پایگاه خبری تحلیلی امروله12:59 - 1398/03/20
مدیرکل نوسازی مدارس کرمانشاه:

بیست و یکم جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در کرمانشاه برگزار می‌شود

مرصادنیوز: مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه گفت: بیست و یکم جشنواره خیرین مدرسه‌ساز با حضور ۴۳۰ خیر در استان برگزار می‌شود.

به گزارشامروله،  مرزبان نظری پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: روز پنجشنبه ۲۳ خرداد بیست و یکم جشنواره خیرین مدرسه ساز ساعت ۱۸ در محل تالار گل نرگس با حضور ۴۳۰ خیر که ۳۰ نفر از آنها امسال به ظرفیت خیران اضافه شده، برگزار خواهد شد.

وی افزود: پس از وقوع زلزله سال ۹۶، ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس آسیب دید که بسیاری از این مدارس توسط خیران مدرسه ساز تأمین اعتبار شدند و از ۹۰۰ فضای آموزشی کل استان ۳۰ درصد مدارس استان نیازمند بازسازی، مقاوم سازی و تخریب هستند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه با بیان اینکه تفاهم نامه‌ای برای ساخت ۱۹۵ مدرسه با اعتبار ۱۱۲ میلیارد تومان با خیران منعقد شده که از این تعداد حدود ۱۸۰ مدرسه وارد فاز اجرایی شده است: عنوان کرد: در حال حاضر ۳۸۰ مدرسه در کانکس برپا می‌شود که شمار دانش آموزان آنها بسیار کم است.

وی با بیان اینکه ۸۴ مدرسه با ۲۵۲ کلاس درس در مناطق زلزله زده که خیران تعهد کرده بودند احداث شده است، بیان داشت: تا مهر امسال تعداد ۵۸ پروژه با ۳۵۹ کلاس درس تحویل خواهد شد.

نظری با اعلام اینکه در بیست و یکمین جشنواره خیران مدرسه ساز ۶۵ پروژه با ۲۰۹ کلاس درس و رقم ۳۳ میلیارد تومان تعهد شده است، تصریح کرد: در سال قبل با مشارکت خیران و استفاده از اعتبارات دولتی و ملی ۱۱۴ پروژه با ۳۳۵ کلاس درس و زیربنای ۲۴ هزار و ۵۳۱ متر مربع به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه از ۶۵ پروژه تعهد شده ۵۵ پروژه وارد فاز عملیاتی شده گفت: از ابتدای سال جدید با برنامه ریزی انجام شده و تلاش برای جلب کمک‌های خیرین احداث ۲۰ مدرسه به خیرین واگذار شده و فردا نیز تفاهم نامه‌ای برای احداث مدرسه‌ای شش کلاسه با ۲۹۰ متر زیربنا و یک میلیارد تومان اعتبار در روستای چهر هرسین با پزشکی کرمانشاهی که در لندن مستقر است منعقد می‌شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه با بیان اینکه مشارکت خیران در امر مدرسه سازی خوب است، عنوان کرد: یکی از اهداف جشنواره خیرین مدرسه ساز تکریم خیرین، ایجاد پویایی و نشاط، توسعه فرهنگ مدرسه سازی و دستیابی به ظرفیت‌های جدید است.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد مدارس کشور توسط خیران ساخته می‌شود که در استان ما اندکی کمتر از این میزان است عنوان کرد: در زلزله اخیر کرمانشاه ۱۱۱ خیر حقوقی و ۴۹ خیر حقیقی مدرسه ساز داشتیم.

نظری افزود: میانگین سرانه آموزشی در سطح استان ۶.۵۸ مترمربع به ازازی هر دانش آموز بوده در حالی که این میانگین در سطح کشور ۵.۸ مترمربع است و اخیراً با افزایش کلاس‌ها هفت دهم مترمربع به میانگین اضافه شده و این میزان به ۷.۲۱ مترمربع رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شعار بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز ایمنی مدرسه با کمک خیران است گفت: در حال حاضر در سطح استان ۱۲۰ پروژه آموزشی با ۶۹۵ کلاس درس و زیربنای۴۷۰۰مترمربع در دست اقدام است و در بحث تجهیزات آموزشی، اداری، ورزشی و کارگاهی ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تجهیزات خریداری و در اختیار آموزش و پرورش استان قرار گرفته است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه با بیان اینکه سال قبل ۱۲۷ پروژه تحویل شده که ۱۱۴ مورد از آن با مشارکت خیران بوده است، تصریح کرد: در زمینه اصلاح و بهینه سازی سیستم‌های گرمایشی مدارس سال قبل ۲۷۰ مدرسه با ۹۰۰ کلاس درس و اعتبار ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مجهز و استاندارد به سیستم حرارت مرکزی شد و یک هزار و ۷۰۰ کلاس درس در بحث گرمایش با بخاری نفتی استانداردسازی شد همچنین درصدد هستیم با تأمین اعتبار ظرف دوسال بخاری‌های نفتی را در مدارس استان جمع آوری کنیم که این نیازمند ۳ میلیارد تومان اعتبار است.

وی از اجرای عایق رطوبتی در ۱۲۷ هزار متر مربع در سطح مدارس استان ازمحل سهمیه قیر رایگان و بهسازی مدارس و نیز انجام ۹۸ هزار مترمربع عملیات بهسازی خبر داد و عنوان کرد: میزان اعتبارات مصوب استانی سال قبل ۵۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوه که از این میزان ۲۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت.

نظری با تاکید بر اینکه جز پروژه هنرستان شهید بهشتی کرمانشاه پروژه نیمه تمام دیگری نداریم افزود: طرح مدارس سبز که مدارسی ایمن از هر نظر هستند طرحی کشوری است که درصدد هستیم نخستین مدرسه سبز امسال در سطح استان راه اندازی شود.