پایگاه خبری تحلیلی امروله12:58 - 1398/03/20
مدیرکل انتقال خون کرمانشاه:

بیش از ۵۱ هزار کرمانشاهی در سال گذشته خون اهدا کردند

مرصادنیوز: مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: بیش از ۵۱ هزار نفر از مردم استان در سال گذشته خون اهدا کردند.

به گزارشامروله، پژمان صالحی فر صبح امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: امروز یکی از مهم‌ترین نیازهای مراکز بهداشتی درمانی جهان و بسیاری از سانحه دیدهگان، مادران در آستانه زایمان، نوزادان نارس مبتلا به زردی و مبتلایان به بیماری‌های ژنتیک خونی (بیماران خاص)، خون و فرآورده‌های خونی سالم است.

وی افزود: در کشورهای در حال توسعه مرگ حین زایمان سومین علت منجر به مرگ در زنان ۱۵ تا ۴۴ است که ۲۷٫۱ درصد موارد مرگ ناشی از خونریزی حین زایمان است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه بیان داشت: روزانه بیش از ۸۰۰ زن در اثر عوارض ناشی از حاملگی جان خود را از دست می‌دهند که از این میزان ۹۹ درصد مربوط به کشورهای در حال توسعه است.

وی گفت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۵، بیش از ۱۷۷.۴ میلیون خون اهدا شده است که ۴۲ درصد آن در کشورهای با درآمد بالا که ۱۶٪ جمعیت جهان را در خود جای داده است،تأمینشده است.

صالحی فر گفت: بر این اساس ۸۴ درصد جمعیت جهان که شامل کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته است فقط به ۵۸ درصد عرضه خون جهانی دسترسی دارند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: درسالهایاخیر با توجه به پیشرفتهای سازمان انتقال خون ایران در رسیدن به استانداردهای مطلوب بینالمللیدر زمینه سلامت خون، ایران اختلاف خود را با کشورهای منطقه به حد چشمگیری افزایش داده است و می‌توان اذعان نمود که ایران رتبه اول را در این زمینه در میان کشورهای منطقه داراست.

وی به میزان درصداهداخون به ازای جمعیت اشاره کرد و افزود: میزان اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشورهای با درآمد بالا ۳۲.۶و در کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا ۱۵.۱ و در کشورهای با درآمد پایین ۸.۱ بهازاهر هزار نفر جمعیت است.

صالحی فر یادآور شد: متوسط نرخ اهدای کشورهای عضو مدیترانه شرقی ۱۴.۹ است در حالی که این میزان در ایران در حال حاضر ۲۵ است و هنوز ۶۶ کشور در جهان کمتر از ۱۰اهدابه ازای هر هزار نفر جمعیت دارند.

وی بهاهداداوطلبانه اشاره کرد و بیان داشت: ایران در ساله ۹۷ توانست ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خون را از طریق اهدای داوطلبانه و بدون چشم داشتتأمینکند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت نقش مهمی را در تضمین سلامت خون ایفا می‌کند، افزود: انتقال HIV هپاتیت B هپاتیت C و سایر عفونت‌های قابل انتقال از طریق خون در اغلب کشورها خطر قابل توجهی را در بر دارد اما این خطر می‌تواند در صورت استفاده از خون‌های اهدایی توسط اهداکنندگان داوطلب و بدون چشمداشت به جای استفاده از خون‌های اهدا شده توسط اهداکنندگان جایگزین و پولی بسیار کاهش یابد.

وی عنوان کرد: به طور کلی در میان کشورهای گزارش شده ۸۳.۳ درصد از خون‌های اهدایی از طریق اهدای داوطلبانه بدون چشمداشت، ۱۶.۴ از طریق اهدای جایگزین و ۳ صدم درصد از اهدای خون پولی است.

صالحی فر اذعان داشت: هنوز ۵۸ کشور در جهان به اهدای خون جایگزین و پولی وابسته‌اند و متوسط اهدای خون داوطلبانه در منطقه مدیترانه شرقی ۵۱٪ است، این در حالیست که ایران در سال ۲۰۰۷ به عنوان اولین کشور منطقه بهاهدا۱۰۰% داوطلبانه و بدون چشمداشت دست پیدا کرد.

وی اذعان داشت: در سال ۲۰۱۵، بیش از ۸۵% از خون‌های کامل اهدایی در سطح جهان تبدیل به فرآورده‌های خونی می‌شوند.

صالحی فر یادآور شد: این نرخ در کشورهای با درآمد بالا ۹۷ درصد در کشورها با درآمد متوسط رو به بالا ۹۲ درصد و در کشورهای با درآمد متوسط رو به پایین ۶۶ درصد و در کشورهای با درآمد پایین ۵۹ درصد است در حالی که متوسط این نرخ در کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی ۶۵ درصد است.

مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه ابراز داشت: ایران با تبدیل بیش از ۹۷ درصد خون‌های اهدایی به فرآورده‌های خونی در رده کشورهای با درآمد بالا قرار دارد.

وی گفت: تنها ۵۰ کشور از ۱۷۳ کشور گزارش کننده، محصولات مشتق از پلاسما را از طریق پالایش پلاسما تولید می‌کنند و۸۳ کشور داروهای مشتق از پلاسما را وارد می‌کنند و ۲۴ کشور از هیچ محصول مشتق از پلاسما در طول مدت گزارش استفاده نکردند و ۱۶ کشور هم به این سوال پاسخی ندادند.

صالحی فر گفت: حدود ۱۶ / ۱ میلیون لیتر پلاسما از ۴۱ کشور گزارش دهنده برای تولید محصولات مشتق از آن پالایش شده است که از این میزان ۳۶ درصد از پلاسما خون کاملبدستآمده است.

مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه همچنین گفت: در سال ۹۷ بیش از ۵۱ هزار نفر از مردم استان خون خود را اهدا کردند.

وی افزود: در استان کرمانشاه ۳ مرکز ثابت و ۲ مرکز موقتاهداخون داریم ضمن اینکه در برخی موارد نیز مراکز سیاراهداخون در سطح استان مستقر می‌شوند.