پایگاه خبری تحلیلی امروله11:56 - 1398/03/01
مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با مهر:

نشانه‌ای در آمریکا دال بر جنگ با ایران وجود ندارد

به گزارشامروله، عبدالحمید بیاتی:گزافه گویی های مقامات امریکایی علیه ایران در یک ماه اخیر به شدت افزایش یافته و در این میان اقدامات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی و «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده موجب شده تا برخی از در پیش بودن جنگی جدید در خاورمیانه سخن بگویند.

در این میان اما ترامپ خود اظهارات متناقضی را بیان کرده و موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌شود. ترامپ از یک سو با تندترین عبارت‌ها ایران را خطاب قرار می‌دهد و از سوی دیگر خواستار مذاکره با ایران شده و حتی شماره تماسی را برای گفتگو با مقامات ایران در نظر می‌گیرد.

برای تحلیل بهتر رفتار آمریکا در قبال ایرانخبرنگار مهرگفتگویی با پروفسور «دانیل سرور» انجام داده که در ادامه می آید. سرور مشاور اسبق کاخ سفید بود. وی از معروف‌ترین کارشناسان حاضر در مبحث مدیریت جنگ و از کارشناسان ارشد مؤسسه «روابط دو سوی آتلانتیک» و از اساتید دانشگاه «جان هاپکینز» است که سابقه فعالیت گسترده در مورد جنگ‌های عراق، افغانستان و بالکان را دارد و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امر میانجیگری میان مسلمانان و کُروات های یوگسلاوی سابق فعالیت کرده است.

پروفسور سرور در تحلیل رفتارهای یک ماه اخیر مقامات کاخ سفید در قبال ایران گفت: دولت ترامپ با طرح این ادعا که در حال برنامه‌ریزی برای دادن پاسخ به حملات ایران است تهدید نظامی را به فشارهای حداکثری خود بر تهران افزوده است. در این میان ترامپ مطلب درز کرده به رسانه‌ها در خصوص اعزام ۱۰۰ هزار نیرو به خاورمیانه را تکذیب کرده و اعلام داشته اگر لازم باشد نیروهای بسیار بیشتری را به منطقه اعزام می‌کند. در این میان یک مقام آمریکایی دیگر مدعی شده که دولت ترامپ می‌تواند روزانه ۵۰۰ موشک کروز را به ایران شلیک کند. از سوی دیگر نیروهای غیر ضروری از سفارت آمریکا در بغداد خارج شده‌اند و یک ناو هواپیمابر و بمب افکن‌های بی ۵۲ به خلیج فارس اعزام شده‌اند.

در آمریکا هیچ نشانه‌ای که دلالت بر این داشته باشد که ترامپ در حال آماده شدن برای جنگ است وجود ندارد.وی افزود: همه این موارد بلوف‌های تشدید شده هستند. پرواز بمب افکن‌های بی ۵۲ در پایگاه العدید قطر یعنی جائیکه به حدی به ایران نزدیک است که به عنوان یک هدف جنگی محسوب می‌شود. از سوی دیگر ناو جنگی در حال اجرای سیاست‌های حکومت است و یک پیام را مخابره می‌کند و آن اینکه ایرانی‌ها اگر بخواهند حمله کنند هدف‌هایشان فقط محدود به عراق نخواهد بود.

سرور در ادامه یادآور شد: آمادگی واقعی برای جنگ نیازمند خارج کردن بمب‌افکن‌ها از العدید و همچنین خارج کردن کلیه خانواده‌ها و پرسنل از منطقه خلیج فارس است. اعزام ۱۰۰ هزار نیرو اگر برنامه برای حمله موشکی باشد بسیار زیاد است اما اگر قرار بر حمله زمینی به ایران کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت باشد بسیار کم است. حمله به ایران نیازمند ماه‌ها تلاش و آماده سازی لجستیکی است.

وی تصریح کرد: در آمریکا هیچ نشانه‌ای که دلالت بر این داشته باشد که ترامپ در حال آماده شدن برای جنگ است وجود ندارد. ممکن است او (ترامپ) اخذ مجوز از کنگره را نادیده بگیرد اما مطمئن باشید که اگر دموکرات‌ها متوجه شوند که وی قصد چنین کاری را دارد سر و صدای زیادی به راه می‌اندازند. در این میان بازار بورس نیز نگران کننده خواهد بود. افکار عمومی آمریکا از جنگ با ایران حمایت نمی‌کند جنگی که خطرناک‌تر و هزینه برتر از جنگ‌های عراق و افغانستان خواهد بود. ترامپ به این دلیل در انتخابات پیروز شد که وعده داده بود که به حضور آمریکا در خاورمیانه پایان می‌دهد نه اینکه آن را افزایش می‌دهد.

مشاور اسبق کاخ سفید در ادامه گفت: خوب با این حساب این همه اقدام با چه هدفی انجام می‌شود؟ ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ماه‌هاست که نظر خود را به صورت روشن اعلام کرده‌اند آنها خواستار بازگشت ایران به میز مذاکرات هستند و حتی ترامپ تلاش کرده تا شماره تلفن خود را نیز از طریق سوئیس که حافظ منافع آمریکا در تهران است به ایران برساند. جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا جنگ را ترجیح می‌دهد اما او در خصوص کره شمالی و ونزوئلا بازنده بوده و ممکن است یک بار دیگر نیز بازنده شود.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا جنگ را ترجیح می‌دهد اما او در خصوص کره شمالی و ونزوئلا بازنده بوده و ممکن است یک بار دیگر نیز بازنده شود

وی یادآور شد: ایرانی‌های برای مذاکره با آمریکا بی میل هستند. آنها خواستار بازگشت آمریکا به برجام قبل از توافق برای انجام مذاکرات جدید با آمریکا هستند. سیاست داخلی آنها این‌طور ایجاب می‌کند. من چند ساعتی را صرف مطالعه خبرهایی که از سوی اندیشکده ها در مورد وضعیت میان ایران و آمریکا منتشر شده بود کرده‌ام آنها نگران تهدیدهای دولت ترامپ نیستند و آنها را بلوف می‌دانند.

سرور در پاسخ به این سوال که با این اوصاف چه اتفاقی خواهد افتاد گفت: ترامپ با صدای بلند تهدید می‌کند اما چماق کوچکی را دارد. او بلوف می‌زند و خواستار مذاکره است.