته باشند، می‌توانند کمک‌های خود را از طریق *۶۶۵۵*۱۲۰# و یا شماره حساب ۵۸۹۴۶۳۷۰۰۰۰۲۲۲۸۲ نزد بانک رفاه به حساب بهزیستی واریز کنند.

متاسفانه معلولیت در کرمانشاه زیاد است و تعداد نیروها و دستگاه‌های ما برای خدمات دهی به این معلولان کافی نیست لذا در زمینه خدمات توانبخشی پشت نوبتی‌های زیادی داریم.

با توجه به نیاز بهزیستی برای خدمات دهی چرا نیروهای جدید استخدام و به کارگیری نمی‌شوند؟

استخدام نیروی کافی برای این منظور نیازمند مجوز است که در حیطه اختیارات ما نیست و اگر به ما مجوز بدهند خدمات را گسترش خواهیم داد.

در بحث شناسنامه دار شدن مددجویان برای تسهیل در ارائه خدمات چه اقداماتی صورت گرفته است؟

تمام مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کارت شناسایی دارند و مشخصات آنها بر روی کارت شناسایی شان درج شده است.

چرا برخی از مددجویان که ازدواج کرده و مشمول دریافت کمک هزینه جهزیه هستند هنوز پس از چند سال این کمک هزینه را دریافت نکرده‌اند؟

یکی از اقدامات ما بحث کمک هزینه جهیزیه برای تحت پوشش این نهاد است و مبلغ آن بسیار ناچیز بوده اما با این وجود نیز تعدادی از این افراد پشت نوبت هستند.

برای اقداماتی که ما انجام می‌دهیم باید ردیف بودجه از تهران بیاید که امسال متاسفانه به دلیل وقوع سیل بسیار از ردیف‌های بودجه ما کامل محقق نشد.

منازل تعداد زیادی از مددجویان بهزیستی در کشور و استان‌هایی چون گلستان و لرستان در سیل آسیب دیدند و خیلی از بودجه‌ها در زمینه سیل به مصرف رسید و کاملاً محقق نشد.

آیا امکان اینکه مددجویان بهزیستی به صورت همزمان تحت حمایت نهاد دیگری قرار گیرند و بالعکس وجود دارد؟

معمولاً به دلیل اینکه مددجویان باید از یک نهاد حمایتی استفاده کنند تحت پوشش نهادهای حمایتی دیگری قرار نمی‌گیرند. برای مثال مددجویان کمیته امداد نمی‌تواند تحت پوشش بهزیستی قرار گیرند.