پایگاه خبری تحلیلی امروله10:24 - 1398/03/19
امروله گزارش می دهد

وضعیت تپه باستانی بید سرخ نگران کننده است /رنج های بدون گنج

پایگاه خبری امروله : تپه باستانی بید سرخ يکي از مهمترين آثار تاريخي- فرهنگي استان کرمانشاه است که از هجوم حفاران غيرمجاز بي نصيب نمانده و حفاری هایی که تپه را به جولانگاه افراد سودجو تبدیل کرده است.

به گزارشامروله، سالیان دوری نیست که تپه باستانی بیدسرخ با حفاری های غیر مجاز دسته و پنجه نرم می کند که نبود نيروي حفاظتي و نداشتن امکانات روشنايي و نورپردازي، اين تپه تاريخي را به مکانی امن برای افراد سودجو تبديل کرده است.همچنين به رغم آنکه اين تپه باستاني که مربوط به دوران پیش از ایران باستان می باشد در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده ولی حتي يک تابلوي راهنما براي گردشگران و علاقمندان به ميراث تاريخي وجود ندارد.

 

 

استفاده از وسایلی مانند فلزیاب و گنج یاب موجب آسیب جدی به تپه ها و مناطق باستانی شهرستان صحنه بویژه این تپه شده است .

 

مشاهدات خبرنگار امروله حاکي از آن است که در قسمت هاي مختلف اين تپه تاريخي کنده کاري های عمیقی شده و برنامه اي براي حفاظت از اين ميراث تاريخي وجود ندارد. همچنين در کنار اين تپه باستاني نخاله های ساختمانی توسط افراد در آنجا ریخته شده و وضعيت نامناسبي از نظر بهداشتي به وجود آورده بصورتی که به یک محل به عنوان محل تجمع انواع نخاله های ساختمانی تبدیل شده است .

 

 

 نبود فنس کشي و محصور نبودن اين تپه تاريخي از جمله عواملي است که ميزان دسترسي حفاران غيرمجاز و افراد سود جو را به اين ميراث باستاني آسانتر کرده است و هر روز برشمار حفاري ها و کنده کاري هاي سطح تپه افزوده مي شود. و تعداد آنها را روز به روز افزایش می دهد.

 

 

به تاکيد مردم شهرستان صحنه بویژه روستاييان، تپه بید سرخ با قدمت باستاني و تاريخي نياز به نگهبان و محافظ دارد تا از به يغما بردن ميراث نهفته در آن جلوگيري شود.